Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
Artikelnummer 2 - 2022
Home›Artikel›Jasper Bergamin: ‘Ik voel me als een vis in het water’

Jasper Bergamin: ‘Ik voel me als een vis in het water’

Door Hans Eberson
5 juli 2022
578
0
Deel:

Jasper Bergamin nieuwe eigenaar van Het Wapen van Bemmel

Mensen die hun veertigjarig dienstjubileum vieren zijn zeldzaam, want verandering is het toverwoord. Om de vijf jaar een nieuwe werkgever, weliswaar in dezelfde of een vergelijkbare bedrijfstak, een andere omgeving en nieuwe collega’s. Dat verbreedt je horizon, geeft energie en houd je fris. Jasper Bergamin (47 jaar) pakte die veranderingsgedachte heel serieus aan. Hij koos ook voor een andere werkomgeving, want hij maakte de overstap van regiodirecteur COOP Supermarkten (22 jaar ervaring) naar exploitant van Het Wapen van Bemmel (nul ervaring in de horeca). Van werknemer naar eigen ondernemer, tijdens corona, ga er maar aan staan. Een verslag.

“Ja, hoe kom je erbij? Dat is best een moeilijke vraag”, vertelt Jasper Bergamin. “Het had er mee te maken dat ik het na 22 jaar COOP Supermarkten wel een beetje gezien had. Elk jaar wat meer salaris en een iets grotere auto, maar eigenlijk weinig invloed op de feitelijke gang van zaken. Ik had het goed voor elkaar, ik had ook niet het gevoel dat ik op stel en sprong weg moest, maar toen ik zag dat Het Wapen van Bemmel te koop stond, omdat de eigenaar stopte, ging er toch iets broeien. Wat nou als? Dat lijkt me leuk! We gingen met een clubje van vijf man serieus nadenken over de mogelijkheden. Ik bleef als enige over, misschien ook maar beter, want dat zouden wel erg veel kapiteins op een schip zijn geworden. Getwijfeld? Ik geloof heilig in de aan Pipi Langkous toegeschreven woorden: ‘Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’.”

Het Wapen van Bemmel

Het Wapen van Bemmel is een iconische zaak in de Dorpsstraat in Bemmel. Er werd van oudsher gerouwd en getrouwd, het was de huiskamer van Bemmel, het centrale punt tijdens feestdagen en met kermissen. Dat mocht toch niet verdwijnen! “Dat was precies wat ik dacht. Ik ging met de eigenaar in gesprek. Er diende zich een koper aan voor het vastgoed en ik kon het café huren. De grote zaal wordt op termijn gesloopt voor de bouw van appartementen. Ik kocht de inventaris en startte een ingrijpende verbouwing van het interieur. In het interieur is Bemmel goed verbeeld. “We hebben alles gestript en opnieuw geschilderd, er kwam een nieuw lichtplan en we hebben mooie koperen biertanks in de zaak gezet. Alles ademt Bemmel, historische foto’s aan de muur waar altijd wel een verhaal bij is te vertellen, een muur die vol hangt met Bemmelse uitdrukkingen en woorden, kortom Bemmel komt in letterlijk alles terug. De serre heb ik volgehangen met planten, om een beetje het idee van een kas te creëren, het moge duidelijk zijn dat ik een trotse inwoner van het prachtige Bemmel ben. Daarom ben ik zo blij dat ik dit project – want zo zie ik het – van de grond heb gekregen.”

Twijfel

Jasper ging zelfverzekerd van start, dit ging goedkomen. “Begin september 2021 wist ik ook dat het goed ging komen. De twijfel kwam pas na de eerste lockdown, toen stelde ik mezelf wel even de vraag waar ik in godsnaam aan begonnen was. We hebben gewoon doorgewerkt en we konden uiteindelijk op 6 december open, dat werd een groot feest. Helaas volgde op 18 december een tweede lockdown die vijf weken zou gaan duren. Omdat ik net was gestart kwam ik niet in aanmerking voor overheidssteun, ik betaalde mijn medewerkers uit eigen zak door en daarmee verdampte mijn laatste centen. We hebben de moed er in gehouden en we konden in januari weer open. Vanaf dag één loopt het meer dan prima. Ik kom uit de retail, waar we gewend zijn alle planningen tot vier cijfers achter de komma te berekenen. Ik heb op één week na alle omzetplanningen gehaald.” Jasper is zeven dagen per week open voor ontbijt, lunch en diner. Daarnaast heeft hij alle faciliteiten om een mooi feest, receptie of trouwerij te herbergen. “Vrijdag een koffietafel, zaterdag een feest, wij hebben er de ruimtes voor. Ik wilde van Het Wapen weer de huiskamer van Bemmel maken. Gezelligheid, goede kwaliteit en een normale bierprijs.”

Nedflex Nijmegen

Het succes van een zaak als Het Wapen van Bemmel staat of valt met de kwaliteit van de medewerkers, daar is Jasper Bergamin zich heel goed van bewust. Om mensen voor zo’n grote zaak aan te trekken, in een tijd waarin vooral ook de horeca door schaarste aan personeel wordt getroffen, leek een ondoenlijke opgave. “Gelukkig is mijn broer Roald, eigenaar van Nedflex Nijmegen, gepokt en gemazeld in de wereld van (tijdelijk) personeel.” Roald Bergamin ging voortvarend aan de slag. “Het ging om een compleet horecateam, vier koks, twee hulpkoks, bediening, op dit moment bestaat het team uit dertig medewerkers. We hebben echt alles uit de kast gehaald, overal vacatures gepost, betaald en niet-betaald, met sfeerbeelden uit Het Wapen en van bierbrouwer Warsteiner. Gewoon een prachtig en overigens waarheidsgetrouw beeld geschapen. Leuk werk in een fijne locatie, waar je ook echt onderdeel wordt van een team, waar je mening belangrijk is, waar rekening wordt gehouden met je wensen en je uitzicht hebt op een vast dienstverband. De horeca heeft geen al te beste reputatie en dat is soms terecht, maar niet hier. Hier wordt je werk gewaardeerd. Die boodschap kwam blijkbaar luid en duidelijk over, want het is ons gelukt het team bijtijds compleet te krijgen. Als mensen zijn aangenomen blijven we ze volgen. Ik zit bijvoorbeeld bij alle evaluatiegesprekken, gewoon om voeling te houden met wat er leeft en natuurlijk om problemen voor te zijn. Hier hoef je niet elke avond, elk weekend of elke feestdag te werken.” Jasper gelooft heilig in de teamgedachte, iedereen is belangrijk, iedereen heeft een taak. “We betrekken iedereen bij wat we doen. Als vrijdags om 17.00 uur het café begint vol te stromen hebben we samen de taken al verdeeld. Wie doet de tap, wie staat in de bediening? Dat bepalen ze zelf. Soms wordt het hier echt feest en staan de mensen op de tafel. Dat was in het begin wel even wennen, ook voor medewerkers, maar zolang het gezellig blijft zijn ook wij blij. En het blijft altijd gezellig.”

Warsteiner

Bij een nieuwe horecazaak hoort natuurlijk een biermerk. “Ik ben bij verschillende brouwers op bezoek geweest en soms leek het wel alsof je op audiëntie mocht komen. Een goede vriend van me werkt bij Warsteiner Benelux met kantoor in Nijmegen. Ook daar ging ik langs, daar kreeg ik niet alleen alle tijd en aandacht, ze hadden ook een prachtige presentatie voorbereid. Vanaf dag één hebben ze het project serieus opgepakt. Het was hun bedoeling om Het Wapen in te richten als hun flagshipstore en dat is gelukt. Ze hebben echt alles uit de kast gehaald, tot en met lampen bestaande uit Warsteiner bierglazen, de bekende fraaie tulpglazen. Als de Duitse directie in Nijmegen op bezoek is komen ze ook altijd in Bemmel langs en dan geef ik een rondleiding in het Duits. Dat wordt zeer gewaardeerd. Hun bier is natuurlijk heerlijk, echt een mooi traditioneel Duits merk, met ook mooie speciaalbieren. De samenwerking verloopt uitstekend, open en eerlijk naar elkaar en twee partijen die allebei de intentie hebben om er een groot succes van te maken. Ik ben er uitermate tevreden mee.”

Conclusie

Hoe is de verandering bevallen? “Het was een mega-stap en een mega-ervaring. Voorwaarde voor succes is dat je de snelcursus ondernemerschap in de horeca snel oppikt en dat is me gelukt. Ik had ook nog de pech dat mijn bedrijfsleider, voor mij een onmisbare schakel in mijn bedrijf, bij een ongeluk beide armen brak. Toen heb ik zeven weken alleen als leidinggevende gelopen, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Ik kan je vertellen dat ik sinds 26 januari zeven kilo ben afgevallen. Dat is geen probleem, ik mocht wel wat kilootjes kwijt raken, maar het geeft denk ik duidelijk aan hoe intensief de voorbije periode is geweest. Ik vind eigenlijk alle onderdelen van het vak leuk, met de keuken sparren over nieuwe gerechten op de kaart, met jonge medewerkers een mooi bedieningsteam opbouwen, de dagelijkse klantencontacten, ik krijg er gewoon veel energie van. Het kan natuurlijk altijd beter, maar daar werken we samen elke dag aan. De overstap was voor mij best wennen, maar ik voel me hier eigenlijk als een vis in het water.”

Vorige artikel

‘Wij zijn het persoonlijke alternatief in bankieren ...

Volgende artikel

Kjeld van Dijk: ‘Cofinanciering is de ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • Perfecte fiets- en congresprofilering regio Arnhem-Nijmegen
    ArtikelNummer 3 - 2017

    Perfecte fiets- en congresprofilering regio Arnhem-Nijmegen

    1 juli 2017
    Door c0d3br3ak
  • Artikelnummer 3 - 2022

    Kjeld van Dijk: ‘Eerste event (High-tech, voor een betere toekomst?) krijgt vervolg’

    16 november 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 5 - 2019

    ‘Zijn kantoortuinen de hel op aarde?’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelBorrelNummer 1 - 2017

    Boeiende borrel in Juliette’s Bar

    11 februari 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 5 - 2019

    Column Nadine Maters: ‘Toekomstperspectief in perspectief’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 5 - 2019

    ‘Podcast How’s Work van Esther Perel’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 1 - 2016

    ‘Soms neemt het leven een andere wending’

  • ArtikelNummer 3 - 2016

    Affetto Ducati is het succesverhaal van Leo Fleuren

  • Artikelnummer 2 - 2021

    ‘Nederland na corona’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen