Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnnummer 3 - 2019
Home›Artikel›Column Nadine Maters: ‘Belastingen en rendement’

Column Nadine Maters: ‘Belastingen en rendement’

Door Hans Eberson
3 juli 2019
909
0
Deel:

Het betalen van belastingen bestaat al sinds de 17e eeuw maar sinds die tijd zijn er wel enige veranderingen doorgevoerd. Een belasting die afgelopen jaren gewijzigd is betreft de vermogensbelasting.  Veel mensen worden hiermee geconfronteerd. In het huidige belastingsysteem wordt een ‘fictief’ rendement verondersteld wat vervolgens wordt belast. De waarde van de meeste bezittingen wordt over het algemeen automatisch opgenomen in de vooraf ingevulde belastingaangifte. Daar doet de belastingdienst haar slogan eer aan: ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker’.

De rente op spaarrekeningen is de laatste jaren sterk gedaald. Spaarrentes liggen momenteel tussen de 0.02% en 0.03%, terwijl de spaarrente aan het begin van dit millennium nog rond de 2.5% schommelde. Lage spaarrentes houden in dat geld lenen goedkoop is en dat er een overschot is aan geld, ook in de zakelijke sector. Banken berekenen inmiddels al jaren negatieve rente aan hun zakelijke klanten, geld op de bankrekening kost dus geld. Bedrijven kunnen niet snel genoeg beginnen met het formuleren van hun geldbeleid: het zogenoemde “cash management”. Dat begint bij de basis: de hoeveelste van de maand wordt er gefactureerd, hoe lang duurt het voordat het geld ontvangen is en zijn dit stabiele kasstromen? De tegenhanger is natuurlijk: wat verwacht je aan uitgaves en kun je een financiële tegenvaller opvangen? Het draait om een gezonde liquiditeitspositie.

Door belastinghervormingen is het huidige belastingsysteem onder druk komen te staan en gaan er steeds meer stemmen op om naar een systeem te gaan waarbij er meer wordt aangesloten bij de belasting op het werkelijk behaalde rendement. Dit komt doordat er onder dit belastingstelsel wordt ingeteerd op het vermogen. In sommige gevallen is de belasting namelijk hoger dan het behaalde rendement. Om deze reden is er vanuit de politiek beweging gekomen op de wijze waarop deze belasting moet worden geheven. Door een steeds lagere spaarrente wordt de belasting op vermogen door het publiek als onredelijk ervaren. Dit resulteert in het zoeken naar een oplossing voor de belasting van privé vermogen. De eerste stappen in de hervorming zijn doorgevoerd in 2017. Hiervoor werd er gerekend met een vast fictief rendement wat vervolgens werd belast. Met de in 2017 doorgevoerde hervormingen werd al geprobeerd meer aan te sluiten bij het werkelijke rendement.

In het huidige belastingsysteem wordt er onderscheid gemaakt tussen twee categorieën: spaarrendement en beleggingsrendement. Het rendement op beleggingen wordt geacht hoger te zijn dan op sparen. In het huidige systeem word je naarmate je meer vermogen hebt, geacht meer te beleggen en daarmee een hoger rendement te behalen. Hierbij wordt voorbijgegaan aan de werkelijk samenstelling van het vermogen. Wel is er vanaf 2019 weer een klein ‘belastingvoordeeltje’, waarbij het zogeheten heffingsvrije vermogen is verhoogd naar € 30.360,-.

Toch komen veel personen die hun geld laten renderen op spaar- en bankrekeningen er ook in deze regeling slecht vanaf. Zij zullen op hun vermogen boven € 100.000,- relatief veel belasting verschuldigd zijn in verhouding tot het rendement op hun spaarrekening.

De politiek onderkent de wens om meer aan te sluiten bij het werkelijk rendement. Nu een overstap naar de belasting van het werkelijk rendement een lastenverzwaring voor de burger en de uitvoerbaarheid van het systeem niet ten goede komt, wordt er naar andere opties gekeken. Een eerste is het ‘slechts’ belasten van het werkelijke rendement over de spaarrekening. Een tweede optie is de vermogensaanwasbelasting of een vermogenswinstbelasting. De derde optie is het verkleinen van de groep belastingplichtigen.

Nu aan alle opties voor- en nadelen kleven en het een ingrijpende wijziging van de belastingwetgeving betreft, zal er eerst nog onderzoek worden gedaan naar de gevolgen. Hoogstwaarschijnlijk zal op korte termijn de wetgeving wijzigen en wordt u mogelijkerwijs geconfronteerd met de gevolgen. De (fiscale) wetgeving zal zich, net zoals een gezonde bedrijfsvoering, blijven ontwikkelen en aanpassen.

Nadine Maters

Maters Accountants

Groesbeekseweg 14

6524 DB Nijmegen

info@matersaccountants.nl

Vorige artikel

John Meijering: ‘Emixion is een online kennisinstituut’

Volgende artikel

Erik Jansen: ‘Een duidelijke keuze voor kwaliteit ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ColumnNummer 4 - 2017

    Column Wouter van der Loon

    5 oktober 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 5 - 2019

    Column Roald Bergamin: ‘Vind ontspanning in de overspannen arbeidsmarkt’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • Vergaande samenwerking tussen mens en robot wordt heel gewoon
    ArtikelNummer 5 - 2017

    Vergaande samenwerking tussen mens en robot wordt heel gewoon

    14 december 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 4 - 2018

    MANNA maakt een statement

    10 oktober 2018
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 3 - 2016

    Paul Schmidt: ‘Ondernemers, houd de zaag scherp’

    7 oktober 2016
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 4 - 2016

    Jeroen ter Weeme: ‘Onze branche is nooit geheel in balans’

    3 december 2016
    Door c0d3br3ak

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • De Vereeniging geeft ruimte voor groei
    ArtikelNummer 1 - 2018

    De Vereeniging geeft ruimte voor groei

  • Artikelnummer 1 - 2020

    ‘Cybercriminaliteit is inmiddels ‘Chefsache’’

  • Nummer 2 - 2018Voorwoord

    Na de Chief happiness officer nu ook een Chief conflict officer

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen