Simon de Luij: ‘Er is in ons vak nog veel te winnen’
Simon de Luij van Modderkolk Projects & Maintenance over Technoforum:
Wie over de Nieuweweg richting centrum Wijchen rijdt ziet de nieuwbouw van Modderkolk Projects & Maintenance op het voormalige Stiho-terrein dagelijks groeien. Wat verschijnt daar nou? “Technoforum”, vertelt Simon de Luij. “Dat gebouw wordt niet alleen ons nieuwe onderkomen, maar vooral ook een broedplaats voor aan ons bedrijf gerelateerde ondernemingen. Ook daar zit een filosofie achter, net als de zoektocht naar het eeuwig florerende bedrijf. Daar blijven we mee bezig, want de ontwikkeling van een eeuwig florerend bedrijf is een eeuwig durende traject.”
Even terug naar het eeuwig florerende bedrijf. Eind december 2007 stelde Simon de Luij zichzelf een ultimatum. Hij wilde werken aan een eeuwig florerend bedrijf, een bedrijf dat in een cellenstructuur en via efficiënt georganiseerde processen enorme meerwaarde bood aan de klantgroepen gezondheidszorg, industrie en watermanagement. Daar hoorde een doelstelling bij: “In vier jaar tijd naar een dubbele omzet en vier keer de toenmalige winst. Dat gingen we doen door de klant radicaal centraal te stellen. Klanten boven verwachting bedienen, binnen planning en budget. Daar heb je de medewerking van je mensen bij nodig, mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, die willen investeren in hun eigen ontwikkeling en hun vakkennis. Dat kostte de nodige overtuiging, maar uiteindelijk ging de meerderheid mee in het traject, ook omdat ik heel duidelijk had gemaakt dat dit geen verkapte reorganisatie was. Er ging niemand uit, die garantie was er.”
De weg
Simon de Luij formuleert de knelpunten: “Optimale efficiency bereik je door doorlooptijden, geld en middelen optimaal te beheersen. Dan heb je het over procestheorieën. Via Lean Six Sigma technieken vonden we een methode om processen systematisch te innoveren, doorlooptijden te verkorten en innovaties structureel vast te leggen. Dan creëer je waarde en verminder je verspilling. De boeken van Eliyahu Goldratt en zijn knelpuntentheorie leerde me meer over het voorkomen en oplossen van knelpunten in processen. Hij leerde me nog meer: dat oplossingen verbeteringen moeten zijn, dat mensen het vooral moeten begrijpen en dat je ze moet laten meedelen in de voordelen.” Dan de omschakeling van een hiërarchisch georganiseerd naar een verdeling in klantencellen samengebracht in autonome teams. De verantwoordelijkheid komt in de groep te liggen en daarmee verdwijnt ook de gehele managementlaag. “Eckart Wintzen beschreef in zijn boek Notes hoe hij dat had gedaan. Ingewikkeld, we moesten de gehele groep van zo’n 110 medewerkers zo opsplitsen dat ze zelfstandig een groep klanten konden bedienen of een specifiek project voor hun rekening konden nemen. Het lukte en na korte tijd werd voor iedereen helder dat door voor vaste klanten te werken, ze veel eenvoudiger konden bijdragen aan het succes van die klant. Ze kenden hun klanten gewoon beter! Die fundamenteel andere werkwijze heeft ons geen windeieren gebracht. Het droeg ook bij aan het welbevinden van onze medewerkers. Het geheim van tevreden medewerkers ligt in de combinatie van het voortdurend ontwikkelen van kennis (meesterschap), zingeving (wat ik doe is zinvol) en autonomie (ik heb een bepaalde mate van vrijheid om mijn taken uit te voeren). Als je goed in je vel zit, uitdagende opdrachten kunt uitvoeren voor mooie klanten, dan word je daar blij van.”
Stand van zaken
Simon de Luij is zeer tevreden over de stappen die zijn gezet. “Natuurlijk ging niet alles goed, kwamen er aanpassingen, maar uiteindelijk hebben we nu een organisatie zoals ik die in 2007 voor ogen had. De doelstelling werd overigens niet in vier jaar behaald, dat duurde een jaar langer, maar we kwamen er wel. Dat betekent overigens niet dat we niet dagelijks bezig zijn met bijsturen en verbeteren. De onderlinge communicatie moet bijvoorbeeld beter. Autonome cellen functioneren uitstekend, maar het is wel de bedoeling dat ze ook onderling communiceren. Dit is geen wedstrijd om wie de beste is, de rode draad moet het succes van Modderkolk zijn, het grote geheel. Wanneer een cel wil excelleren ten koste van het geheel schiet je je doel voorbij.” Daarbij maakt Simon de Luij ook gebruik van de Gouden Cirkel van Simon Sinek. “Dat gaat altijd over drie vragen: wat hoe en waarom. Volgens Sinek weet in elke organisatie iedereen wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen waarom hij het doet. Het begint altijd met waarom, daarna volgt hoe en ten slotte wat. Sinek praat over leiderschap, over de manier waarop je mensen kunt inspireren. Dat is natuurlijk essentieel in elke organisatie, waarom doen we dingen zoals we ze doen. Met het antwoord op waarom formuleer je wat je doelstelling is, je drijfveer of je geloof. Waarom bestaat ons bedrijf en hoe maken we voor andere onderscheid. Maken van winst kan nooit een antwoord zijn op de waarom-vraag, want dat is een resultaat. We zijn ook elke dag bezig met meer grip te krijgen op ons proces en onze plaats in het proces. Leveranciers zitten in het proces voor ons, klanten komen na ons. Hoe synchroniseer je dat proces optimaal, zodat we op het juiste moment met de juiste middelen de juiste dingen voor onze klanten doen? Daar draait het om.”
Technoforum
In 2007 telde Modderkolk 110 medewerkers, nu zijn het er 250. Verbetering van de organisatiestructuur, processen en doorlooptijden hebben altijd de aandacht van Simon de Luij. Maar inmiddels knelt ook de huisvesting en dat is niet voor de eerste keer. “Toen ik in het bedrijf kwam hadden we twee locaties, aan de Touwslagersbaan en aan de Kasteellaan. In 1986 verhuisden we naar de Nieuweweg 133 en dat was binnen tien jaar weer te klein en dus kwam er Nieuweweg 131 bij. Elke keer dacht ik dat we nu wel klaar waren voor de verre toekomst, maar dat bleek steeds weer een verkeerde inschatting. In 2018 konden we het terrein van buurman Stiho kopen, in totaal 25.000 m2. Daar gaan we gefaseerd bouwen aan wat we Technoforum hebben genoemd. Het moet een campus worden, in eerste instantie voor onszelf, maar ook voor technische bedrijven die aan ons zijn gelieerd en die op de een of andere manier waarde kunnen toevoegen. Ik denk bijvoorbeeld aan technische bedrijven die hetzelfde klantenpakket bedienen. Dat kunnen ook ingenieursbureaus of aanbieders van operatiekamers en cleanrooms, industriële pompen, robotica of softwareontwikkelaars zijn. Doel is om samenwerking te stimuleren en expertise te bundelen. Samenwerking is niet alleen plezierig, het leidt ook tot nieuwe ideeën en betere resultaten. Daarvoor zullen we samenwerking zoeken met gelijkgestemden, bedrijven die net als wij geloven in innovatie en die elkaar wederzijds versterken.” Simon de Luij geeft voorbeelden van succesvolle samenwerkingsverbanden. “Samen met Spirit Solar Lightning hebben we bijvoorbeeld een solarpaal voor de automatische sturing en bemaling van stuwen en gemalen ontwikkeld. Vergelijkbaar is de Solar Water Monitor, een zelfstandig werkend systeem dat waterkwaliteit, -hoeveelheid en stroomsterkte meet.”
Bedrijfsschool
De Modderkolk Bedrijfsschool zal er ook worden gevestigd, niet in de vorm van lokalen die ergens zijn weg gestopt, maar als onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. “Zo krijgen leerlingen meteen kijk op onze dagelijkse praktijk. Instroom van voldoende gemotiveerde leerlingen wordt de komende jaren nog crucialer in onze bedrijfstak. Leerlingen die de eerste stappen kunnen zetten onder leiding van ervaren krachten, die de vele innovatieve mogelijkheden van ons vak leren kennen en die verslingerd raken aan elektrotechniek. Ze krijgen al snel een contract en uiteraard alle mogelijkheden om zich steeds verder te ontwikkelen. Op dit moment werken wij bijvoorbeeld al samen met de HAN, om ook medewerkers op HBO-niveau de kans te geven zich verder te ontwikkelen.” In de eerste fase zullen ook instructieruimtes voor trainingen en opleidingen, seminars en workshops en natuurlijk een restaurant worden opgenomen. Het gebouw krijgt een carré-vorm en de binnenkant wordt gereserveerd voor een tuin. “Het spreekt voor zich dat we gebruik maken van de allernieuwste materialen en technieken. Duurzame materialen, isolatie, energievoorzieningen en luchtbehandeling en we krijgen een sedumdak. Technoforum moet in alles professionaliteit en vakmanschap uitstralen. Een plaats waar in nauwe samenwerking met andere stakeholders stappen worden gezet in de verdere ontwikkeling van ons vak, want voor mijn gevoel is er nog veel te winnen.”