Kompas Veiligheidsgroep: ‘We zijn een kennisinstituut op het gebied van veiligheid’
Kompas Veiligheidsgroep zet nieuwe stappen
Elk bedrijf doorloopt in zijn bestaan meerdere cycli. Dat begint natuurlijk met de start (voor Kompas Veiligheidsgroep 2006), je ontwikkelt een product of een dienst (Kompas verzorgt de complete BHV organisatie voor bedrijven) en de bijbehorende services, je gaat op zoek naar klanten en je groeit in aantal medewerkers (inmiddels ruim vijftig) en in omzet (zo’n 48.000 cursisten per jaar). Je organisatie wordt langzaam maar zeker volwassen, je brengt meer structuur aan in je bedrijf en je ontwikkelt een bedrijfscultuur. En dan komt er bij de meeste ondernemers een moment waarop ze zich afvragen of wat ze doen niet slimmer kan. Slimmer en beter. Dat gold ook voor Ronald Vink en Judith Peters, de twee eigenaren van het bedrijf. Ze zetten een verandering in gang die al snel resultaten afwierp. En die verandering had alles te maken met de manier waarop ze met hun medewerkers omgaan.
Ronald Vink en Judith Peters besloten hun medewerkers in alles centraal te stellen, ze mee te nemen in de besluitvorming, complete openheid van zaken over het bedrijf te geven, kennis te delen, aan te sturen op samenwerking tussen de verschillende teams, mensen te waarderen voor het enthousiasme waarmee ze hun werk uitvoeren, ze verantwoordelijkheid te geven en te luisteren, vooral te luisteren. “Eigenlijk was een kleine aanzet genoeg voor het creëren van een enorme verandering”, vertelt Judith. “Ronald en ik hebben beiden voor een baas gewerkt, we weten uit ervaring wat werkt, wat voor medewerkers plezierig is en wat niet en vooral wat hen motiveert en waar ze als medewerker gelukkig van worden. Daar gaat het om. We creëren samen een prettige sfeer, waarin iedereen zich veilig en vertrouwd voelt. De deuren staan hier altijd open, hiërarchie kennen we niet en als er een keer iets is, dan praten we er met elkaar over. En het resultaat is fantastisch, je schept niet alleen energie en geeft ruimte voor creativiteit, je ziet ook het ziekteverzuim enorm teruglopen. Dat is een leerproces, je moet op enig moment tot het besef komen dat dit voor iedereen binnen het bedrijf de juiste weg is en dan gewoon in het diepe springen. Daarna heb je eigenlijk weinig nodig. Je geeft vertrouwen en verantwoording en je krijgt vertrouwen en resultaat terug. Ik kan het elke ondernemer van harte aanraden, je voelt je er zelf ook veel prettiger bij.”
Kennis delen
Veel ondernemers denken dat kennis binnen het bedrijf vooral in enkele kernfuncties gebundeld is. Ronald Vink: “Dat is gezien onze ervaring een ernstige misvatting. Iedereen is een specialist op zijn eigen terrein. Laat ik een voorbeeld noemen. We hebben vele instructeurs in dienst, die eigenlijk als enigen direct fysiek contact hebben met cursisten. Zij horen elke dag wat mensen moeilijk vinden, of juist leuk. Dan ben je als ondernemer niet slim als je die kennis niet gebruikt. Het enig dat je daarvoor hoeft te doen is luisteren naar die instructeurs, ze in contact brengen met onze onderwijskundigen en samen zetten ze dan stappen om tot een oplossing te komen, die vervolgens op de markt wordt gebracht. Wij vinden het belangrijk dat medewerkers met elkaar praten. Vertellen waar ze tegenaan lopen, samen naar oplossingen zoeken, kansen in de markt herkennen en samen producten of diensten ontwikkelen om die kansen te verzilveren. En dat mag ook best een keer op een teleurstelling uitlopen, niet elk schot op goal is een doelpunt. Dat betekent niet dat je meteen de spits moet wisselen, je moet dus ruimte geven om fouten te maken. Mensen leren er van.”
Kennisinstituut
Kompas Veiligheidsgroep ontzorgt bedrijven, overheden, instellingen en het onderwijs op het gebied van veiligheid. Het bedrijf verzorgt open opleidingen op dertig locaties verspreid in Nederland en België, maar ook incompany opleidingen, standaard of op maat. Digitaal leren wordt elke dag belangrijker. Daarnaast voert het bedrijf risico-inventarisaties en evaluaties uit, maakt het BHV- en ontruimingsplannen en verkoopt het meer dan 1.000 veiligheidsproducten via haar webshop. “Tegenwoordig via dropshipping, een techniek voor integraal ketenbeheer en dat betekent dus dat we voor onze shop geen magazijn meer hoeven te gebruiken.” Kompas Veiligheidsgroep is de afgelopen jaren gegroeid van een BHV-opleider naar een kennisinstituut rond veiligheid. “Dan blijkt plotseling dat klanten niet alleen naar prijs kijken, maar waarde toekennen aan je kennis en daar een beroep op willen doen. We beschikken over een groot netwerk bij politie, brandweer en de zorg en dat stelt ons in staat om klanten specifieke cursussen aan te bieden. Zo geven we ook cursussen over het herkennen van drugsgebruik, bijvoorbeeld voor klanten die festivals organiseren. Dat kunnen we doen omdat die kennis bij onze medewerkers aanwezig is.”
Blended learning
Zoals Albert Einstein al zei: ‘Once you stop learning, you start dying’. “Die uitspraak is ons op het lijf geschreven, we geloven in een leven lang leren. E-learning is tegenwoordig standaard. Het theoretische deel van een cursus kan gemakkelijk digitaal worden aangeboden, zodat een bedrijf haar cursisten maar een halve dag kwijt is voor het praktijkgedeelte. Die praktijk is belangrijk, je moet zelf voelen hoe je reanimeert met of zonder AED en welke hitte je voelt als je een beginnende brand blust. Dat blijft belangrijk. Maar e-learning gaat tegenwoordig veel verder. We bieden in het kader van een leven lang leren zogeheten ‘blended learning’ aan. Dat is een leermethode die online en social media leermethodes combineert en ze eventueel integreert met klassikale activiteiten. Het is dus altijd een mix van verschillende leervormen, die we overigens zelf ontwikkelen. Dat doen we bijvoorbeeld met learn-snacks, korte berichten of vragen die we geregeld aanbieden en die weinig tijd kosten, maar er wel voor zorgen dat de aanwezige kennis geborgd blijft. Denk bijvoorbeeld ook aan een kort filmpje, een rebus, een aantal meerkeuzevragen of andere spelvormen. Door het aanbieden van verschillende werkvormen blijft de cursist geboeid en de kennis paraat. Deze moderne leervormen stellen ons in staat om ook na de praktische cursus met onze cursisten in contact te blijven. Bijkomend voordeel is dus ook dat je steeds met je opdrachtgever in contact blijft, je houdt binding met je klant. Bovendien is het onderscheidend in onze markt.” De kern blijft volgens Judith Peters de inzet van instructeurs. “Praktijk is gewoon essentieel, maar daar houdt het niet op. Via blended learning kunnen we zonder hoge kosten veel meer voor onze opdrachtgevers betekenen. Bovendien is de kennis die BHV’ers opdoen heel belangrijk, ook in hun privéleven. We krijgen regelmatig mailtjes van cursisten die vertellen hoe ze in kritieke situaties gebruik hebben kunnen maken van hun kennis. Eigenlijk zou elke Nederlander zo’n cursus moeten volgen, of in elk geval de basisprincipes van bijvoorbeeld reanimatie moeten kennen. Daar zouden jaarlijks vele levens mee gered kunnen worden.”