‘Rise by lifting others’
Er is weinig zo interessant als het verhaal van een ondernemer over hoe hij begon, welke fouten hij maakte, wat hij leerde over zijn markt, zijn klanten en over ondernemen in het algemeen. Over hoe zijn organisatie in elkaar zou moeten zitten om klanten optimaal te bedienen. Maar bedienen waarmee? Ook een goeie vraag, want waar zit je onderscheidend vermogen en hoe breng je dat voor het voetlicht? Hoe bouw je stap voor stap aan succes? Wat is succes eigenlijk? En waar gaat het ooit allemaal eindigen? Siv van Hegelsom is heel open over het traject dat hij doorliep, over zijn fouten en successen, over wat hij wil en hoe hij dagelijks werkt aan het realiseren van zijn dromen en die van zijn team. Lees en huiver.
Siv van Hegelsom, geboren in Ewijk, deed na het Stedelijk Gym in Nijmegen volwassenen onderwijs, wilde geneeskunde studeren maar werd uitgeloot. Toen besloot hij om naar Leuven te gaan, waar hij werd toegelaten op basis van een capaciteitsexamen. Eenmaal gestart aan de studie kwam hij er snel achter dat hij als arts maar tot de middelmaat zou gaan behoren. Siv wil de beste zijn, dat ging als arts niet lukken, dus besloot hij om terug te keren naar Nederland. In 2011 ingeschreven bij de KVK, allerlei startups in muziek en health in combinatie met IT gedaan, maar dat viel tegen. Het lukte niet om een team te vormen dat écht achter hem stond. Wat nu? Hij maakte zijn eigen website en schreef de teksten, want dat was leuk en interessant. Hij zou een bedrijf starten waar hij zelf zou willen werken, waar je de ruimte krijgt om te doen wat je leuk vindt en daar samen met anderen goed in te worden. Mensen helpen om verder te groeien en beter te worden: ‘Rise by lifting others’. Dat werd Codebreakers, zowel intern als voor klanten, en dat is volgens Siv inmiddels een beetje uit de hand gelopen.
FILOSOFIE
De filosofie van Siv van Hegelsom is in de loop der jaren niet echt veranderd. “Je moet doen wat je leuk vindt, daar krijg je energie van. Vind je iets wel leuk, maar kost het energie, maak er dan je hobby van. Wat ik niet leuk vind besteed ik uit en ik probeer me er bewust van te zijn waar mijn zwakke en sterke punten liggen. Daarom laat ik me coachen, ik wil beter worden. Die drive had ik vroeger ook al, ik was in mijn jeugd Nederlands kampioen judo, heb Europese wedstrijden gevochten, maar dat is inmiddels al jaren geleden. Mijn focus ligt nu volledig op het ondernemen. Natuurlijk sport ik nog regelmatig, daar begint mijn dag mee, half uurtje kop leegmaken. Ik ben aan de keukentafel bij mijn ouders thuis begonnen, daarna via het CVJO verhuisd naar De Waagh en in 2016 doorgegroeid naar onze huidige locatie aan de Wijchenseweg 132. Inmiddels zijn we met twaalf man, die op zeven terreinen werkzaam zijn: branding, copywriting, grafisch vormgeven, online marketing, social media, video en webdesign. Onze focus ligt op branding, omdat wij geloven dat dit de basis is van elke sterke organisatie.”
BRANDING
Maar wat is branding precies? Branding is bouwen aan een merk, alles wat je doet om een product of dienst een plek te geven in het hart van de klant. Branding is dan ook voor een belangrijk deel een psychologisch proces. Het gaat er om een merk zo te positioneren dat het opvalt, een goed gevoel geeft, positieve associaties oproept, zodat het een sterk merk wordt. Branding gaat aan alle marketingacties vooraf. Eerst moet je weten waar een merk staat, pas dan kun je strategische plannen maken of marketingacties bedenken. Siv: “Daar geloof ik dus heilig in, eerst weten wie je bent, waar je bedrijf voor staat, waarom, wat je doet en hoe klanten zich daarmee identificeren. Dan maak je keuzes op basis van harde data.
Ik wilde altijd een fullservice bureau zijn, omdat je dan autonoom kunt handelen, je stelt alle handelingen op elkaar af. Daarnaast is het voor klanten prettiger werken, omdat ze maar met één partij hoeven te schakelen en alle merkuitingen consistent zijn. Als je fullservice wilt zijn moet je groeien, zo simpel is het. Dan ligt de focus bij ons altijd op resultaat, we willen klanten verder helpen. Daar hoort een pro-actieve houding bij, in sales, in marketing en in dienstverlening. Naast dat het traject dat we moeten doorlopen om klanten verder te helpen erg boeiend is, telt uiteindelijk het resultaat. Om zo’n traject in gang te zetten moet je wel de klant hebben die begrijpt waar je mee bezig bent, waar je een klik mee hebt. Zitten we op dezelfde lijn, dan volgt de rest vanzelf.”
VALKUILEN
Het traject naar Codebreakers van vandaag de dag ging niet altijd over rozen. “Ik wilde te snel te veel. Van stap 1 naar stap 10. Nu weet ik dat na 1 eerst 2 volgt en dan
3. Ik denk altijd in kansen, dus wilde ik alles tegelijk aanpakken, dat kan niet, dan breng je de organisatie in verwarring. Je moet een koers hebben, als je geen koers hebt vaar je niet, maar dobber je. Ik realiseerde me dat ik medewerkers meer ruimte moest geven, hen de kans moest geven om hun ding te doen, samen te werken met hun collega’s, om de stap te maken van individueel en persoonlijk belang naar het belang van de klant. Dan ontstaat er harmonie in je team, dan doe je leuke dingen en dat heeft weer een aanzuigende werking op goede mensen in de markt. Die willen bij je werken. Zeker in de huidige tijd is dat belangrijk, goede mensen worden steeds schaarser, ze moeten zich met je bedrijf willen identificeren, trots en loyaliteit voelen. We zijn één team, we doen wat we kunnen voor onze klanten en dat vinden we tof. Dat geldt trouwens ook voor klanten, die moeten zich hier ook op hun gemak voelen.”
De reclamebranche is nog steeds redelijk traditioneel ingericht. “Dat kun je doorbreken door je verhaal te vertellen, steeds weer, digitaal, maar ook via lezingen. Anderen inspireren, want dat is wat ik wil. Dat doe ik op mijn eigen manier, het is niet erg om anders te zijn of fouten te maken. Leren van je fouten, daar gaat het om, ‘work to learn, not to earn’. Wij zijn nooit uitgeleerd, dit is een eindeloze route, Codebreakers zal nooit af zijn, we zullen altijd beter worden. Daar is een groot aanpassingsvermogen voor nodig, want zoals Darwin al zei: niet de sterkste soort overleeft, maar de soort die zich het beste aan veranderende omstandigheden weet aan te passen. Je moet kunnen schakelen op de markt, op klanten, op medewerkers. Dus ben je nooit uitgeleerd. Iedereen weet dat creativiteit in ons vak belangrijk is, maar het kan nooit los staan van strategie. Dat ‘vind ik mooi’ het verkeerde antwoord is bij een nieuw klantvoorstel. Onderbouwen graag, steekhoudende argumenten, anders zal het niet gaan werken.”
PLANNEN
Siv van Hegelsom vindt dat hij nog vele stappen te gaan heeft. “Lezingen geven in de vorm van kleinkunst, muziek maken, de beste werkgever van Nederland worden, betere verbindingen maken tussen startups en investeerders en een eigen netwerk opstarten dat draait om elkaar verder helpen. Ik ben in mijn hart een muzikant, een goed lied combineert een boodschap en emotie en dat is in feite wat we hier bij Codebreakers elke dag doen. Voor mij is het antwoord op één vraag heel belangrijk: waar sta je ’s ochtends voor op? Wat inspireert je en motiveert je? Dat is cruciaal in mijn leven, maar ook in mijn bedrijf. Dat kun je niet alleen, daar heb je in mijn beleving een thuisbasis voor nodig. Mijn vriendin speelt daarin een essentiële rol, ze zorgt ervoor dat ik mijn ding kan doen, dat ik op koers blijf. Dan is veel mogelijk. We zullen zien.” Meer weten? Kijk op www.wearecodebreakers.com.