Peter Remijn en Theo Vermeulen: ‘VWG is een sterk merk’
Peter Remijn en Theo Vermeulen over VWG
In januari van dit jaar zijn de kantoren Nijmegen en Wijchen, na afsplitsing van de vestiging Arnhem, verder gegaan onder de naam VWG. Een team van 90 financiële professionals die zich richten op de actieve ondernemers en vermogenden in de regio. De fiscalisten Theo Vermeulen en Peter Remijn geven hun mening over de nieuwe huisstijl, vertellen over belastingadvies, de focus op de regio en over de informele sfeer op kantoor. “Daar voelen onze cliënten zich al ruim zeventig jaar goed bij en dat maakt van VWG een sterk merk.”
Theo Vermeulen en Peter Remijn stapten beiden op 15 mei 2010 van een Big 4 kantoor over naar VWG. Op dit moment vormen zij samen met vijftien collega’s de fiscale afdeling van het bedrijf. “Wij ondersteunen niet alleen onze relaties, maar zeker ook de accountants hier in huis met praktijkgerichte adviezen voor onze cliënten. De combinatie van hoogwaardige financiële dienstverlening en jarenlange ervaring, maakt ons de ideale sparringpartner voor het MKB en vermogende particulieren. Wij denken met hen mee, we spreken hun taal en kennen hun werkterrein. Ons vak heeft alles met dienstverlening te maken, met je inleven in de vragen van de cliënten. Onze dienstverlening is flexibel, wij staan cliënten op deelterreinen bij, zoals alleen fiscaal, danwel leveren wij het gehele financiële dienstenpakket.”
Logo
Bij het ontwikkelen van het nieuwe logo hadden alle collega’s inspraak. “Conclusie was dat de naam VWG behouden moest blijven, aan de naamsbekendheid hebben wij en al onze voorgangers zeventig jaar gewerkt. VWG staat voor kwaliteit en financiële deskundigheid, vakkennis die vergelijkbaar is met die van de landelijke kantoren, maar dan wel bij de cliënt in de buurt. Dat blijft toch een sterke drijfveer om zaken bij ons onder te brengen. Het lettertype van het logo is duidelijk en speels. Op deze manier past het goed bij onze identiteitspunten: informeel, efficiënt, laagdrempelig en aangenaam. Daarnaast hebben wij gekozen voor een ster achter de letters VWG. De ster staat voor onze vijf kerndisciplines: Accountancy, Belastingadvies, Audit & assurance, Corporate finance en salarisadministratie. Een vijfpuntige ster is bovendien het symbool van navigatie en mensen richting geven. Dit is niet alleen de essentie van onze organisatie, maar past ook goed bij ons dienstverlenende karakter en de drive om onze relaties te ontzorgen.”
Fiscaliteit
Theo Vermeulen en Peter Remijn benadrukken het belang van toegankelijkheid en kwaliteit. “Dat werkt zowel voor ondernemers als voor vermogende cliënten. Ze zoeken de beste adviseur in de buurt, de partij die ze al jaren kennen en die ze vertrouwen. Onze dienstverlening is daar ook volledig op afgestemd. Uiteraard doen we de fiscale aangifte, maar het gaat meestal verder. Onze cliënten zijn veelal internationaal actief en dat vraagt om specifieke kennis. Denk aan de btw problematiek, transferpricing en grensoverschrijdend werken danwel beleggen. Daarom zijn we lid van de INAA onafhankelijke associatie van onafhankelijke accountantskantoren. De INAA telt 65 leden (kantoren en netwerken) van belastingadviseurs/accountants en is vertegenwoordigd op alle continenten in meer dan 50 landen. Het primaire doel van de INAA is om bedrijven te helpen met grensoverschrijdende vraagstukken wat betreft accountancy en fiscaliteit, aan verschillen in cultuur, internationaal betalingsverkeer, het belastingklimaat en rechtsvorm.”
Huisadviseur
De fiscalisten, accountants en adviseurs van VWG treden veelal op als adviseur van de ondernemer of de familie. “Denk aan zaken als estateplanning, trajecten rond bedrijfsopvolging, herstructureringen en overnames. Wij bestrijken als VWG het gehele traject. Wij zijn de adviseur van de directeur grootaandeelhouder en zijn bedrijf en familie. Wij regelen dus zowel het ondernemingsdeel als de zaken rond zijn of haar privé vermogen. Vaak gaat het om cliënten die al generaties lang aan VWG zijn verbonden, zowel voor de fiscaliteit als accountancy. Als ze als ondernemer zijn gestopt hebben ze nog behoefte aan de advisering rond hun privé vermogen. Dat heeft te maken met de vaktechnische kwaliteit van de adviseur, maar ook met de informele sfeer in een no nonsense cultuur.” Tevreden cliënten worden vanzelf ambassadeur, dat maakt van de naam VWG een begrip in de regio. “We slaan eigenlijk nooit op de trom, misschien zijn we te bescheiden. Nieuwe clienten komen bij ons veelal door mond-tot-mondreclame, cliënten adviseren ons aan en in veel gevallen is dat de start van een langdurige samenwerking.”
Novio Packaging Group
Novio Packaging Group is zo’n voorbeeld. Toen Marck Jansen en Erik Trum op 1 januari 2000 een BV kochten, die uiteindelijk zou uitgroeien tot de grootste solution provider op het gebied van verpakkingen in Europa, wees hun bank hen er op dat VWG over de gewenste financiële ondersteuning beschikte. Marck Jansen: “De kennismaking was dus min of meer een kwestie van toeval, maar ook de start van een langdurige en heel persoonlijke samenwerking. We hadden vanaf het begin een klik. VWG begeleidt vanaf toen eigenlijk al onze zaken, ook de vier overnames die we de laatste jaren hebben gedaan. Bij die overnametrajecten heeft Michiel Segers van corporate finance ons begeleid. Peter Remijn en Theo Vermeulen adviseren ons op fiscaal gebied.” Novio Packaging met het hoofdkantoor in Wijchen (Bijsterhuizen) heeft daarnaast vestigingen in Duitsland, Denemarken en de UK. Het bedrijf levert met zestig medewerkers verpakkingsoplossingen voor de meest uiteenlopende bedrijven. “Van de farmaceutische industrie tot personal care, van de voedingsindustrie tot non-food. Dat zijn ingewikkelde processen, want vrijwel elk product heeft een andere verpakking en heeft dus een ander traject nodig. Neem een verpakking voor een parfum. Dan praat je eerst over de vorm van de fles, de dop of verstuiver, eventueel drukwerk op het flesje, de kartonnen verpakking en de bedrukking en ten slotte moet dat flesje ook nog worden afgevuld en de verpakking geseald. Dat wordt hier vanuit Wijchen allemaal geregeld. In sommige gevallen hebben we in zo’n traject met een achttal verschillende leveranciers te maken. De sleutelwoorden in die customer journey zijn vertrouwen en service. Dat vinden we dus ook bij VWG. Omdat we al negentien jaar zaken doen kennen ze ons en ons bedrijf en zijn ze nauw betrokken bij alle ontwikkelingen. Maar ze regelen ook onze privé zaken, we zijn dus echte partners. Onze samenwerking is gebaseerd op persoonlijke relaties en op vertrouwen, 100% vertrouwen.”
Brownies & DownieS
In 2010 startte Thijs Swinkels in Veghel een lunchcafé. Geen gewoon lunchcafé, maar een plek waar de kwaliteit van de keuken werd gecombineerd met de service van mensen met een verstandelijke beperking. Het concept sloeg aan. In 2012 opende de tweede vestiging in Asten en een jaar later de eerste franchisevestiging in St. Oedenrode. Op dit moment telt Brownies & DownieS 54 vestigingen in drie landen. “We vormen met 85 ondernemers en zo’n 1.200 medewerkers één grote familie”, vertelt Maarten Halma. Hij bezit de helft van de aandelen in de franchiseformule en hij is ook degene die zorgde dat inmiddels meer dan 45 franchisenemers zaken doet met VWG. “Daarvoor had iedereen zijn eigen accountant, dus ook een andere manier van registreren en rapporteren. Dat betekende bijvoorbeeld dat cijfers van de verschillende vestigingen niet of moeilijk vergelijkbaar waren. Dat is nu veranderd. VWG heeft zich in de zaak vastgebeten en veel werk gestoken in het in kaart brengen van de 45 verschillende vestigingen en de fiscale begeleiding rondom de herstructurering van het hoofdkantoor. Dat is voor ons als hoofdkantoor van Brownies & DownieS en natuurlijk voor elke individuele franchisenemer van levensbelang geweest. De vestigingen kunnen hun cijfers vergelijken, zien waar andere vestigingen het verschil maken, waar ze kosten kunnen besparen en VWG verzorgt de advisering hoe ze hun winst kunnen vergroten. Voor de franchisegever een geruststellende gedachte, aangezien elke franchisenemer de tweede week van elke maand zijn tussenrapportage in huis heeft, zodat ze snel kunnen schakelen. Echt fantastisch, VWG is met vlag en wimpel voor die monsterklus geslaagd. Ik wist natuurlijk wat ze in huis hebben, want ik doe zowel voor mijn bedrijven als privé al lang zaken met VWG. Brownies & DownieS is er in elk geval heel blij mee!”