Over employee experience en futureproof recruitment: Bekijk de wereld door de ogen van je medewerkers

Op dit moment ondervindt meer dan 70% van de bedrijven problemen bij het invullen van specifieke vacatures, ruim 15% meer dan in 2017. Ook het vasthouden van medewerkers vraagt steeds meer inspanning en daarmee wordt de positie van de HR-afdeling steeds crucialer. Lag in 2018 de term employer branding nog op ieders lippen, tegenwoordig hebben we het over employee experience en futureproof recruitment.
Wie in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt wil overleven zal meer aandacht moeten besteden aan recruitment, want goede mensen zijn de ruggengraat van een bedrijf. Recruitment begint met een goed verhaal dat aandacht trekt, gevolgd door een snel en vlekkeloos selectieproces. Dat vraagt om de inzet van de nieuwste technieken, want wat vorig jaar nog hot was kan nu echt niet meer. Maar voordat die techniek belangrijk wordt speelt nog iets anders een rol: mensen moeten bij je bedrijf willen werken. Je moet bekend staan als een aantrekkelijke werkgever, waar naast een goede beloning ook andere aspecten belangrijk zijn; waardering, uitdagende opdrachten, leuke collega’s, een uitstekend evenwicht tussen werk en privé, flexibiliteit, de mogelijkheid om thuis te werken en een opleidingstraject om in je professionele bestaan te groeien. Een bedrijf waar medewerkers meer dan tevreden zijn. Dat heeft een aanzuigende werking op nieuwe talenten en bovendien hebben tevreden medewerkers minder behoefte aan verandering van werkomgeving.
‘Employer branding is geen marketingtrucje, het heeft alles te maken met de cultuur binnen een bedrijf’
EMPLOYER BRANDING
Wie goede mensen wil aantrekken heeft een sterk verhaal nodig, dat verder gaat dan opleidingskansen en arbeidsvoorwaarden. Wat maakt jouw bedrijf of instelling nu zo uniek, waarom moeten mensen voor jou kiezen en niet voor die honderden andere bedrijven die naar goede medewerkers vissen. Dan komt employer branding om de hoek. Het is een term die betrekking heeft op alles wat nodig is om als werkgever een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie te verkrijgen en te behouden. Het is dus veel meer dan een goed verhaal en een aantrekkelijke campagne, het is de cultuur van een bedrijf, het zit in de haarvaten, het bepaalt de dagelijkse gang van zaken. Dat is niet iets wat je van vandaag op morgen kunt bereiken, het is een doorlopend proces, dat dagelijks wordt gevoed door nieuwe ideeën en waar iedereen binnen de organisatie een actieve rol in kan spelen. Het proces zorgt ervoor dat medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf, ze dragen hun tevredenheid uit en ze werken met plezier. De beste voorbeelden vind je nog steeds bij familiebedrijven, waar een hecht team normaal is, waar werk meer is dan een afgesproken hoeveelheid werk tegen een afgesproken loon. Je werk is wie je bent, waar je voor staat, waar je je goed bij voelt. Employer branding is dus geen trucje, het is een ‘state of mind’ van een bedrijf. De tijd van veertig jaar lang veertig uur per week hetzelfde werk verrichten is voorbij. De gemiddelde werknemer realiseert zich dat hij het grootste deel van de tijd die hij wakker is werkend doorbrengt. Daarvoor zoekt hij een activiteit die betekenis heeft, waarin hij zich kan ontwikkelen en waarin autonomie geen vies woord is. Hij zoekt zin in zijn werk, want dat maakt gelukkig.
‘Employee experience draait om de beleving, om positieve ervaringen tijdens het werk’
EMPLOYEE EXPERIENCE
De uitruil van tijd voor geld is verdwenen, steeds weer die efficiencyslagen en productiviteit als de enige motivator werken niet meer. Je medewerkers zien als productiemiddel is zó 1999, want rond die tijd ontstond het besef dat tevreden medewerkers veel meer waard zijn. Als je als bedrijf tevredenheid biedt krijg je energieke en gemotiveerde medewerkers retour. Dat gaat veel verder dan een voetbalspel in de kantine, het gaat om het creëren van een omgeving waarin mensen als vanzelf geweldige resultaten behalen. Waarom? Omdat ze hun werk leuk vinden, omdat ze zich gesteund weten, de mogelijkheden krijgen om te excelleren of hun werk gewoon goed te doen. Tevreden medewerkers krijg je in feite door het aaneenrijgen van positieve ervaringen. Dat heet employee experience, de ervaringen die medewerkers op hun werk opdoen, de positieve gevoelens, de leuke momenten, de hulp van collega’s, de inzet van moderne techniek in een omgeving waarin ze zich veilig en op hun plaats voelen. Het draait dus om de beleving van ervaringen tijdens het werk, minder om de optelsom van objectieve feiten. Je krijgt bijvoorbeeld een mindere beoordeling, maar je leidinggevende vindt dat volledig te accepteren, omdat hij of zij weet dat je kind al langere tijd ziek is. Die beoordeling heeft voor jou geen negatieve gevolgen, maar je leidinggevende vraagt je op welke manier hij je kan helpen. Dat draagt bij aan de employee experience, kijken naar wat medewerkers nodig hebben, naar wat hen drijft en waardoor ze gemotiveerd raken.
GELUK
IBM Institute for Business Value beschrijft in het rapport ‘Designing employee experience’ dat employee experience gevormd wordt door drie componenten: sociaal (andere werknemers), werk (taken en middelen) en de fysieke werkplek (het gebouw en de omgeving). Ruim 80% van de HR-managers onderkent het belang van employee experience voor het succes van een organisatie en is dus bereid fors te investeren in het verbeteren van de voorwaarden. Denk aan opleidingen en het verbeteren van de werkomgeving. In een artikel in Forbes schrijft Jeanne Meisters (auteur van The Future Workspace Experience): “Employee experience is een van de belangrijkste trends binnen HR. Je bekijkt de wereld door de ogen van de medewerkers, je stelt hun belang zelfs voor het klantbelang, want tevreden, betrokken, bevlogen of zelfs gelukkige medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Bedrijven die actief werken aan het geluk van hun medewerkers zijn daarom succesvoller.”
‘De selectieprocedure moet snel en kandidaatvriendelijk verlopen’
SELECTIEPROCES
Terug naar het selectieproces, want in een krappe arbeidsmarkt maak je daarmee het verschil en in feite start daar ook de employee experience van je toekomstige medewerker. Dan gaat het om het goede verhaal vertellen, wat maakt juist dit bedrijf aantrekkelijk? Het gaat ook om de procedure, die moet snel en kandidaatvriendelijk verlopen. Inzet van nieuwe techniek wordt ook in HR gemeengoed, big data, chatbots, videosolliciteren en online assessments. Daarmee kun je de waarde van kandidaten sneller inschatten en de procedure bekorten. Dat is van belang, want kandidaten wachten in een overspannen markt geen weken op zekerheid. Die willen ze liefst nu, uiterlijk morgen! Wen er maar aan.