Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelNummer 1 - 2017
Home›Artikel›Creativiteit, hard werken en vooral gewoon doen

Creativiteit, hard werken en vooral gewoon doen

Door c0d3br3ak
11 februari 2017
803
0
Deel:

Zeven graden onder nul, sneeuw, ijs en een frisse oostenwind waren eind januari de weersomstandigheden tijdens een leiderschaps- en teamontwikkelingstraject dat midden op de Rucphense heide plaatsvond. De 35 deelnemers verzamelden zich rond 21.30 uur rondom het kampvuur. Gehuld in winterkleding en onder het genot van een hapje en een drankje blikten zij terug op een enerverende dag alvorens ze zich naar hun slaapbarakken begaven voor een paar uurtjes nachtrust.

Dat hapje was in de voorbereiding wel een ding. De verzorging van de inwendige mens is immers essentieel bij dit soort pittige trainingen. Die moet gewoon goed zijn. We vonden een bedrijf dat ons gedurende zo’n twintig sessies in de avonduren van de nodige snacks zou voorzien. Daar stond ie dan, midden in het bos. Een grote frietkar, verwarmingspalen erbij, tafels met hapjes en onbeperkt snacken om de verbruikte energie een beetje aan te vullen. Keurig op tijd aanwezig, medewerkers die de sfeer goed aanvoelden en topkwaliteit eten. Naast de vette hap ook voorzien van Halal en vegetarische lekkernijen. We kwamen in gesprek met de ondernemer. Een bijzonder verhaal van een ondernemer waar vakmanschap, doorzettingsvermogen, inspelen op de markt en creativiteit de rode draad vormen.

BRAND
Ze waren begin twintig toen ze eind jaren negentig de cafetaria-café-zaal ’t Venneke van hun ouders overnamen. Vier jaar later brandde de zaak volledig af en na de herbouw stond er 1,5 jaar later een bedrijf dat tweemaal zo groot was. In de tussentijd overleefden de ondernemers door twee straten verderop een cafetaria met een piepklein cafeetje te runnen, om op die manier hun klanten te behouden. Het geluk van twee bloedhete zomers deed de omzet goed en hielp hen het hoofd boven water te houden. De tegenslag was overwonnen en de nieuwe zaak draaide als een tierelier.

JE PLAN TREKKEN
De omstandigheden veranderden echter. Het runnen van een horecabedrijf trekt een behoorlijke wissel op je privé leven. 24/7 werken is even leuk, maar je houdt het niet lang vol. Zeker niet toen en er een paar jaar later drie kleine kinderen het gezin van de ondernemers verrijkten. Daarnaast produceerde het succesvolle café-zaal zoveel geluid dat ze daar last mee kregen. Toen de crisis aanbrak had dat zijn weerslag op de inkomsten. De ondernemers trokken hun plan. De cafetaria hielden ze aan voor hun vaste inkomsten maar de café-zaal werd afgebroken. Op de grond van hun café bouwden ze een appartementencomplex en de opbrengsten van de vijf appartementen investeerden ze in mobiele frietkarren. De ondernemers hadden kansen gezien in de evenementenmarkt. Boeren schuurfeesten, popconcerten, auto- en motorcrossen, trekker-treks en privé feesten hadden behoefte aan goede catering. Toen de handel begon te lopen verkochten ze het cafetaria en inmiddels voorzien dertien mobiele frietkarren allerlei events in Nederland van drank en food. Onlangs hebben ze een Belgisch bedrijf overgenomen met vier capaciteitswagens. Wagens zonder wielen, die met een eigen vrachtwagen op de evenementen geplaatst worden. Met deze uitbreiding kunnen nu grotere opdrachten worden ingevuld. Voor het komende seizoen zijn inmiddels twee extra wagens ingehuurd om aan de vraag van de markt te kunnen voldoen.

MARKETING
“En……nu even geen verandering meer?”, vroeg ik aan de ondernemer. Tja, de vraag stellen is eigenlijk het antwoord al weten. Komend jaar gaat de energie zitten in meer klanten binnen halen door een betere (internet)marketing. De samenwerking aangaan met collega’s die hun frietkarren kunnen huren ten behoeve van een optimale bezetting. Maar ook samenwerken met partijen die met toiletwagens en springkussens de nodige zaken toevoegen aan het concept, waardoor je beter inspeelt op de wensen van klanten.

GEWOON DOEN!
Wat is jullie motto eigenlijk vraag ik nieuwsgierig als ik ben. Nicole vertelt: “Op de langere termijn? Dat zal de tijd uitwijzen, we werken hard maar hebben ook een leuk leven en dat is een kostbaar goed. Ons motto is: doe wat je leuk vindt. En dan bedoel ik in de grote lijn, altijd 100% gelukkig in alles wat je doet bestaat niet. Doe jouw ding en houdt het simpel, werk hard maar laat ook anderen voor je werken, versimpel je werkwijzen. Gebruik je fantasie, maar laat je de kop niet gek maken. Hou het breed, dan kan je alle kanten op en ben je niet afhankelijk. Ga niet scheiden, dus los je problemen op als die zich aandienen. Last but not least, leer van je fouten en vooral gewoon doen!”

Zo leidde een onverwachte ontmoeting met de ondernemers van frietwagen.nl, onder stevige winterse omstandigheden midden in een bos in Brabant tot een mooi ondernemersverhaal. Waaruit maar weer eens blijkt dat vakmanschap, creativiteit, je aanpassen aan je omgeving en gewoon doen je ver kunnen brengen.

PAUL SCHMIDT MISSIONCOMMAND.NL

Vorige artikel

Boeiende borrel in Juliette’s Bar

Volgende artikel

Broer van de Boom en de nominaties ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 3 - 2018

    Siv van Hegelsom over employer branding: ‘Binnen beginnen is buiten winnen’

    24 augustus 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 2 - 2016

    ‘Van bezit naar (her)gebruik’

    17 juli 2016
    Door c0d3br3ak
  • De medewerker staat bij ons op 1
    ArtikelNummer 5 - 2017

    De medewerker staat bij ons op 1

    14 december 2017
    Door c0d3br3ak
  • Artikelnummer 1 - 2020

    Kompas Veiligheidsgroep: ‘We zijn een kennisinstituut op het gebied van veiligheid’

    2 februari 2020
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 3 - 2017

    Onze basis blijft altijd het directe klantcontact

    1 juli 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelCoverstoryNummer 1 - 2019

    Roger Kranendijk: ‘Automotivebranche staat voor de grootste transitie ooit’

    13 maart 2019
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Nieuws

    Change Your Business en Covid-19

  • De Vereeniging geeft ruimte voor groei
    ArtikelNummer 1 - 2018

    De Vereeniging geeft ruimte voor groei

  • Nieuws

    Change Your Business en Covid-19

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen