Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
nummer 1 - 2020Voorwoord
Home›nummer 1 - 2020›Hans Eberson: ‘Over de waarde van familiebedrijven’

Hans Eberson: ‘Over de waarde van familiebedrijven’

Door Hans Eberson
2 februari 2020
698
0
Deel:

Familiebedrijven hebben iets extra’s, iets dat ze bijzonder maakt. Niet alleen vormen ze de spil van het Nederlandse bedrijfsleven, ze zijn bovendien meestal sterk sociaal betrokken en ze spelen niet zelden een belangrijke rol in de lokale samenleving. Familiebedrijven beschikken vaak over een hecht en loyaal team medewerkers, dat vaak lang werkzaam is binnen het bedrijf. De arbeidsethos is er hoog en er heerst geen 9 tot 5 mentaliteit. Meestal hebben ze een groep ondernemers en leveranciers om zich heen waarmee ze al jaren nauw samenwerken. Familiebedrijven geloven in continuïteit en afspraak is afspraak. Ze presteren bovendien beter dan gewone bedrijven en familiewaarden spelen hierin een belangrijke rol. Dat blijkt uit een onderzoek van het Erasmus Centre for Family Business, BDO en de Rabobank. Ze hebben een familiebonus, de financiële waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld 7 procent hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven, bij de rentabiliteit gaat het zelfs om een plus van 16 procent. Familiebedrijven hebben altijd de lange termijn in het vizier. CEO’s gedragen zich als rentmeesters, ze beheren als het ware het bedrijf om het in goede gezondheid over te kunnen dragen aan de volgende generatie.

Dat geldt ook voor DKC Totaaltechniek, opgericht door opa en vader Dekkers en inmiddels geleid door de broers Frank en Roland. Het bedrijf werd op 20 november uitgeroepen tot Beste Gelderse Familiebedrijf van 2019. Het juryrapport was uitermate lovend: ‘Een echt Gelders familiebedrijf, goed georganiseerd en bestuurd, creatief en innovatief, dat gebruik maakt van de meest moderne technieken, een uitstekende service levert en bovendien een intrinsieke maatschappelijke betrokkenheid toont’. Dat was voor Frank Dekkers reden om een gat in de lucht te springen. “Natuurlijk doen we elke dag ons best om optimaal te presteren, om innovatief te zijn, want uiteindelijk geeft dat je op de lange termijn bestaansrecht. Maar we zien het vooral als een uitgesproken waardering van collega-familiebedrijven van het Gelderse Familiebedrijf Gilde voor de manier waarop we acteren en hoe we met onze medewerkers omgaan. De kernwaarden van een familiebedrijf zijn bij ons sterk verankerd. Al vanaf de start van ons bedrijf is het besef groot dat medewerkers de kern van je bedrijf vormen. Dat is in deze tijden belangrijk, want er is een enorme schaarste aan vakmensen. Je onderscheidend vermogen zit dan niet per se in salaris, maar vooral ook in de werksfeer en de ontwikkelmogelijkheden die je biedt. We houden de lijnen kort, we kennen alle medewerkers en we zijn op elk moment aanspreekbaar op elk onderwerp. Dat vader Frans Dekkers hierbij aanwezig mag zijn is voor ons de kers op de taart. Dat maakt ons best wel trots.”

Hans Eberson

Vorige artikel

‘AB InBev neemt Jac Bongers Dranken over’

Volgende artikel

Column Wouter van der Loon: ‘De Klik’

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • Artikelnummer 2 - 2021Voorwoord

    ‘Knuffel elkaar nu het nog kan’

    13 juli 2021
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 1 - 2020

    Willem Korstanje: ‘Vastgoed, wijn, hardrock, film en armoede’

    2 februari 2020
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 1 - 2020

    Column John Meijering: ‘The Next Big Thing: Marketing Automation’

    2 februari 2020
    Door Hans Eberson
  • Columnnummer 1 - 2020

    Column Roald Bergamin: ‘De WAB is here to stay – voldoet u aan alle eisen?’

    2 februari 2020
    Door Hans Eberson
  • 5 jaar laterArtikelNummer 4 - 2020Voorwoord

    ‘Change Your Business vijf jaar later’

    29 december 2020
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 2 - 2022Voorwoord

    ‘De bulldozer-methode’

    5 juli 2022
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelColumnnummer 3 - 2021

    Column Roald Bergamin: ‘Hoe trekt u de juiste mensen aan?’

  • ColumnNummer 1 - 2018

    Column Roald Bergamin

  • ColumnNummer 4 - 2018

    Column Kompas Veiligheidsgroep

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen