‘Change Your Business vijf jaar later’
Ik herinner het me nog als de dag van gisteren, het eerste voorwoord in het eerste nummer van Change Your Business. Ondernemen als een ritje in een achtbaan: ‘Wel eens bedacht dat ondernemen te vergelijken is met een rit in een achtbaan? De start gaat voortvarend, je klimt gestaag naar grote hoogte, dan duikel je omlaag, maakt bochten naar links en rechts, klimt weer, daalt weer en uiteindelijk stap je uit. De vorm van de achtbaan is voor elke onderneming anders. Veel instappers halen de top niet, sommigen slagen erin om diepe dalen te voorkomen, maar elke onderneming heeft te maken met pieken en dalen. Soms veroorzaakt door externe factoren, soms door eigen beslissingen. Een onderneming is namelijk altijd en elke dag aan verandering onderhevig en het hangt van de kwaliteit van de ondernemer af hoe hij zijn bedrijf door veranderende omstandigheden heen loodst.’
Het was 2016, we hadden net een diepe en lange crisis achter de rug, die gecombineerd met de razendsnelle opkomst van internet, de veranderingen in bedrijven heel zichtbaar maakte. Retail, makelaardij en bouw hadden het vanaf de start van de crisis moeilijk, die werden door een dalend consumentenvertrouwen ogenblikkelijk en hard geraakt. Hoe ga je daarmee om? Hoe verander je je onderneming en overleef je? Hoe geef je die verandertrajecten vorm? Dat waren toen al de centrale vragen in ‘Change your Business’. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en heeft Covid-19 in slechts tien maanden diepe wonden geslagen. Bovendien weten we zeker dat we nog niet aan de eindstreep zijn, dat gaat nog zeker een half jaar duren. Daarom dit katern: 5 Jaar Later. Hoe staan de bedrijven die zich in het eerste nummer presenteerden er nu voor? Hoe hebben ze zich de laatste jaren ontwikkeld en wat heeft corona met hun bedrijfsvoering gedaan. Een eerste conclusie? Retail, horeca, de reiswereld en evenementenbranche worden ongekend hard geraakt. Voor de rest valt het op dit moment nog best mee, de meeste bedrijven doorstaan opnieuw de storm. Ze hebben zich waar mogelijk aangepast aan nieuwe omstandigheden, nieuwe plannen gemaakt en uitgevoerd. Creatief en flexibel, met de middelen die hen ter beschikking staan. Maar wie had eigenlijk anders verwacht, daarvoor ben je toch ondernemer? ‘Winners are not those who never fail, but those who never quit’ (Edwin Louis Cole)’
Hans Eberson