Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelNummer 5 - 2019
Home›Artikel›‘Chief Happiness Officer’

‘Chief Happiness Officer’

Door Hans Eberson
12 december 2019
771
0
Deel:

In een overspannen arbeidsmarkt is het van cruciaal belang om medewerkers aan je te binden. Dat is lang niet alleen een kwestie van geld, alhoewel salaris altijd een belangrijke rol zal blijven spelen. Het is ook een kwestie van secundaire arbeidsvoorwaarden, van werkinhoud, ontwikkelingskansen, werksfeer en waardering.

Steeds vaker is daarvoor een happiness officer aangesteld. De taakomschrijving van het uit Amerika overgewaaide fenomeen is soms onduidelijk, maar in de praktijk is het vaak een HR-manager met speciale werkgebieden en een stevig mandaat van de directie. Een happiness officer is geen clown die zorgt voor een pingpong- of voetbaltafel in de kantine. Het is iemand die structureel bezig is met het welzijn en welbevinden van medewerkers van een bedrijf. Dat doen ze bijvoorbeeld door regelmatig te peilen wat werknemers graag zouden willen en dat kan van alles zijn. Waardering, een informele sfeer, managers of directieleden die direct aanspreekbaar zijn, de mogelijkheid tot meer informele contacten, meer of betere flexibele werktijden, meer verantwoordelijkheden in de functie, georganiseerde samenwerking, maar soms ook een paar keer per jaar een feest of inderdaad een voetbaltafel.

Het kernwoord is aandacht. Geen jaarlijks functioneringsgesprek, dat in de praktijk vaak geen enkele waarde blijkt te hebben, maar structurele en informele ontmoetingen, gewoon samen een stukje wandelen, praten over zaken die een medewerker bezig houden, oprechte interesse, directe coaching, persoonlijk en in teamverband. Daar gaat het om, dat maakt zoveel verschil. Zorg dat je weet wat er speelt en reageer meteen op vragen van medewerkers. Daarmee zorg je er niet alleen voor dat een medewerker zich gehoord en happy voelt, maar voorkom je ook dat kleine oorzaken grote gevolgen gaan hebben. Zoals het vertrek, of erger nog, een burn out van een medewerker. Chief Happiness Officer, geen gek idee. En die titel? Dat went.

Vorige artikel

‘Mooiste cover ooit?’

Volgende artikel

Column Wouter van der Loon: ‘Mensen deugen ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 2 - 2017

    Over artificial intelligence

    4 april 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 5 - 2018

    Showroom Primetime ontbijtlocatie Ronald McDonald Businessclub: ‘De showroom is ons sprookjesboek’

    30 november 2018
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 3 - 2019

    Column Roel Kop: ‘Over de Wet Arbeidsmarkt in Balans

    3 juli 2019
    Door Hans Eberson
  • Weg met het management, ruimte voor eigen verantwoordelijkheid
    ArtikelNummer 1 - 2018

    Weg met het management, ruimte voor eigen verantwoordelijkheid

    8 februari 2018
    Door c0d3br3ak
  • De intelligente luchthaven is meer dan een visie, het is noodzaak
    ArtikelNummer 4 - 2017

    De intelligente luchthaven is meer dan een visie, het is noodzaak

    5 oktober 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 5 - 2019

    Column Roald Bergamin: ‘Vind ontspanning in de overspannen arbeidsmarkt’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 2 - 2016

    ‘Word donor van Matchis!’

  • ArtikelNummer 2 - 2016

    ‘DAT WE ER NOG ZIJN IS EEN COMBI VAN KOSTENBEWUSTZIJN EN VASTHOUDEN AAN NICHEMARKT’

  • BorrelNummer 3 - 2017

    De borrel in zon of schaduw

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen