Wiertz Company: ‘Wij zijn mensen voor mensen’
Wiertz Company opent vestiging in Goffertstadion Nijmegen
Allround HR-dienstverlener Wiertz Company legt de lat hoog. Het bedrijf, met een jaaromzet van 92 miljoen, wil in 2030 zijn gegroeid tot een omzet van 460 miljoen en daarmee behoren tot de Nederlandse top 10 in de markt van mens en werk. CEO Roger Holtus noemt het naar analogie van JF Kennedy’s een reis naar ‘een mens op de maan’. “Een schijnbaar onhaalbaar doel, een forse ambitie, onze magneet in de toekomst, uitdagend, maar niet onmogelijk. Waar veel organisaties kiezen voor digitale dominantie vullen wij digitale dienstverlening aan met regionale aanwezigheid. Daar is ons gehele bedrijfsmodel op afgestemd. Vandaar onze nieuwe vestiging in Nijmegen.”
Het bedrijfsmodel kent twee steunpilaren. Roger Holtus: “We zijn een hecht familiebedrijf met het Rijnlandse model als grondslag. Wij zijn mensen voor mensen. Wij ondernemen met oog voor continuïteit, met de blik op de lange termijn en op basis van partnerships. Daarin zijn onze visie en missie voor ons leidend: iedereen is talentvol en iedereen verdient een baan. Onze kernwaarden zijn ondernemerschap, resultaatgerichtheid, betrokkenheid, solidariteit en persoonlijke aandacht. Zo zijn wij in 24 jaar gegroeid tot een dienstverlener met 19 vestigingen in Nederland, Duitsland en Polen, waar 120 enthousiaste medewerkers – in een mix van nieuw en ervaren – dagelijks zo’n 4.000 flexwerkers bemiddelen voor ruim 700 klanten.”
Wiertz Company
Het verhaal begon in 1997 toen oprichters Harm Wiertz en Dionne Wiertz-Bück in Kerkrade van start gingen met Wiertz Personeelsadvies. Beiden hadden ruime ervaring in de branche, maar ze vonden vooral dat arbeidsbemiddeling anders kon. Dienstverlening waarin de mens de maat der dingen behoort te zijn, persoonlijk en altijd op zoek naar oplossingen die passen bij kandidaten en klanten. Want denken in oplossingen is waar het onderscheid volgens de mensen van Wiertz Company moet liggen. Vandaar dat alle diensten die het bedrijf ontwikkelt voor de brede wereld van mens en werk worden aangeduid als solutions: Wiertz Flex Solutions, Wiertz Payroll Solutions, Wiertz Career Solutions, Wiertz Hospitality Solutions, Wiertz Digital Solutions, Wiertz International Solutions, Wiertz Inhouse Solutions en Wiertz Legal Solutions. Roger Holtus (48 jaar) is sinds 2017 algemeen directeur. Het directieteam bestaat verder uit financieel directeur Luc Prevoo en commercieel directeur Edith Hageman-Wolters. De Raad van Toezicht (in Wiertz-termen de Familieraad) bestaat naast founders Harm Wiertz en Dionne Wiertz-Bück uit voorzitter Constant Jurgens, Vivian Mengelers, Ronald Lancée en Willemien de Jong. Al die diensten zijn ondergebracht in één sterk merk: Wiertz Company – connecting talent.
Het Rijnlandse model
In het Rijnlandse model, de tegenhanger van het Angelsaksische model, gaan stakeholders boven shareholders en ligt de focus op winstoptimalisatie in plaats van winstmaximalisatie. “Wij denken op de lange termijn in plaats van op kortetermijnwinst, op continuïteit van de onderneming en langdurige partnerships in plaats van op een koude klantleveranciersrelatie en natuurlijk is voor ons duurzaamheid in alles wat we doen leidend. Dat vraagt om een andere bedrijfsvoering, een model waarin nog steeds elk jaar een gezonde winst moet worden gemaakt, al was het alleen maar om toekomstige investeringen te kunnen financieren”, vertelt Roger Holtus. “In feite komt het er gewoon op neer dat de mens in alles wat we doen centraal staat. Dat geldt om te beginnen voor onze medewerkers, die zorgen voor tevreden flexmedewerkers en klanten. Als klanten tevreden zijn, bouwen we aan een langdurige relatie. Ze worden onze ambassadeurs en daarmee vormen ze een belangrijke component in onze groeistrategie. Onze flexmedewerkers centraal stellen ligt net zo voor de hand. Als we maximale aandacht aan hen besteden, zorgen voor een goede match met onze klantvraag, hen helpen zich verder te ontwikkelen, als we hen werkgaranties aanbieden of op welke andere manier dan ook verder helpen in hun carrière, geldt voor hen hetzelfde. Ook dan bouwen we aan een langdurige relatie en zal hun inzet en de mond-tot-mond reclame ons als bedrijf verder helpen. Daarom is onze slogan ‘connecting talent’ volstrekt helder. Het is voor ons meer dan een slogan, het maakt ons niet alleen onderscheidend, voor ons is het de basis van alles wat we doen en de garantie voor succes.”
Brede dienstverlener
Daarmee positioneert het bedrijf zich niet als de zoveelste uitzender. “Om te beginnen bieden we onze klanten diensten in de volle breedte van flexibele arbeid. Dat gaat dus aanzienlijk verder dan alleen uitzenden, payrolling, of detachering, we leveren bijvoorbeeld ook HR-diensten, we regelen werving en selectie, we bieden juridisch advies en met vestigingen in Duitsland en Polen zijn we de specialist in internationale werving. Met Wiertz Career Solutions bemiddelen en begeleiden we hbo- en wo-professionals naar een vaste of tijdelijke baan, ook op projectbasis. Zij komen vaak als student op zoek naar een tijdelijke baan bij ons binnen. Wij kunnen ze door ons uitgebreide netwerk helpen bij een stageplek en na hun afstuderen eventueel ook begeleiden naar een eerste werkplek. We hebben de mogelijkheden om ze gedurende hun gehele carrière te begeleiden. Met Wiertz Digital Solutions hebben we meerdere online oplossingen ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan digitale urenregistratie, maar ook aan Wiertz Talent Tool. Dat is een online platform waarop wij kandidaten kunnen testen op kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. Dat maakt het risico van een mismatch aanzienlijk kleiner.” Mismatches zijn er in de wereld van flexibele arbeid volgens Roger Holtus al meer dan genoeg. “Eigenlijk is er heel vaak sprake van een kruiselingse mismatch. Kandidaten zijn vaak op zoek naar de zekerheid van een vast contract, terwijl een werkgever juist kiest voor een flexibele schil, die hem wendbaar maakt in goede en slechte tijden. Die mismatch lossen wij op bijvoorbeeld door onze kandidaten een vast contract aan te bieden. Op die manier houden we beide partijen tevreden.” Holtus noemt dat het combineren van maatschappelijke relevantie en commercieel succes. “Dat is geen tegenstelling, wij lossen zo de bedrijfsvraag naar flexibele arbeid op een gezonde manier op. Daar is creativiteit voor nodig, maar dat is in onze organisatie ruimschoots aanwezig. Vanuit onze filosofie dat mensen meer kunnen dan ze denken stimuleren we persoonlijke ontwikkeling, vooral ook bij onze eigen medewerkers. Denk buiten de lijntjes en zoek naar mogelijkheden. En dan kom ik terug op onze reis naar de mens op de maan, de groei in tien jaar naar 460 miljoen omzet. Als we er in slagen de groeipercentages van de afgelopen tien jaar vast te houden, dan gaan we dat halen.”
Wetgever
De markt voor flexibele arbeid is met name als gevolg van vragen aan werkgeverskant het laatste decennium hard gegroeid. Te hard volgens de wetgever, die soms misstanden constateert en de roep van bedrijven om steeds meer flexibiliteit probeert terug te dringen. “Dat gaat niet lukken, de markt vraagt om flexibele arbeidskrachten, die geest gaat niet meer terug in de fles. Wat wel zou kunnen is dat de wetgever de markt van flexibele arbeid beter reguleert. Daar zijn wij, en met ons alle betrouwbare spelers in deze branche, een grote voorstander van. Voorkom dat iedereen zonder kwalificaties of financiële ruggengraat kan toetreden tot die markt. Stel eisen aan kwaliteit en controleer dan ook. Daarmee zouden een hoop rotte appels uit de mand worden verwijderd.”
Vestiging Nijmegen
Omdat regionale aanwezigheid voor Wiertz Company belangrijk is en het bedrijf fors wil groeien zijn, naast grote online zichtbaarheid, meer vestigingen nodig. “Dus zijn we altijd op zoek naar nieuwe markten. We zijn sterk in Zuid-Nederland en we maken nu een start in Gelderland. We groeien vanuit de stepping-stone-filosofie, vanuit de ene sterke (inhouse-)vestiging naar een volgende. Venray is voor ons zo’n sterke vestiging en dan ligt een start in Nijmegen voor de hand. We hebben als locatie gekozen voor het Goffertstadion, omdat we goede ervaringen hebben met onze vestiging in het Parkstad Limburg Stadion in Kerkrade. Het is aantrekkelijk voor medewerkers en voor kandidaten. Niet zo vreemd, want de Goffert is een prachtige, aansprekende locatie die iedereen in de regio kent. Dat is voor ons een uitstekend startpunt voor een volgend succes.” Meer weten? Kijk op wiertz.com.