Coffee@work: ‘Met School to Work steunen we rechtstreeks de RB Foundation’
Coffee@Work combineert ondernemerschap met maatschappelijke verantwoordelijkheid
Op 15 september werden bij Eromesmarko in Wijchen de handtekeningen gezet, waarmee Coffee@Work zich committeert aan de RB Foundation van Ruud Boekhoorn en Annet Olde Bijvank en daarmee aan de bouw en instandhouding van de 3 Ambachten School in Zuid-Afrika. Daar volgen kinderen een gecertificeerde beroepsopleiding tot schilder, metselaar of timmerman.
Speciaal voor dit doel is een nieuwe duurzame koffiemelange ontwikkeld. Van elke zak van deze koffie die Coffee@Work aan haar klanten levert, gaat een euro naar de foundation. Ons doel is om jaarlijks minimaal 20.000 zakken van deze melange te verkopen. Ronny Aarts van Coffee@Work: “Daarvoor stellen we alles in het werk. Dat doen we omdat we concreet willen bijdragen aan het recht dat elk kind heeft op goed onderwijs, overal en altijd. Tegelijkertijd vragen we daarmee aandacht voor het recht van een kind op een normale ontwikkeling en gelijke kansen. Dit project hebben we School to Work genoemd, om onderscheid aan te brengen met onze reguliere werkzaamheden. Het project past uitstekend binnen de cultuur van ons bedrijf, MVO zit in ons DNA. Om aandacht voor ons project te creëren hebben we gekozen voor permanente aanwezigheid in de Meshallen van EromesMarko in Wijchen. Dat is een initiatief van EromesMarko, een van de grootste ontwikkelaars en bouwers van schoolmeubilair. De Meshallen zijn een broedplaats voor alles wat met onderwijs heeft te maken en daarom voor ons de juiste plek. Bovendien draagt directeur Jeroen ter Weeme ons project een warm hart toe.”
Familiebedrijf
Coffee@Work is een bijzonder bedrijf. Peter Canta startte in 1998 in Barneveld met het bedrijf. Zijn zwager Ronny Aarts sloot enkele jaren later aan. Beiden hadden een duidelijk doel voor ogen: het bedrijf ontwikkelen tot een landelijke koffiespecialist. Dat kon in hun optiek alleen door de inbreng van gedreven medewerkers. “Daarvoor is een werkklimaat nodig, waarin iedereen zich veilig en vertrouwd voelt en volop kansen krijgt in een organisatie die gestuurd wordt als een familiebedrijf. Daarvoor heb je een visie op de lange termijn nodig, heel veel aandacht voor elke medewerker en een werkklimaat dat initiatief en creativiteit stimuleert. Mensen laten groeien, ze helpen zichzelf te ontwikkelen naar de positie die ze ambiëren. Daarmee bouw je aan een team, waarin iedereen op zijn eigen plek verantwoordelijkheid neemt voor de groei en bloei van het bedrijf” aldus Ronny Aarts.
Ontwikkeling
Coffee@Work had vanaf de start de wind mee. Peter Canta: “De markt lag wijd open, de koffiekwaliteit was toen nog laag en we waren met ons concept waarin we zowel de machine, de koffie als de service leverden echt onderscheidend.” In 2006 kwamen de eerste bonenmachines op de markt en daarmee verschoof de nadruk naar kwaliteit. De klant wilde niet alleen een vers kopje koffie, maar vooral een lekker kopje koffie. Tegenwoordig gaat het bij negen van de tien machines om volautomatische espressomachines. Ronny Aarts: “Dat vraagt meteen veel meer van ons serviceapparaat, dan praat je plotseling over vakmanschap, over mensen die alles weten van koffie en de manier waarop koffie met verschillende machines wordt bereid. Bedenk dat elke koffiemelange, en we bieden er veel aan, vraagt om een unieke instelling van de machine.” Coffee@Work werd voor veel bedrijven huisleverancier. “We maakten het verschil door ons vakmanschap en onze betrokkenheid. We hadden ons ten doel gesteld de beste in het vak te zijn en die doelstelling hebben we nog steeds. Onze visie is gericht op het leveren van een constante kwaliteit koffierecepten die blijft voldoen aan de eisen van de klant en de maatschappij. Onze kernwaarden vatten we samen als innovatief, toonaangevend, ondernemend, maar vooral ook sociaal, maatschappelijk verantwoord en respectvol.”
De route
Coffee@Work heeft sinds de oprichting een lange weg afgelegd, in techniek, in aandacht voor de kwaliteit en de herkomst van de koffie, in aantal en kwaliteit van de medewerkers maar ook in service en in advisering. Peter Canta ligt toe: “Wij bieden het grootste assortiment koffieautomaten, espresso, fresh brew en instant, die je kunt kopen, huren of leasen voor de zakelijke markt, voor scholen en gastronomie. Ons assortiment koffie is opgebouwd uit zorgvuldig op kwaliteit geselecteerde koffiesoorten en samengesteld uit uitsluitend de beste kwaliteit arabica koffiebonen. We leveren meestal onder Coffee@Work label in een duurzame verpakking. Onze service en onderhoud zijn vijf jaar gratis en de machine wordt gratis geïnstalleerd. Een proefplaatsing is gratis. Ons team van technici, accountmanagers en klantenservice is Barista SCAE Level 1 gecertificeerd en volgt regelmatig trainingen. We geloven in een eerlijk adviestraject met betrekking tot de apparatuur, kosten en verwachtingen. Daarmee voorkomen we teleurstellingen. Bovendien is onze dienstverlening transparant, we durven ons als organisatie dus kwetsbaar op te stellen, we zijn open in wat we doen. Onze website bevat bijvoorbeeld honderden klantbeoordelingen en daar gaan we uiterst serieus mee om. Elke klant heeft bij ons zijn eigen login, met daarin alle voor hem relevante informatie, bijvoorbeeld over de tellerstand van zijn machines, maar ook over onderhoudsplanning en de facturatie. We maken alle operationele informatie voor hem inzichtelijk.” Coffee@Work groeit nog steeds in mensen, in aantal klanten en in vierkante meters. Het bedrijf startte aan de Edisonstraat 2 in Barneveld, daarna werd nummer 4 erbij betrokken en enkele jaren geleden ook nummer 6. “Die uitbreiding bracht niet alleen meer vierkante meters, maar vooral ook door een betere werksfeer en daardoor veel toegevoegde waarde voor onze teams”, aldus Canta. “Bovendien geeft het ruimte voor verdere groei en de ontwikkeling van nieuwe concepten.”
Familiebedrijf
“Ons werk is mensenwerk”, vertelt Ronny Aarts. “Het leveren van de best mogelijke dienstverlening is voor ons van levensbelang. Daar heb je gedreven medewerkers voor nodig. We leerden al snel anders naar medewerkers te kijken en ook hun zachte kanten in de beoordeling mee te nemen. Dat speelt ook mee in onze selectie van nieuwe medewerkers. Het gaat niet alleen meer om kennis en ervaring, maar ook om gevoel en gedrag, om het Coffee@Work DNA. Pas je in onze organisatie, krijg je aansluiting met onze medewerkers en klanten? Ook de rol van Peter en mij is veranderd. We geven onze mensen vertrouwen en de ruimte om zich te ontwikkelen, meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Dat was in het begin best eng, maar toen we het hadden losgelaten merkten we dat we zelf veel meer tijd kregen om ons bezig te houden met nieuwe dingen. Bovendien zagen we dat gedeelde verantwoordelijkheid leidde tot ontwikkeling en bloei van medewerkers. Een voorbeeld? Onze mensen van de technische dienst kwamen bijvoorbeeld met het idee om het onderhoud van reactief naar pro-actief te veranderen. Onderhoud is nu afhankelijk van het gebruik van de apparatuur en niet van tijdsintervallen. Dat is uniek in de markt. De bedenkers van het plan hebben die transitie zelf vormgegeven.” Uit een onderzoek bleek dat de medewerkers van Coffee@Work het bedrijf zien als een semi-familiebedrijf. Met een sterke onderlinge binding, financieel en organisatorisch gezond, degelijk, maatschappelijk betrokken en innovatief. “Dat gevoel straal je uit, dat proeft de klant en daarmee bouw je krediet op. Op die manier werk je aan een groot bestand vaste klanten, sommige al vanaf de start van ons bedrijf.”
3 Ambachten School
Binnen Coffee@Work werd al langer gezocht naar een manier om de maatschappelijke verantwoordelijkheid op een projectmatige manier vorm te geven. Ronny Aarts: “Een concreet doel, waaraan we rechtstreeks en transparant kunnen bijdragen en dat tegelijkertijd toch dicht bij ons staat. Via Ruud Boekhoorn kwamen we in contact met zijn RB Foundation. Ruud maakt het door de bouw en exploitatie van de 3 Ambachten School in Zuid-Afrika mogelijk kinderen een kans te geven op een fatsoenlijke toekomst, door ze op te leiden als schilder, metselaar of timmerman. Dat leek ons een prachtig project. Met School to Work bieden we bovendien ook onze klanten de mogelijkheid daar een steentje aan bij te dragen. Wij hebben daarvoor een speciale uitgebalanceerde koffiemelange ontwikkeld, uiteraard voorzien van een duurzaamheidslabel en 100% rainforest gecertificeerd in een speciaal vormgegeven zak. Van elke zak koffie die wij leveren gaat een euro rechtstreeks naar de RB Foundation. Dat hele traject is volledig transparant. Wij hebben zelf alle vertrouwen in ons project, maar meer nog in het project van de RB Foundation en we zijn trots dat we daar als Coffee@Work aan mogen meewerken.”