‘Wij zijn het persoonlijke alternatief in bankieren en verzekeren’
Geert-Jan Berning, Gaico Willemsen en Rob van Straaten vormen een financieel warenhuis:
De digitale revolutie die zich nog steeds in een rap tempo voltrekt heeft vele voordelen, maar er kleven ook nadelen aan. Zoals de persoonlijke dienstverlening, die steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. Dat geldt zeker in de zakelijke dienstverlening, waar veel contacten standaard digitaal worden afgehandeld. De klant komt daarmee steeds meer op afstand te staan. Toch is er – in sommige branches meer dan in andere – ook sprake van een tegenbeweging. Kantoren die met alle benodigde kennis en ervaring juist kiezen voor de persoonlijk aanpak, die hun klanten van haver tot gort kennen en die bij wijze van spreken 24/7 beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Geert-Jan Berning (Berning Financieel Advies & Private Banking), Gaico Willemsen (Willemsen Verzekeringen) en Rob van Straaten (Buitenlanddesk) geloven heilig in die werkwijze. Ze zitten sinds kort in hetzelfde pand aan de Daalseweg 236 in Nijmegen. Dat heeft zo zijn voordelen, niet alleen de uitstraling van het representatieve pand in een populaire wijk, maar ook de kruisbestuiving die vrijwel automatisch plaatsvindt. Een mooi verhaal over hoe het ook kan.
Zowel Geert-Jan, Gaico als Rob waren in eerste instantie onafhankelijk van elkaar op zoek naar een pand, maar het liep anders. Gaico: “Ik zag Daalseweg 236 voorbij komen. De eigenaar Titus Gelsing van Gelsing Makelaardij wilde dienstverleners in zijn pand, maar het was met drie verdiepingen te groot voor Willemsen Verzekeringen alleen. “Ik kende Geert-Jan en ik wist dat hij ook zoekende was naar een nieuwe kantoorlocatie, dus ik heb hem meteen gebeld. We konden snel een bezichtiging regelen en binnen een half uur was de zaak beklonken. Ik wist dat Rob ook geïnteresseerd was. Ik had hem een jaar eerder ontmoet en we hadden een klik. Hij zocht administratieve ondersteuning en mijn dochter Kyra was net gestopt met haar studie. De match was perfect, Kyra vind het leuk werk, Rob heeft zijn handen nu vrij. Hij werd de derde partij voor het pand. De puzzel was gelegd, alle stukjes vielen perfect op hun plaats. Het speelde allemaal in december vorig jaar, het was eigenlijk een kerstcadeautje.” Geert-Jan: “Het kantoor is volledig gemeubileerd, we hebben eigenlijk alleen onze computers moeten verhuizen. We zitten hier rustig en toch midden in een populaire wijk op een A1-locatie. Het is van binnen en buiten perfect opgeknapt, ruimtelijk, licht, mooier kan eigenlijk niet.” Maar wie zijn Gaico Willemsen, Geert-Jan Berning en Rob van Straaten?
Willemsen Verzekeringen
Gaico Willemsen en Geert-Jan Berning hadden dus al langer contact. “We deden al zaken met elkaar en onze bedrijfsfilosofie sloot perfect op elkaar aan. Als ik de diensten van Gaico aan een klant adviseerde wist ik zeker dat het goed kwam.” Gaico Willemsen stond met zijn bedrijf zelf ook op een tweesprong. Hij was uit het jasje gegroeid aan het pand op de Oude Molenweg in Nijmegen. Gaico startte zijn ondernemerscarrière als mede-eigenaar van café De Muts in de Nijmeegse wijk Brakkenstein. “Samen met mijn zwager, die een eigen assurantiekantoor had. Als hij het druk had verleende ik assistentie en zo rolde ik in het verzekeringsvak. Ik verkocht het café en werd mede-eigenaar van het assurantiekantoor, daar zag ik toch meer toekomst in. Zes jaar geleden nam ik de zaak helemaal over en tegelijkertijd kon ik de klantenportefeuille van Henk Janssen overnemen. Daarmee waren we ineens een behoorlijke speler op de regionale markt. We vonden op de Oude Molenweg onze nieuwe behuizing. Wij zijn actief in de volle breedte van het verzekeringsvak, voor particulieren, ZZP’s, MKB, MKB+ en groot-zakelijk. Wij ontzorgen klanten volledig, van de eenvoudige reisverzekering tot maatwerk voor zakelijke klanten en vermogende particulieren. Met compleet ontzorgen bedoel ik niet alleen het kennismakingstraject, de risico-inventarisatie, het verzekeringsplan, de offerteronde bij verzekeraars en de daadwerkelijke sluiting, maar ook de nazorg en het up to date houden van alle pakketten. Wij leveren veel meerwaarde, ook in bijvoorbeeld een schaderegeling. Dat doen we snel en adequaat, omdat verzekeraars ons de bevoegdheid hebben gegeven schades zelfstandig af te handelen. Door die persoonlijke benadering en de breedte van onze dienstverlening groeit onze klantenkring gestaag, vaak door mond-tot-mond reclame van klanten. Zij zijn onze ambassadeurs.” Gaico vertelt dat het kantoor groot is geworden door klein te blijven. “Wil je de persoonlijke benadering van klanten overeind houden, dan kan ongebreidelde groei geen optie zijn. Wij kennen onze klanten en dat willen we zo houden.”
Berning Financieel Advies & Private Banking
Geert-Jan Berning is na een lange en succesvolle carrière bij Rabobank, ING en SNS gepokt en gemazeld in de financiële wereld. Drie jaar geleden besloot hij de traditionele bankwereld te verlaten. “Die wens had ik al langer, we konden steeds minder maatwerk voor klanten leveren en na de zoveelste reorganisatie was ik er klaar mee. Nadat ik in eerste instantie ben begonnen met vier compagnons ben ik nu als Berning Financieel Advies volledig zelfstandig en eindelijk de ondernemer die ik eigenlijk altijd al was, nu heb ik alleen de volledige beslissingsbevoegdheid en kan ik terug naar wat ik noem ‘old school banking’, maar dan in een modern jasje. Persoonlijk, laagdrempelig, met volledige focus op mijn klanten. Uiteraard maak ik daarbij gebruik van mijn uitgebreide netwerk, ik heb nog steeds veel directe lijnen met banken, maar ook met andere instanties om klanten het beste advies te geven. Op maat, volledig passend bij hun situatie en vooral ook met het oog op de toekomst. Bij die stap naar de oprichting van Berning Financieel Advies & Private Banking hoorde ook de verhuizing van mijn kantoor vanuit huis in Millingen naar een centrale locatie in Nijmegen.”
Buitenlanddesk
Rob van Straaten is eigenaar van Buitenlanddesk. Hij startte zijn carrière als projectcontroller in de bouw. Hij ontwierp bijvoorbeeld een nacalculatiesysteem om projecten na oplevering te waarderen. Rob had naast zijn baan een eigen kantoor in verzekeringen en hypotheken. In 2012 nam hij Buitenlanddesk over. “Wij houden ons met Buitenlanddesk alleen bezig met de verzekering van huizen en inboedels in het buitenland. Ik zie een enorme markt van Nederlanders met een tweede huis in het buitenland, die problemen hebben met het vinden van een goede verzekering. Wij Nederlanders realiseren ons dat niet, maar wij lopen in Nederland mijlenver voor op de verzekeringsmarkt in het buitenland. Als je in Nederland een postcode en een huisnummer ingeeft ken je de waarde van een huis. Dat is, bijvoorbeeld naast locatie, een belangrijk richtpunt bij het bepalen van de herbouwwaarde. In Duitsland is dat nog redelijk geregeld, ga je verder naar het zuiden of oosten dan zul je merken dat bijvoorbeeld je rechten veel minder gewaarborgd zijn. Niet alleen de consumentenbescherming is er veel slechter, ook de waardebepaling of looptijden zijn er soms rechtuit armoedig. Soms heeft een huis niet eens een adres. Dat is geen probleem tot je huis afbrandt, dan beginnen de problemen, want er zal vaak sprake zijn van onderverzekering. Wij bepalen met zelf ontwikkelde software aan de hand van een aantal factoren de herbouwwaarde van een huis. Dat heeft te maken met het soort huis, het aantal slaapkamers en de bouwperiode. Daar komt een waarde en een premie uit. Onze Nederlandse partners in het buitenland onderhouden waar nodig de contacten en alle verzekeringen brengen we onder bij Lloyd’s of London. Is er schade? Dan schakelen we een internationaal expertisebureau in, die kennen de materie en weten wel met buitenlanders om te gaan.” Gaico en Rob hebben inmiddels een intentieverklaring getekend, waarin wordt geregeld dat Gaico op termijn de Buitenlanddesk overneemt. “Rob heeft nog andere plannen, het past ons. Bovendien werkt mijn dochter Kyra er met veel plezier.”
Financieel warenhuis
Het was geen opzet, maar in feite is Daalseweg 236 nu een financieel warenhuis. “We bieden alle diensten rond financiën en verzekeringen en we hebben Buitenlanddesk daar als niche aan toegevoegd. Onze kracht is de persoonlijke dienstverlening en dat doen we in de volle breedte van het vak. Stel iemand wil een bedrijfsfinanciering, dan zijn daar ook verzekeringen bij nodig. Zo versterken we elkaar vanuit dezelfde filosofie: aandacht voor de klant door één vertrouwd persoon die precies weet waar zijn vragen liggen en die zijn persoonlijke situatie kent. De basis is onze kennis en met allemaal meer dan 25 jaar ervaring is dat gegarandeerd. Dat helpt natuurlijk ook. Nieuwsgierig? Loop gewoon een keer binnen, dat kan bij ons ook zonder afspraak.”