Uitzenden is mensenwerk
Aandacht, aandacht, aandacht. Dat is waar het volgens Frans Steehouder van WerkDirekt Uitzendbureau in de uitzendbranche om draait. Zowel voor de werkgever die een vacature heeft te vervullen als voor de uitzendkracht die op zoek is naar een tijdelijke baan die bij hem past. Vooral dat laatste aspect – aandacht voor de uitzendkracht – is bij veel bureaus de laatste jaren verwaterd. Dat is zeker in tijden van toenemende krapte op de arbeidsmarkt een doodzonde. “Een goede uitzendkracht is er eentje die je verder niet hoort of ziet, die gewoon zijn werk doet, zonder zeuren en die zeker nooit ziek is, maar is er ooit een functioneringsgesprek mee gevoerd?”
“Onze dienstverlening is een combinatie van deskundigheid van het vak, kennis van de situatie op de arbeidsmarkt, betrokkenheid en aandacht”, vertelt Frans Steehouder. “Daar zou je onze ervaring van ruim 25 jaar bij op kunnen tellen. Dat heeft ons geleerd dat het gaat om de wisselwerking tussen een zakelijke en menselijke benadering. In onze visie is dat uiteindelijk de weg naar succes. Daarom hebben we ons zowel in zware economische tijden, als in tijden van economische hoogconjunctuur met krapte in uitzendkrachten goed staande kunnen houden. Dat heeft volgens mij alles te maken met de binding met je klanten, zowel werkgevers als werkzoekenden. Je hebt loyaliteit nodig, mensen die graag zaken met je willen doen.”
JOBHOPPERS
Frans Steehouder is al meer dan 25 jaar op een of andere manier werkzaam in deze branche. In het begin van zijn carrière vooral met het vergaren van kennis in verschillende branches en het behalen van de bijbehorende vakdiploma’s. “Ik vertel het meestal als volgt: na de twaalf ambachten kwam voor mij als dertiende de stap naar het zelfstandige uitzendbureau WerkDirekt. Ik had het vak op alle niveaus geleerd, voor de laatste stap naar zelfstandigheid als manager van Olympia Uitzendbureau. Daarvoor heb ik op veel verschillende plaatsen in verschillende functies gewerkt. Na een aantal jaren had ik het meestal wel gezien en maakte ik de volgende stap. Jobhoppen heet dat tegenwoordig, het heeft me veel gebracht. Daarom kijk ik ook met andere ogen naar jobhoppers, ik zie dat bij uitzendkrachten niet als een negatieve kwalificatie, maar vaak juist als een bewijs voor het feit dat ik te maken heb met iemand die getuigt van een brede ontwikkeling. Die vlieger gaat natuurlijk niet altijd op. De jobhopper moet die ontwikkeling wel vanuit een positieve interesse en vanuit zijn eigen motieven hebben gemaakt. Iemand die in twee jaar op tien plaatsen wordt weggestuurd zie ik natuurlijk niet als een jobhopper.”
FANTASIE
Brede ervaring heeft ook tot gevolg dat iemand die niet direct past in de voorliggende vacature toch heel interessant kan zijn. “Die stuur ik niet meteen weg. Ik kijk waar hij of zij wel zou kunnen passen, ik benader werkgevers actief en vaak met succes. Dan is het wel van belang dat je raakvlakken hebt met veel verschillende disciplines en dat je een reële inschatting kunt maken van iemands competenties. Je moet dus thuis zijn in beide werkvelden, je moet je zowel kunnen verplaatsen in de vraag van een werkgever als in de mogelijkheden van de werkzoekenden. Vooral dat laatste aspect is bij veel, vooral wat grotere bureaus, sterk verwaterd. Het kost inspanning, je moet actief aan de slag, maar de voldoening als het lukt is groot. Bovendien is het een uitstekende manier om werkzoekenden aan je te binden.” Het draait volgens Frans Steehouder dan om aandacht, om echte betrokkenheid bij zowel de werkgever als de uitzendkracht, vooral ook om luisteren naar de vraag achter de vraag. ”Uitzenden is mensenwerk en je moet leren je fantasie te gebruiken. Deze oplossing lukt voor deze mijnheer niet, wat zou dan wel mogelijk zijn? Ik sta op het standpunt dat er voor vrijwel iedereen een baan is te vinden.”
CHANGES
Toen Frans Steehouder de vorige eeuw in deze branche van start ging had je nog uitzendkrachten die hun hele leven als uitzendkracht aan de slag waren. Ze kozen voor dit bestaan. “De flexwet heeft dat definitief veranderd, werkgevers kunnen tijdelijke contracten niet steeds verlengen en ze nemen begrijpelijkerwijs geen risico’s. Dienstverbanden worden na twee jaar en drie maanden beëindigd om te voorkomen dat er transitievergoedingen moeten worden betaald. Dat is treurig, maar de realiteit.” Er is in de laatste decennia veel meer veranderd in de uitzendbranche. “Bellen of gewoon even langskomen is er bijna niet meer bij, de meeste communicatie verloopt via het internet. Dat werkt efficiënt, maar het heeft ook nadelen. Ik kijk een potentiële uitzendkracht graag in de ogen. Communicatie is voor een belangrijk deel non verbaal, iemand straalt tijdens een gesprek iets uit, geeft onbewuste signalen af. Uitzenden gaat wat mij betreft veel verder dan het zoeken naar facebookprofielen. Dat mag in de branche dan zo ongeveer gemeengoed zijn, wij doen er niet aan mee. Uiteraard moeten wij ons wel aanpassen aan de veranderende wereld, stilstaan is dodelijk.”
DESKUNDIGHEID
Binnen WerkDirekt verloopt elke aanvraag, elk werving & selectietraject volgens strakke stramienen. “Ik vind het noodzakelijk bedrijfsprocessen in procedures vast te leggen, want dat is de basis voor een gezonde bedrijfsvoering. Ik vind ook dat de overheden meer werk zouden mogen maken van het beter reguleren van de uitzendbranche. Op dit moment kan nog iedereen, niet gehinderd door enige kennis van het vak, een uitzendbureau beginnen. Dat leidt tot misstanden en problemen voor uitzendkrachten, maar ook voor werkgevers. Al was het alleen maar het feit dat verschillende bureaus de wet WAADI volledig aan hun laars lappen. Wij waarborgen onze deskundigheid door alle medewerkers voortdurend op te leiden. Bovendien beschikken we over alle certificaten van de branche. We waren bijvoorbeeld een van de eerste in Nijmegen met het VCU-certificaat, we zijn lid van de NBBU, we zijn NEN 4400-1 gecertificeerd (SNA) en beschikken over het VRO, KIWA en Keesing keurmerk. Bovendien leiden we zelf op voor het B-VCA- en VOL-VCA-diploma. We werken samen met regionale opleidingsinstituten en organisaties in de arbeidsvoorziening en we kennen de lokale arbeidssituatie. Dat maakt van ons een kennisinstelling op het gebied van flexibele arbeid, dat geeft ons een duidelijke voorsprong.”
Veel vacaturebanken slaan in de optiek van Frans Steehouder de plank volledig mis. “Daarom heb ik een profiel voor de uitzendbranche 2.0 geschreven. Ik ben volledig overtuigd van het eventuele succes, maar om dat te maken zijn er de noodzakelijke investeringen en octrooibeschermingen te betalen. Investeren in een plan dat mogelijk meteen door grote organisaties zal worden overgenomen zie ik als zinloos. De voorsprong die je hebt geeft te weinig zekerheid op een redelijke ROI!”
TOEKOMST
In de optiek van Steehouder zal de automatisering in de branche verder doorzetten. Er zal meer veranderen, hij noemt verdergaande robotisering als voorbeeld. “Dat zal een enorme impact hebben op de arbeidsmarkt, veel meer dan we ons op dit moment realiseren. Hele beroepsgroepen zullen grotendeels verdwijnen, nieuwe zullen ontstaan. Waar dat zal ophouden is niet duidelijk, het uitzenden zal veranderen, maar nooit verdwijnen. Er zullen op de een of andere manier altijd intermediairs in de arbeidsmarkt nodig zijn, die werk en mensen met elkaar zullen verbinden. Een ZZP-er mag dan een uitstekende vakkracht zijn, zelfstandig zorgen voor steeds nieuwe opdrachtgevers is een totaal ander verhaal. Dat verhaal geldt voor zeer veel mensen in flexibele arbeid. Daarvoor zijn ze bij ons aan het goede adres.”