Claire Sanders: ‘Is jouw social media strategie klaar voor 2020?’

Is jouw social media strategie klaar voor 2020?
Creativiteit blijft cruciaal
Door op de hoogte te blijven van de nieuwste trends op het gebied van social media, kun je jouw strategie optimaliseren en val je op in de menigte. Claire Sanders van 2Twitit zet de trends in social medialand voor het jaar 2020 op een rijtje!
Video blijft ook in 2020 domineren. Het loont dus om video’s op te nemen in jouw marketingstrategie. Video’s genereren op Instagram bijvoorbeeld meer betrokkenheid dan iedere andere vorm van content, mits deze goed ingezet worden. Videomarketing kan helpen in het beslissingsproces van de doelgroep om je product of dienst af te nemen. Wist je dat maar liefst 45% van de internetgebruikers iedere week langer dan een uur video’s bekijkt via YouTube of Facebook?
Stories
Dat video steeds belangrijker wordt in de toekomst zien we ook aan de groei van Stories. Stories zijn reeksen bewerkte foto’s of video’s van maximaal vijftien seconden waarmee je een verhaal kunt vertellen die na een periode van 24 uur automatisch weer verdwijnen. Hoewel oorspronkelijk uitgevonden door Snapchat, wordt de publicatie van Stories nu gedomineerd door Instagram. We zien nu dat de gebruikers op Facebook en Instagram al veel gebruikmaken van Stories, maar ook de sociale platforms zelf zetten Stories steeds meer centraal. Velen beschouwen Stories als de nieuwe nieuwsfeed. Het heeft de manier veranderd waarop Instagram-gebruikers dagelijks gebeurtenissen delen. Het delen van Stories wordt bijna onmiddellijk gedaan, waardoor vrienden voortdurend op de hoogte blijven van elkaars gebeurtenissen. En omdat authenticiteit belangijker wordt de komende tijd zou dit de groei van Stories kunnen verklaren. Stories zijn natuurlijk ook gemakkelijk te maken en te delen met je smartphone, waardoor deze functie zeer geschikt is voor gebruikers. Tot slot ondersteunen Stories de privacy van de gebruiker, wat ook een trend is die steeds belangrijker wordt.
Nieuwe impuls en uitdaging
Dat de trend van dynamische content zich doorzet, is te zien aan de groei van de nieuwe app TikTok. In Nederland hebben we al zo’n 3.5 miljoen gebruikers. TikTok is een app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld worden. Veel video’s van TikTok worden doorgeplaatst op Instagram en omdat Instagram nog steeds groeit, is TikTok een app die we in de gaten houden. Door de groei van Instagram en TikTok betekent dit dat videocontent sneller en korter moet. Storytelling krijgt hiermee de komende jaren opnieuw een nieuwe impuls en uitdaging.
Het is als bedrijf belangrijk om hierop in te spelen. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk, want hoe vertel je binnen vijftien seconden jouw verhaal of boodschap? Vraag jezelf bij iedere Story af wat je duidelijk wilt maken en waarom. Voor wie maak je dit verhaal? Wat wil je bereiken met de Story? Kennen mensen de context van wat je laat zien? Het is belangrijk dat je niet allerlei boodschappen in je video propt, maar dat je focust op één doel. Doordat je je verhaal moet vertellen binnen vijftien seconden, is het handig om je informatie te versimpelen. De boodschap moet gevisualiseerd worden. Onderzoek van Facebook wijst uit dat de kijker in de eerste seconden bepaalt of deze de video blijft kijken. Het is dus noodzaak dat je de kijker in het begin direct overtuigt. In de praktijk betekent dit dat je moet experimenteren met nieuwe video apps die je helpen om een veel dynamischer beeld neer te zetten. Wie weet komen Facebook en Instagram zelf in 2020 met meer tools om dat voor elkaar te krijgen.
Content en context
We begrijpen dat iedereen gefocust is op meer conversie, traffic naar de website en e-commerce. Hier valt immers wat te verdienen! Maar door het grote overschot van content op alle social mediakanalen wordt het steeds lastiger om je te onderscheiden en de aandacht van je doelgroep vast te houden. We zien een duidelijke trend waarbij creatieve content hoog op de agenda staat bij merken en bedrijven. Zowel de content als de context is cruciaal. Een duidelijke ontwikkeling hierin is dat deze context je lokale omgeving is. Dit is vooral erg belangrijk voor de retailbranche. Uiteraard wil je dat je doelgroep je winkel komt bezoeken. Je moet er dus voor zorgen dat de lokale omgeving zich aangetrokken voelt tot de content die je online plaatst. Een veelvoorkomende manier waarop je lokaal publiek aan kunt trekken, is door gebruik te maken van geotagging. Hiermee kun je jouw locatie koppelen aan je content waardoor lokaal publiek automatisch aangetrokken wordt. Deze functie zorgt ervoor dat je locatie wordt weergegeven in zoekresultaten, zodat lokaal publiek je content te zien krijgt.
Adverteren
Met alleen het plaatsen van creatieve lokale content kom je er helaas niet. Maar Facebook en Instagram geven je de optie om je content lokaal te adverteren. Social media wordt steeds meer als e-commerce kanaal gebruikt door bedrijven. Hier wordt slim op ingespeeld door de social mediaplatforms. Zo heeft Pinterest onlangs de shopfuncties opgeschaald. De Pinterest-gebruiker kan nu op een product in de content klikken, waarna deze direct naar de webshop van de retailer gestuurd wordt. Instagram had deze functie al langere tijd, maar je ziet dat deze trend doorgezet is in 2019. Wie weet welke functies de social mediaplatforms in 2020 voor ons in petto hebben!
Customer journey
Om succesvolle advertentiecampagnes te creëren, dien je te weten waar de (potentiële) klanten mee bezig zijn en waar zij zich bevinden in hun ‘journey’. Zo kun je een voorspelling doen van hun vervolgstappen en daarmee je advertentiecampagnes optimaliseren. In de praktijk merkten wij dat onze advertentiecampagnes op Facebook en Instagram veel conversie naar een website genereerden, maar dat deze niet altijd resulteerden in de aankoop van een dienst of product. Hierdoor hebben wij besloten om ons dienstenpakket uit te breiden met webdesign, websiteontwikkeling en -optimalisatie. Zo kunnen wij de customer-journey van onze klanten beter in kaart brengen om onze advertentiecampagnes nog beter te kunnen optimaliseren. Facebook en Instagram beschikken over retargeting-functies die je kunt gebruiken om klanten die al interesse hebben getoond in jouw dienst of product te helpen. Met deze advertenties kun je ervoor zorgen dat zij uiteindelijk toch overgaan tot een aankoop.
In een wereld met meer en meer content, blijft creativiteit cruciaal! In 2020 is het dus belangrijk om jouw social media strategie zo in te richten dat je rekening houdt met deze trends. Om je alvast op weg te helpen met jouw social media strategie hebben wij een contentkalender ontwikkeld die je gratis kunt downloaden. De 2Twitit contentkalender is te vinden op www.2twitit.nl/contentkalender2020. Laat 2020 maar komen! Ben jij er klaar voor?