Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
Bloey-app helpt binnenstadondernemers
Bloey-app helpt binnenstadondernemers
ArtikelNummer 2 - 2018
Home›Artikel›Bloey-app helpt binnenstadondernemers

Bloey-app helpt binnenstadondernemers

Door c0d3br3ak
20 mei 2018
1317
0
Deel:

Technologie maakt de binnenstad weer levendig

Het Apeldoorns bedrijf Bloey heeft een oplossing verzonnen om een bezoek aan de binnenstad weer aantrekkelijker te maken. Een binnenstad moet bruisen, het moet een plek zijn waar je graag vertoeft, waar je kunt winkelen, mensen ontmoet en op je gemak een terrasje kunt pikken. Bloeyoprichters Raimond Simons en Edwin Neijenhuis willen door middel van een app ondernemers helpen om de klantbeleving te vergroten.

Online winkelen is al jaren niet meer weg te denken. Elke Nederlander heeft wel eens iets besteld bij Coolblue of Bol.com en Jeff Bezos van Amazon werd er zelfs de rijkste man op aarde mee. Lekker lui shoppen vanaf de bank heeft een aantal grote voordelen. Zo is het assortiment oneindig en kun je makkelijk winkels en producten vergelijken op zoek naar de laagste prijs. Je hebt geen last van alsmaar stijgende parkeertarieven en de winkel is altijd open, je kunt shoppen op het moment dat het jou uitkomt. Maar online shoppen is een bedreiging voor de binnenstad, retailers houden de digitale concurrentie niet vol, met grote leegstand als gevolg. Online shoppen is niet de enige bedreiging voor de binnensteden. Grote retailers, zoals Mediamarkt, openen Megastores aan de randen van de stad, zodat ze eenvoudig en snel bereikbaar zijn. Ook zijn outletwinkelcentra, zoals Batavia stad in Flevoland, steeds meer in opkomst.

VERANDERINGEN
De verschuiving naar online winkelen heeft een enorme impact op de binnenstad. De leegstand van winkelpanden is toegenomen en het aantal passanten in binnensteden is het afgelopen decennium met 20% gedaald. De lijst van ondernemingen die failliet zijn gegaan is enorm, waaronder bekende winkelketens als V&D, Kijkshop, Schoenenreus, Siebel en Scheer & Foppen. Binnensteden en winkelpandverhuurders proberen leegstaande winkelpanden onder meer op te vullen met pop-up winkels en restaurants, maar een pop-up is maar tijdelijk en dus geen permanente oplossing. Daarnaast zijn lege winkelpanden zoals dat van een V&D vanwege hun grootte nauwelijks op te vullen. Hierdoor blijft dan ook leegstand bestaan, want het is niet aantrekkelijk voor nieuwe ondernemers om in een uitgestorven gebied te huren. Doordat de bekende winkels verdwijnen uit het stadsbeeld en er ook steeds meer winkelketens besluiten om fysieke winkels te sluiten, zodat ze zich meer kunnen richten op de online verkoop, wordt de binnenstad langzaamaan een ‘spookstad’. Het aanbod verschraalt en wordt kleiner, het is er stil, dus waarom zou een consument nog de moeite nemen een stad te bezoeken als er niets meer te beleven is?

‘Online shoppen is een bedreiging voor de binnenstad, retailers houden de digitale concurrentie niet vol, met grote leegstand als gevolg’

ZORGELIJK
Ondernemers Edwin Neijenhuis en Raimond Simons maken zich zorgen over de teloorgang van de binnenstad en hebben de handen ineengeslagen om de binnensteden weer levendig te maken. “De binnenstad is het gezicht van een gemeente en geeft identiteit aan zijn inwoners”, aldus Simons. “Een stad zonder een sterk florerend centrum is een stad zonder karakter.” Neijenhuis vult aan: “Wij houden van een binnenstad die verrast, bijzonder is en die een ontmoetingsplek is voor vrienden en waar je nieuwe mensen tegenkomt. We leven in een digitale wereld, daar is geen ontkomen meer aan, we zijn continu online en we lijken wel vastgeroest aan onze telefoon. Hierdoor is het persoonlijke contact met de omgeving verloren gegaan of in kwaliteit verminderd. Dit is geen goed teken voor de samenleving en steeds meer bedrijven realiseren zich dat we wellicht iets te ver doorschieten in onze digitale verslaving. De ondernemers in binnensteden kunnen zelf ook een rol spelen in het aantrekkelijk maken van de omgeving. Zij kunnen een oplossing bieden door mensen te activeren en ervoor te zorgen dat zij achter hun schermen vandaan komen. Dus even geen snelle app tussendoor en geen social media en focus op het geweldige ‘digitale leven’ van vage bekenden en beroemdheden, maar face-to-face contact. Samen lachen, bijkletsen en genieten van een lekker drankje en een heerlijke shopmiddag. Kortom, genieten van het persoonlijke contact en de echte wereld.”

‘Het winkelaanbod verschraalt en wordt kleiner, de binnenstad is stil, dus waarom zou een consument nog de moeite nemen een stad te bezoeken?’

BLOEY-APP
Om de binnensteden te helpen het centrum weer bruisend te maken, hebben Neijenhuis en Simons het bedrijf Bloey opgericht en een app ontwikkeld. Met de Bloey-app kunnen consumenten saldo sparen, Bloey euro’s, door simpelweg aanwezig te zijn in de binnenstad.

Consumenten worden dus beloond voor een bezoekje aan het centrum. De Bloey-euro’s kunnen vervolgens worden ingewisseld voor producten en kortingen bij deelnemende winkeliers en horeca. De Bloey app laat ook in één oogopslag zien wat er te beleven valt in de binnenstad. Zo willen Neijenhuis en Simons dat mensen de binnenstad weer gaan ontdekken als een plek waar het leuk is en waar veel te beleven is. Bloey geeft ondernemers de tools om consumenten persoonlijker te kunnen bereiken en service en producten op maat te kunnen aanbieden. Het bedrijf dicht daarmee het gat tussen online en offline en helpt daarmee ondernemers om het winkelbezoek van de consument relevanter te maken. De consument spint hier garen bij. Niet alleen door de gespaarde euro’s, maar ook doordat hij beter, gerichter en persoonlijker wordt geholpen. Hoe werkt het? Je download de app en zorgt dat je actief bent op het moment dat je de binnenstad bezoekt. Je aanwezigheid wordt getraceerd en retailers kunnen je gericht concrete aanbiedingen doen. Doe je aankopen dan spaar je tegoed op.

OPRICHTERS BLOEY
Raimond Simons en Edwin Neijenhuis zijn beide afkomstig uit de online wereld, maar hebben een liefde voor de binnenstad en worden blij van de mensen die ze daar ontmoeten. Vaak maakten ze tijdens hun lunch een wandeling door de binnenstad waar ze ontdekten dat de winkeliers nauwelijks een idee hadden van wie er langs hun winkel kwam. Communicatie beperkte zich tot een simpel reclamebord, waarbij het vaak schieten met hagel was. Het ontbrak de ondernemer aan tools die de online retailer wel heeft. Dat moet toch anders kunnen was hun gedachte en zo kwam Bloey tot stand. Dankzij hun ruime ervaring met het gebruik van data om consumenten rijke en op maat gemaakte belevingen te verschaffen, wisten zij een tool te ontwikkelen voor ondernemers om klanten naar hun onderneming te trekken.

‘Bloey dicht daarmee het gat tussen online en offline en helpt daarmee ondernemers om het winkelbezoek van de consument relevanter te maken. De consument spint hier garen bij.’

APELDOORN EN BEYOND
Bloey ging begin 2018 live in Apeldoorn en kent een succesvolle start. De ambities van de oprichters beperken zich niet tot Apeldoorn alleen. Uit het hele land is door ondernemers belangstelling getoond en daarom zal vanaf de zomer 2018 de app ook in andere steden in Nederland worden geïntroduceerd. Bloey verwacht in 2019 al de landelijke dekking te hebben gerealiseerd.

Vorige artikel

Werken waar, wanneer en hoe je wilt

Volgende artikel

Brussels Airport en De Lijn starten proefproject ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 2 - 2016

    Van BYOD- naar WYOD-beleid: De volgende stap in IT-veiligheidsbeleid

    17 juli 2016
    Door c0d3br3ak
  • Perfecte fiets- en congresprofilering regio Arnhem-Nijmegen
    ArtikelNummer 3 - 2017

    Perfecte fiets- en congresprofilering regio Arnhem-Nijmegen

    1 juli 2017
    Door c0d3br3ak
  • 5 jaar laterArtikelNummer 4 - 2020Voorwoord

    ‘Change Your Business vijf jaar later’

    29 december 2020
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2022

    ‘Signaleer en bespreek conflicten’

    16 november 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelCoverstorynummer 3 - 2022

    L&D Fabriek: ‘Over de kunst van het leren’

    16 november 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 5 - 2018

    Dirk-Jan Vink (Golfbaan Landgoed Bleijenbeek) over een leven na de crisis: ‘Nood maakt vindingrijk’

    30 november 2018
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ColumnNummer 4 - 2017

    Column Az Groen

  • ArtikelColumnNummer 1 - 2017

    Column Az Groen

  • ‘Conflicten, hoe ga je er mee om?’
    ArtikelNummer 2 - 2020

    Hoe maak je van veranderen een succes?

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen