Jorrit Wesseldijk: ‘Onze branche heeft strakkere regulering nodig’
Jorrit Wesseldijk over 50 jaar Verkeersschool Wesseldijk:
50 Jaar geleden begon Gijs Wesseldijk in Nijmegen met een eenvoudige rijschool. Inmiddels verzorgt het bedrijf meer dan 100 verschillende logistieke opleidingen in rijbewijzen, vervoer en logistiek vanuit vestigingen in Nijmegen, Arnhem, Ede en Tiel. In 2010 nam zoon Jorrit 30% van de aandelen over, in 2015 werd hij volledig eigenaar. “Eigenlijk was dat al vanaf het begin gepland. Ik was, zeg maar, niet zo’n student en ik zag dit als mijn beste, misschien wel enige kans op een succesvolle carrière. Dat ging goed, maar niet vanzelf, ik heb er veel energie in gestoken.”
Jorrit verrichtte al vanaf zijn achttiende allerlei hand- en spandiensten in het bedrijf. “Dat begon met snoepautomaten bijvullen, afvalbakken legen en langzaam maar zeker nam het takenpakket toe. Ik kreeg de smaak te pakken. Ik voltooide op mijn negentiende de opleiding tot rijinstructeur en ik was daarmee een van de jongste instructeurs van het land. Mijn vader kreeg het aanbod om de ANWB-rijopleiding te starten in Arnhem. Doe jij dat maar, als het niet goed gaat grijp ik in. Ik heb het vak dus gewoon in de praktijk geleerd. De juiste lesmethodes, de omgang met verschillende typen leerlingen, jong en oud, dat deed ik tot mijn vijfentwintigste zes dagen per week. Binnen afzienbare tijd groeiden we in Arnhem van één naar zes auto’s en openden we er een kantoor. Daar zitten we nog.” Intussen had Jorrit een managementopleiding en een aantal bedrijfstrainingen afgerond en inmiddels al meer dan twintig jaar ervaring. “In het begin was ik natuurlijk het zoontje van de baas. Dat ging er tegelijk met mijn wilde haren al snel af. Ik ken onze branche inmiddels erg goed. Zo hebben we ons ontwikkeld tot een vooraanstaande verkeersschool, van brommer tot vrachtwagen, voor alle rijbewijzen, nascholing, logistieke opleidingen en natuurlijk onze eigen instructeursopleidingen.”
ANWB Rijschool
Vader Gijs Wesseldijk liet aan Jorrit een goed lopend bedrijf met dertig medewerkers na. “Al in 2001 sloot hij zich aan bij de ANWB. Dat zag hij als een keurmerk. ANWB is een naam die garant staat voor kwaliteit, bijvoorbeeld in hun lesmethoden, maar ook in hun examengaranties. En een rijschool wordt pas na een zware testperiode toegelaten. Daarna blijft de controle bestaan, daar hebben ze een uitgebreid systeem voor in het leven geroepen. Elk kwartaal krijgen we hun mensen over de vloer, die ons bedrijf helemaal doorlichten. Ze beoordelen onze cijfers, onze slagingspercentages, de kwaliteit van onze instructeurs en lesmateriaal, maar ook onze klachtenafhandeling, eigenlijk wordt ons hele proces steeds opnieuw onder de loep gelegd. Toen ik het bedrijf overnam werd bijvoorbeeld de licentie niet zonder meer verlengd, ik moest aantonen dat ik de geleverde kwaliteit kon handhaven. Dat kwaliteitsstreven is een garantie voor onze klanten, maar voor ons ook een stok achter de deur om altijd te vernieuwen. Nu zit dat toch al in mijn bloed. Ik ben niet snel tevreden, ben altijd op zoek naar manieren om dingen anders of beter te doen. Ik weet nog goed dat ik mijn eerste aanbestedingen deed. Altijd twijfelen of het niet beter kon, of we het wel goed deden. Die twijfel heb ik inmiddels wel redelijk achter me gelaten.”
ROC
Een andere slimme beslissing van Gijs Wesseldijk was om het bedrijf in Nijmegen en Tiel in te richten als een ROC erkende opleider. “Sinds 2007 lopen leerlingen en onderwijzers in ons pand en onze garage rond. We hebben leslokalen en een kantine ingericht. Leerlingen doorlopen hier en in Tiel hun ROC-opleiding die ze bijvoorbeeld afsluiten met een of meerdere rijbewijzen of ze volgen hier de opleiding tot monteur. Onze eigen fulltime monteur is gespecialiseerd in VW-personenauto’s en Volvo-vrachtwagens. Dat zijn meteen ook de merken die we voeren. We hebben lang geleden al gekozen om zelf onze lesauto’s aan te schaffen, want dat is niet alleen veel goedkoper dan lease, we houden ze ook zelf in onderhoud. Onze monteur is tegelijkertijd de ROC-leermeester, dus leerlingen sleutelen aan moderne auto’s en niet aan sloopwrakken.” Volgens Jorrit is de aanschaf op wel meerdere manieren voordelig. “Vind ik morgen een geschikte instructeur, dan kopen wij een auto en kan hij volgende week aan de slag. We hoeven dan niet drie maanden te wachten tot we eindelijk een lease-auto ter beschikking krijgen. Ook verzekeringen zijn veel goedkoper en gemakkelijker.”
De hand van Jorrit was in 2015 snel merkbaar. “Om te beginnen heb ik het wagenpark gemoderniseerd. Mijn vader kwam net uit een grote economische crisis en toen was het noodzakelijk om de hand op de knip te houden. Om die modernisering te bekostigen was extra omzet nodig en die heb ik gevonden door me te verdiepen in onze digitalisering. Een nieuwe website, die volledig is afgestemd op internetmarketing bleek een gouden greep. Wanneer je bovenin zoekmachines verschijnt levert dat namelijk meteen omzet op. Gecombineerd met ons brede aanbod van opleidingsmogelijkheden en onze ANWB-uitstraling zijn we de laatste jaren zo’n 40% gegroeid. Dat gaf rust, in elk geval tot maart 2020. Toen kwam corona.” Jorrit Wesseldijk is heel open over de impact die corona op hemzelf en zijn bedrijf had. “Toen Rutte Nederland op slot deed zakte de moed me in de schoenen. Ik zag alles door mijn vingers glijden, ons bedrijf razendsnel ten onder gaan. We hadden goede buffers, maar zonder staatssteun hadden we het nog geen half jaar volgehouden. We hadden toen al zo’n zeventig medewerkers in dienst en geen enkele euro omzet, dan is de rekensom snel gemaakt. De steunpakketten hebben het bedrijfsleven er doorheen gesleept. Wij hebben niemand ontslagen, ook tijdelijke contracten gewoon verlengd en er heeft geen verrekening in vakantiedagen plaatsgevonden. We hebben tijdens die periode zelfs twee nieuwe medewerkers in dienst genomen.”
ANWB Academy Wesseldijk
Dat er geen lessen konden worden gegeven betekende niet dat Jorrit tijdens de lockdowns op zijn lauweren rustte. “Zo hebben we met een aantal vooraanstaande verkeersscholen de ANWB Academy opgericht, waarmee we een eigen instructeursopleiding vorm hebben gegeven. Die bestond er namelijk niet, ook geen lesmateriaal, terwijl er wel een schreeuwend tekort bestaat aan instructeurs. Er is dus nu een opleidingstraject ontwikkeld. We werken via zogeheten ‘blended learning’, een combinatie van digitale en face to face instructies. Wesseldijk mag de titel ANWB Academy voeren.” Jorrit heeft met andere opleiders ook energie gestoken in een nieuwe club, de SBVO (Samenwerkende BeroepsVervoersOpleiders). “Wij richten ons met het SBVO op grotere transportbedrijven. Zij zijn bijvoorbeeld verplicht om te voldoen aan Code 95, een systeem waarin elke chauffeur verdeeld over vijf jaar tijd 35 uur moet steken in opleidingen. Maar welke chauffeur heeft welke opleiding gedaan en hoe zit het moet de planning? Daarvoor hebben we een plansysteem gebouwd, waarin bedrijven kunnen inloggen, waarmee ze kunnen zien hoe het er met hun chauffeurs voorstaat en waarmee ze vervolgopleidingen bij aangesloten gerenommeerde opleiders kunnen inplannen. Daar hebben meerdere opleiders zich bij aangesloten, zodat we een landelijke dekking kunnen garanderen. Het werkt uitstekend.”
Strakker reguleren
Ook voor verkeersscholen is het vinden van goede medewerkers een probleem. Zeker tijdens corona gingen instructeurs op zoek naar een andere baan. Er bestaat namelijk geen CAO voor instructeurs en de lonen zijn relatief bescheiden. “Tegen de tijd dat we weer konden rijden was ik vijftien instructeurs kwijt, die zijn inmiddels weer aangevuld, maar dat was toch even schrikken. Soms gingen ze naar collegabedrijven, maar ze vertrokken vooral ook naar andere branches. Het ontbreken van een CAO en de te lage lonen hebben weer alles te maken met te lage tarieven die we kunnen rekenen. Nu gaat het om €50,50 inclusief BTW per uur inclusief BTW. Dat kan eigenlijk niet uit. Als dat uurtarief hoger zou zijn komen te liggen dan ontstaat er ruimte voor betere lonen en pensioenregelingen via CAO afspraken. Maar de markt, zeker de particuliere markt, gaat voor goedkoop. Dat vind ik bijzonder wanneer je bedenkt dat ouders vaak jaren bezig zijn om de juiste vervolgopleiding voor hun kroost te kiezen en zich voor het behalen van een rijbewijs voor hun koters alleen laten leiden door prijs. Terwijl een gedegen rijopleiding de eerste stap is op weg naar levenslange veiligheid. Prijs is natuurlijk altijd een argument, maar het mag wat mij betreft niet het enige zijn. Daarom zou zo’n wettelijk geregelde registratie- en controlesysteem een grote stap voorwaarts zijn. We zien nu dat veel zogeheten eenpitters de markt frustreren, bijvoorbeeld door te lage prijzen te rekenen of door deels zwart te rijden. Daarmee wil ik de eenmansbedrijven die wel uitstekend functioneren niet te kort doen. Veel van onze voormalige instructeurs hebben hun eigen bedrijf en doen het uitstekend. Die hebben dus ook niets te vrezen van een controlesysteem. Het doel van de regulering zou juist zijn om het kaf van het koren te scheiden, het zou dus ook in hun voordeel werken. In Duitsland en Scandinavische landen bestaan die systemen al en het werkt daar uitstekend.”
Toekomst
Jorrit Wesseldijk zag het tijdens de eerste lockdown donker in, maar inmiddels ziet hij de toekomst van zijn bedrijf weer met vertrouwen tegemoet. “We hebben het ook tijdens de lockdowns goed gedaan, nieuwe plannen gemaakt, dingen in gang gezet, maar ook waar mogelijk op de centjes gelet. Medewerkers vinden blijft de komende tijd een probleem, daar zijn geen snelle oplossingen voor te vinden, maar dat geldt voor iedereen. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers zich niet alleen laten leiden door geld. Wij willen ook het verschil maken door te zorgen dat iedereen kan werken met mooi en goed materieel, dat onze instructeurs goed geschoold zijn, dat ze zich verder kunnen ontwikkelen en vooral dat er een goede sfeer heerst op de werkvloer. Geen hiërarchie, geen afrekencultuur. Dat vind ik het allerbelangrijkste, dan groeien we vanzelf verder.”