Robert de Vries (Ex Nihilo) over uitdagingen en groei
In september 2010 richtte Robert de Vries zijn bedrijf Ex Nihilo op, Latijn voor ‘uit het niets’. “En dat is precies wat wij doen, in een combinatie van financiële, scale en bedrijfseconomische diensten waarde scheppen uit het niets.” Ex Nihilo is met kantoren in Nijmegen en Rotterdam actief op het gebied van Transfer Pricing en Business Analysis. “We hebben verder ruime ervaring in audit & reporting (inclusief IFRS), her financieringen, fusies en overnames. En onze kennis neemt elke dag toe, dat zit in ons bedrijf ingebakken. Dat maakt je werk en dus je leven leuker.”
Gedreven, ambitieus, creatief en ervaren. Dat zijn kwali caties die na bestudering van zijn CV zeker op De Vries van toepassing zijn. Ervaring heeft Robert de Vries in elk geval. “Omdat ik mijn hele leven al geïnteresseerd ben in complexe problemen. Als ik bij een organisatie in cyclische processen terecht kom, weet ik dat het tijd wordt om verder te gaan. Wanneer je voortdurend op zoek bent naar uitdaging groeit je kennis vanzelf en uiteraard doen we er alles aan om ook via opleidingen onze kennis te vergroten. Bovendien ben ik altijd geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen. Je kennis verdiepen maakt je werk uitdagend en geeft je een voorsprong. Ik zie het als mijn taak er voor te zorgen dat mijn advies waterdicht is. Dat geeft me de garantie van een goede nachtrust voor mijn cliënt en mezelf.”
BREED WERKVELD
De loopbaan van Robert de Vries begon bij KPMG in Nijmegen. “Na 2,5 jaar wilde ik naar een kleiner kantoor in Wijchen en ook daar heb ik veel geleerd. De volgende stap bracht me naar Deloitte Nijmegen en na vier jaar besloot ik in het bedrijfsleven mijn geluk te proberen. Ik stuurde onder andere de financiële administratie aan bij Bovemij in Nijmegen en ging vervolgens aan de slag als controller bij Sapa Extrusion, wereldwijd het grootste bedrijf in aluminium profielen, met drie vestigingen in Nederland. Toen kwam langzaam het besef dat wanneer ik mijn creativiteit over de volle breedte wilde inzetten, de stap naar een eigen bedrijf de enige oplossing was. Dat werd dus Ex Nihilo en dat ging eigenlijk heel snel. Ik ging aan de slag als financieel, fiscaal en bedrijfseconomisch specialist voor kleine en grote bedrijven. Bijvoorbeeld het oplossen van scale en controlling vraagstukken bij Wageningen University & Research, later werd ik corporate verantwoordelijk op die terreinen en liaison naar bijvoorbeeld de belastingdienst. Daarna werkte ik als group controller voor een Duits moederbedrijf met twintig vestigingen wereldwijd. Toen werd Transfer Pricing & Business Analyses steeds meer een specialisatie, naast strategisch advies voor MKB en grootbedrijf.”
TRANSFER PRICING
Transfer Pricing (ook wel interne verrekenprijzen genoemd) is het vaststellen van de prijzen voor diensten, goederen of rechten, die (inter)nationale vestigingen (bijvoorbeeld een moeder-dochteronderneming of meerdere vestigingen van dezelfde groep) aan elkaar leveren. Dat is een cruciaal proces, omdat landen vaak verschillende belastingtarieven hanteren en het fiscaal aantrekkelijk kan zijn om binnen de wettelijke bepalingen kosten, winsten en risico’s goed te verdelen. Met een consistent beleid op het gebied van Transfer Pricing behaalt de onderneming niet alleen fiscaal voordeel, omdat ze voldoet aan de belastingwetgeving waar de onderneming werkzaam is wordt het risico op naheffingen en boetes van lokale belastingautoriteiten kleiner. “Onze expertise in Transfer Pricing beslaat vrijwel alle gebieden; onderlinge prijsbepaling tussen vestigingen, overdracht van immaterieel actief en grensoverschrijdende financiering. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor Advance Pricing Agreements, Risk Management/Taks Assurance en benchmarkonderzoeken. Bovendien ondersteunen wij onze klanten bij audits en belastingonderzoeken. Het gaat uiteindelijk om meer dan het voldoen aan scale vereisten en risicominimalisatie, een gedegen Transfer Pricing beleid zet verkregen data om in waardevolle strategische informatie. Zo voegen we waarde toe aan alle bedrijfsactiviteiten.”
BUSINESS ANALYSIS
Elk senior managent heeft behoefte aan hoogwaardige objectieve managementinformatie, want dat is de basis voor sturing. Door middel van Business Analysis zijn volgens Robert de Vries voor vrijwel alle bedrijven enorme slagen te maken. “Bedrijven beschikken over massa’s data, maar de kunst is om die data te vertalen naar overzichtelijke en voor verschillende vestigingen vergelijkbare managementinformatie. Hoe zijn inkoop, productie en verkoop ingericht, waar komt de winstgevendheid uit voort, welke elementen zijn daarin bepalend, hoe kunnen interne processen worden verbeterd en de klanttevredenheid vergroot? Wanneer je die vragen niet alleen kunt beantwoorden, maar voor iedereen begrijpelijk kunt presenteren, lever je waarde. Die informatie wordt efficiënt gegenereerd, is uniek voor elk bedrijf en gecontroleerd op juistheid, volledigheid, tijdigheid en periodiciteit.” Ex Nihilo schakelt tussen IT en senior management van een bedrijf. Dat betekent dat de beschikbare (maar soms ongebruikte) informatie wordt vertaald naar strategische stuurinformatie. Daarvoor analyseren wij het complete bedrijfsmodel en maken we de gehele waardeketen in heldere grafische rapporten inzichtelijk. Dat geeft het senior management de kans resultaten periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) te beoordelen en tussentijds bij te stellen.” Robert de Vries is inmiddels ook specialist in Predictive Analytics & Business Intelligence. “Dan praat je bijvoorbeeld over het leveren van (meer) klantwaarde door op het juiste moment het juiste product of dienst aan de juiste klant te leveren. Daarbij horen actuele presentaties als basis voor realtime stuurinformatie. Je praat ook over het koppelen van klantgegevens uit meerdere systemen, waardoor andere informatie vrijkomt. Een gedegen PA& BI beleid zorgt niet alleen dat de bedrijfsresultaten verbeteren, het is ook eenvoudiger om verantwoording af te leggen aan alle stakeholders.”
SUCCESVOL
De zaken gaan uitstekend. “Daar heb ik wel een aantal verklaringen voor. We leveren aantoonbare waarde aan bedrijven. Dat doen we kritisch en onafhankelijk, flexibel en pragmatisch en vaak in nauwe samenwerking met de huisaccountant of – fiscalist. We leveren onze high end diensten bovendien in een transparante kostenstructuur. Dan worden klanten ambassadeurs, die vaak onbewust acquisitie voor je plegen en je ongevraagd aan potentiële cliënten aanbevelen. Daar komen opdrachten uit voort. Zo sta ik op het punt om voor een aantal weken naar Amerika te vertrekken om voor een Nederlandse moedermaatschappij een Amerikaanse vestiging bij te staan in het versterken van interne procedures en managementinformatiesystemen, het optuigen van de datakwaliteit en controleren of aan alle TP-guidelines wordt voldaan. Uitdagend, en daar verheug ik me op.”