Marijke Brits: ‘Het verhaal van een reis met hindernissen’

Maak kennis met Marijke Brits van The Travel Club:
Marijke Brits (41 jaar) heeft in haar leven als reisadviseur (in dienst en als ondernemer) vele hobbels overwonnen. Een uitdaging? Welke uitdaging? Die gaan we aan, dat gaan we regelen. Tot corona, toen werd het wat veel en zette ze haar bedrijf als zelfstandig reisadviseur van The Travel Club ‘on hold’. Tot 1 november 2022, corona lijkt wat verder weg, er wordt weer gereisd, dus nemen oude en nieuwe klanten weer contact op, omdat ze weten dat het goed wordt geregeld. Een reisverslag.
Als je het ondernemerschap als een reis ziet, dan heeft Marijke Brits een ruwe rit achter de rug. Het begon allemaal zo’n 25 jaar geleden met de opleiding toerisme in Utrecht. Op 1 september 2001 startte ze haar avontuur bij Toerkoop Reisbureau Van Dongen in Gennep. “Tien dagen later vond in New York de aanslag op de Twin Towers plaats. Daar gaat mijn baan dacht ik toen. De reisbranche herstelde echter snel, zoals de branche eigenlijk altijd vrij snel na grote en kleine rampen weer op gang kwam. Niet alleen 9/11, maar ook na de tsunami in Azië, meerdere aardbevingen, een aswolk, diverse terroristische aanslagen en twee handen vol aan orkanen.”
Faillissement
Begin 2005 maakte Marijke de overstap naar de collega’s van Van Dongen in Winkelcentrum Dukenburg in Nijmegen. “Ik ging er als manager aan de slag. We maakten als team de naamsverandering van Toerkoop naar VakantieXperts en de verkoop van het familiebedrijf Van Dongen aan OAD mee en gingen we verder onder de naam Globe Reisburo Van Dongen. In 2013 besloten we mee te doen aan de ANVR Reisbureau van het Jaar Verkiezing en we werden het beste bureau van Gelderland. We waren blij en vooral trots. Op 25 september 2013 kwam het bericht dat OAD failliet was. We waren onze baan kwijt, de curator verkocht ons klantenbestand en er brak een periode van totale onzekerheid aan. Het duurde allemaal erg lang, dus trokken we zelf de stoute schoenen aan en belden Arke (nu TUI). Binnen vier weken hadden we een nieuw pand in Dukenburg en konden we door. We deden opnieuw mee aan de Verkiezing Reisbureau van het Jaar, we werden opnieuw het Beste Bureau van Gelderland en nummer 3 van Nederland. We waren er weer, we hadden doorgezet, onze klanten waren ons trouw gebleven en dat werd beloond, zo voelde dat.”
Ondernemerschap
De zaken liepen voorspoedig en dat is de dood in de pot voor iemand die wil groeien. “Ik wilde mijn creativiteit en drive op een andere manier inzetten, ik wilde zelf aan het roer staan. Dat kon als zelfstandig reisadviseur bij The Travel Club. Vanaf 1 januari 2015 was Marijke Brits – The Travel Club een feit. Het liep vanaf het begin als een trein, ik werd derde in de verkiezing Beste Zelfstandig Reisadviseur van Nederland. In de jaren die volgden bleef mijn bedrijf groeien, leerde ik nieuwe mensen in de reiswereld kennen, kreeg ik er veel nieuwe klanten bij en maakte ik mooie reizen. En toen kwam corona. Dat hakte er onverwacht hard in, harder dan alle rampen en calamiteiten die ik eerder had meegemaakt. Op 13 maart 2020 volgde de eerste lockdown. Er braken zware tijden aan, want er was niks geregeld voor ZZP-ers in de reisbranche. In 2020 kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk vrijwilligerswerk deed, ik beantwoordde vragen van gestrande of verontruste reizigers, boekte hun reis soms meerdere keren om, maar kon er nooit een factuur voor sturen, want in deze branche word je pas betaald als een klant daadwerkelijk heeft gereisd. Ik ging werken als receptioniste van het klooster van Brakkenstein en bij Schilderwerken Gebr. Rutten. Die combinatie tussen de drukte en stress rond de wel of niet doorgaande vakanties in combinatie met mijn andere banen was zwaar en omdat mijn bedrijf geen inkomsten opleverde moest ik zakelijke keuzes maken. Als wat je doet niet rendabel is moet je stoppen en andere oplossingen zoeken. Ook dat is ondernemerschap. Ik besloot mijn bedrijf in slaap te brengen, niet uitschrijven bij de Kvk, maar gewoon even concentreren op wat wel ging.”
Herstart
Het bloed kruipt uiteindelijk waar het niet gaan kan en dus begon Marijke vanaf 1 maart van dit jaar weer aanvragen in behandeling te nemen. “In eerste instantie nog voorzichtig, deels onder de vlag van een collega bij The Travel Club, maar vanaf 1 november weer officieel. En ik voel me er weer helemaal goed bij. Vooralsnog houdt corona zich redelijk koest, de baan bij het klooster heb ik beëindigd, ik werk deels nog wel met veel plezier bij Schilderbedrijf Gebr. Rutten. Dat is goed te combineren. Mijn klantenbestand groeit weer gestaag en het is heel divers, jonge gezinnen, maar ook actieve zestigers die graag op reis willen. Ik merk ook dat mijn klantenbestand verjongd, ouders geven mijn naam door aan hun kinderen, mooi om mee te maken. Van een weekje Griekenland tot een safari in Zuid-Afrika, het komt allemaal voorbij en het is me allemaal even dierbaar. Ik heb aansluiting gezocht bij enkele zakelijke netwerken, omdat ook de zakenmarkt voor mij interessant is. Ik kan er ook veel voor betekenen, van een last minute zakenreis tot een trip van een businessclub. Zo heb ik onlangs de reis van businessclub NUL24 naar Lissabon voor hen in orde gemaakt. Tickets en hotel en een voorstel voor de invulling voor hun programma ter plekke. Dat laatste hebben ze uiteindelijk zelf ingevuld.”
De voordelen
Waarom zou je kiezen voor een zelfstandig reisadviseur? Marijke somt de voordelen op. “Geen kantoortijden, altijd bereikbaar, persoonlijke service, je krijgt altijd mij aan de lijn, dus korte lijnen en ik heb in de loop der tijd met veel klanten een persoonlijke band opgebouwd. Ik ken ze, ik weet wat ze willen en niet willen, je hebt dus een heel ander contact met elkaar. En natuurlijk de kennis en ervaring, ik heb zelf veel gereisd, dus ik weet wat je kunt verwachten. En ik weet na 25 jaar wel hoe de reiswereld in elkaar zit, die heeft geen geheimen meer voor mij.” Geen spijt van de overstap naar het eigen ondernemerschap? “Nee. Natuurlijk was het soms zwaar, maar ik heb de bakens steeds op tijd verzet. Gedaan wat kon en wat binnen mijn mogelijkheden paste. Nu is de focus weer op The Travel Club en mijn klanten gericht en daar voel ik me helemaal happy mee.”