Coverstory: Blue in Nijmegen nu al spraakmakend
De Oranjesingel in Nijmegen kleurt sinds kort een beetje blauw. Op zondag 3 juli is Hotel Blue officieel geopend in de vier stadspanden op nummers 14-20. Blue is een nieuw en vernieuwend hotel met 30 modernistische hotelkamers. De begane grond is een bijzondere ontmoetingsplek voor hotelgasten, Nijmegenaren, dagjesmensen en zakelijke gasten. Een vloeiend geheel met koffiebar, lounge, restaurant, bar en terrassen. Initiatiefnemers, bedenkers en eigenaren van Blue zijn Sander Hendrix en Aïda Papilaja- Hendrix van MANNA Nijmegen, dertig meter verderop aan de Oranjesingel.
“Blue is de logische volgende stap na en naast MANNA”, zegt Sander Hendrix. “We hadden al langer plannen om meer hotelkamers aan te bieden dan de tien luxe suites die we bij MANNA hebben. Het uitgangspunt was om uit te komen in een lagere prijscategorie met wel hetzelfde gevoel voor stijl en design. Strakke, comfortabele hotelkamers met op de benedenverdieping een ‘mondiale huiskamer’, waar iedereen graag zit, werkt, kof e met iets lekkers neemt, even afspreekt, luncht, borrelt of een hapje eet. Ongedwongen, alledaags op een absoluut niet-alledaagse plek. Dat was wat wij ongeveer in ons hoofd hadden.”
26 MAANDEN
In november 2013 namen ze het besluit de tot dan toe nog vage plannen tot uitvoer
te brengen. Voor de monumentale panden aan de Oranjesingel 14-20 werd samen met pandeigenaar Ton Hendriks een ingrijpend en ambitieus verbouwingstraject opgezet. Aan de buitenzijde zouden de stadspanden weer in oude luister hersteld worden, binnen werd er één groot logisch geheel van gemaakt. Met op de eerste en tweede verdieping over de hele breedte dertig designkamers, in het souterrain een longstay appartement en op de begane grond een veelzijdige horecagelegenheid. Na een half jaar sloop en twintig maanden bouw en afwerking was Blue een feit. Op 3 juli was de officiële opening, maar in de weken daarvoor was Blue al vrij geruisloos open gegaan. En zonder veel publiciteit sprak de nieuwe hotspot van Nijmegen zich al snel rond. Ruim voor de opening bleek Blue al spraakmakend.
UNIEKE KIJK OP HOSPITALITY
Artistiek vader van Blue is designer en conceptontwikkelaar Eric de Bruijn van
“Het uitgangspunt was om uit te komen in een lagere prijscategorie met wel hetzelfde gevoel voor stijl en design. ”
Egoista.com. Aïda: “Eric heeft een unieke kijk op hospitality. Hij heeft veel ervaring in binnen- en buitenland op dat gebied en weet steeds verfrissende en verrassende concepten te ontwikkelen. Eric heeft de afgelopen jaren al onze wensen en ideeën als een spons geabsorbeerd. Hij is voor ons van grote waarde geweest bij de concepten visie verfijning van Blue. Hij heeft dat vervolgens omgezet naar deze ‘mondiale huiskamer’ met een uniek en kenmerkend interieur dat zowel stijlvol als warm is. Hij heeft een fantastisch gevoel voor functionaliteit, design, detail en kwaliteit. Gelukkig blijft Eric de komende jaren nauw betrokken en geeft hij gevraagd en ongevraagd zijn onconventionele visie op MANNA en Blue.”
JULIETTE IS HET KLOPPEND HART VAN BLUE
Blue is het hotel. Juliette is de naam van koffiebar, lounge, restaurant en terrassen. Officieel is het Juliette Salon de Thé & Lounge plus Juliette’s Cosina. Sander: “We hebben daar bewust onderscheid in gemaakt, omdat we hier nog niet echt gewend zijn een hotel binnen te stappen voor een koffieafspraak, een lunch, high tea, borrel of een hapje eten. Juliette is elke dag van 9 uur ’s ochtends tot 1 uur ’s nachts het kloppend hart van Blue. Je ziet de hele dag hotelgasten en mensen uit de buurt en verder binnen komen om iets te drinken of om even met elkaar iets te eten. En vaak ook nog wel om even rond te kijken naar het bijzondere design en de opvallende details zoals de iconische tegelwand in de bar met bijna 2.000 handbeschilderde tegels.”
GLOBAL FEEL, LOCAL NETWORK
Met Blue en Juliette zetten Sander en Aïda een internationaal concept neer. Trendsettend design, hoog niveau hospitality en drankjes en hapjes uit de hele wereld. “Maar de echte kracht van Blue, net zo goed als van MANNA, is afkomstig uit Nijmegen en omgeving”, zegt Sander Hendrix. “De mensen en ondernemers hier om ons heen zijn bepalend voor ons succes.” “Mensen als Frits Treffers, Lammert Moerman en Alain de Bruijn bijvoorbeeld. Dat zijn ondernemers met wortels stevig in het Nijmeegse, maar met open blik en een enorme passie en expertise. We zijn enorm blij en trots dat we
“Met Blue en Juliette zetten Sander en Aïda een internationaal concept neer. Trendsettend design, hoog niveau hospitality en drankjes en hapjes uit de hele wereld.”
zulke bedreven mensen om ons heen hebben verzameld. Ieder is ontzettend goed op zijn eigen onderdeel, maar bij elkaar gevoegd levert dat zoveel meerwaarde op!”
EIGEN BLUE MATRASSENLIJN
Frits Treffers, specialist in slaapcomfort en eigenaar van Slaapsfeer in Beers, de grootste beddenspeciaalzaak uit de regio (www.slaapsfeer.nl) , ontwierp en produceert exclusief voor Blue een eigen Clima- Comfort matrassenlijn. “Er is echt een klik met Sander en Aïda en de mensen om MANNA en Blue heen. Het is prettig samenwerken met mensen die net als wij overtuigd zijn van hun eigen visie, maar juist daarin de ruimte zien voor andere specialisten. Je hebt een gemeenschappelijk doel: je wilt de verwachtingen van gasten en klanten overtreffen. Het gaat niet om bij wie je een kwartje meer kunt verdienen. Het gaat om betrokkenheid, passie en vertrouwen.”
EXCLUSIEVE WASTAFELS
Lammert Moerman van wereldmerk JEE-O (www.jee-o.com) werkt al jaren samen met MANNA en nu met Blue. Voor de hotelkamers en het longstay appartement maakte JEE-O stijlvolle wastafels op maat. “Samenwerking moet energie geven. De omgeving, de mensen: ik wil er enthousiast en geïnspireerd door raken. Bovendien moet het gevoel kloppen met mijn merk. Dat klopt bij Blue aan alle kanten. Blue heeft een eigen verhaal, een eigen karakter. Net als mijn eigen bedrijf: JEE-O is inmiddels in 38 landen wereldwijd actief, maar het DNA van ons bedrijf is niet veranderd. We voelen ons thuis bij mensen die onze passie delen.”
AUTHENTIEK EN ORIGINEEL
“Je moet jezelf blijven vernieuwen”, zegt ontwerper Alain de Bruijn (www.alaindebruijn.com), die al jaren verantwoordelijk is voor de online en of ine communicatie van MANNA en nu ook van Blue. “Daarvoor heb je partners nodig die jou weer inspireren en motiveren. Echt goede projecten zoals Blue gedijen op cocreatie: mensen die vertrouwen op andermans expertise, die hun netwerk voor anderen openstellen, die weten waar hun kracht ligt, en waar juist niet. Dat vraagt om lef en om oprechtheid. Blue heeft geen marketingsausje: we vertellen het echte verhaal. Voor mij zijn authenticiteit en originaliteit altijd de leidraad.”