Floor Arts van Alinea Mediation & Personeelsadvies: ‘Iemand nodig met verstand van personeelszaken?’
Je bedrijf groeit en je hebt nieuwe medewerkers nodig. Hoe regel je dat? Of je hebt een conflict met een werknemer, waar je maar geen oplossing voor kunt vinden. Is ontslag mogelijk en hoe doe je dat op de verstandigste manier? Hoe hou je de steeds veranderende arbeidswetgeving in de gaten, wat is voor jouw bedrijf van toepassing en hoe voorkom je boetes of erger? Ken je dat gevoel? Eigenlijk heb je gewoon de kennis van een Human Resources-specialist of arbeidsmediator nodig, maar waar vind je die? Volgens Floor Arts van Alinea Mediation & Personeelsadvies kun je stoppen met zoeken, gewoon even bellen voor een afspraak.
Het probleem binnen het MKB is bekend; je bedrijf is te klein voor een eigen HR-medewerker, maar het is te groot om HR er zelf een beetje bij te doen. Bovendien is het een ingewikkeld werkveld, zijn de risico’s groot en 95% van de ondernemers heeft helemaal geen zin om zich met die zaken bezig te houden. Floor Arts: “Daarom ben ik drie jaar geleden met Alinea Mediation & Personeelsadvies gestart. Ik heb arbeidsrecht gestudeerd en me ook als mediator verder gespecialiseerd en gecertificeerd. Alinea staat voor de complete ontzorging van ondernemers op het terrein van personeelszaken. Voor een eenpitter of een bedrijf tot honderd medewerkers, als interim bij de ondernemer op kantoor, als externe HR-adviseur of op projectbasis. Voor de administratieve klussen of als HR-business partner die meedenkt over een gezonde personeelsstrategie. En doen er zich problemen voor, dan zorgen wij als mediators dat partijen een gesprek kunnen aangaan om een oplossing te bedenken.”
DE START VAN ALINEA
Het duurde even voordat Floor Arts haar weg naar ondernemerschap had gevonden. Ze studeerde ondernemingsrecht met arbeidsrecht en conflictoplossing als specialisaties. “De advocatuur trok me niet, ik had bij een kantoor stage gelopen en zag daar geen toekomst voor mij. Ik kom uit een ondernemersgezin dus ik kende de voor- en nadelen van het eigen ondernemerschap van dichtbij. Ik zag ook mogelijkheden in personeelsadvies en conflicthantering of mediation. Hoe vind je goede medewerkers, hoe houd je ze vast en hoe neem je (soms) afscheid van ze? Dat leek me wel wat. Ik merkte dat de markt me te jong vond als mediator dus ging ik aan de slag op het directiesecretariaat met HR-taken van een handelshuis. Ik vond het jammer van mijn rechtenstudie en dus heb ik een bureau ingeschakeld dat mijn capaciteiten heeft onderzocht. Het resultaat laat zich raden. Ik gedij goed in een baan waarin ik een combinatie kan maken tussen juridische zaken en de begeleiding van mensen. Ik ben gestart als HR-adviseur bij een andere organisatie, ben een studie personeelsmanagement gaan volgen en vervolgens ging het ook daar kriebelen. Mijn ouders stimuleerden me om de stap te wagen. In mei 2016 heb ik mijn baan opgezegd, ik heb een ondernemingsplan geschreven en in oktober 2016 ging ik van start. Na drie maanden had ik negen klanten, dat ging veel sneller dan gedacht. Ik vond die tijd best spannend, maar ik ontdekte al snel dat mijn advies nodig was. Leeftijd is geen bepalende factor, kennis van zaken wel. Inmiddels zijn we twee jaar verder en heb ik met Ilse Geesing een geweldige collega aangetrokken en zijn we net verhuisd van de StartUp locatie aan het Stationsplein naar de Spoorstraat in Nijmegen. Daar waren we echt aan toe. Ik sta nu op het punt waar ik volgens mijn ondernemingsplan over vijf jaar zou moeten staan, dus ik ben tevreden.”
STRATEGISCH BUSINESS PARTNER
Floor Arts had haar missie en visie snel op papier staan: “Alinea creëert een voordelige, effectieve en prettige werksituatie voor ondernemers én voor medewerkers. Dit doen wij door altijd eerlijk te zijn, door belangen te verenigen en door te focussen op de arbeidsrelatie en de kosten. Daarmee draagt Alinea bij aan een sterkere en duurzame relatie op de werkvloer.” Daar heb je als HR-adviseur wel invloed voor nodig en HR heeft volgens Floor Arts onterecht een volgende rol. De ondernemer vraagt, HR draait. “Om zo effectief mogelijk te werken is het zinvol om HR in het managementteam toe te laten. Personeel is bepalend voor het succes van een bedrijf en dus horen alle zaken die met personeel en het beleid hebben te maken in de strategische top van een bedrijf thuis. Daar moeten de juiste adviezen landen, daar wordt beslist over het wel en wee van het bedrijf en daar speelt HR een bepalende rol in. Overigens merk ik dat het aanzien van HR de laatste jaren verschuift. De HR-manager krijgt als strategische business partner steeds vaker de plaats die hij of zij moet hebben, pal naast de ondernemer. Ik vind het eigenlijk onvoorstelbaar dat bedrijven nog steeds zonder HR-adviseur werken, alleen al om ervoor te zorgen dat je binnen de wettelijke kaders blijft, want fouten maken kan over een lange periode onnodig veel geld kosten.”
BREED WERKTERREIN
Alinea bestrijkt met personeelsadvies en mediation het gehele werkterrein. “Ondernemers hebben behoefte aan praktisch personeelsadvies, geen theoretisch geneuzel. Ze willen risico’s beperken, vooral geen gedoe op de werkvloer, de juiste mensen op de juiste plek, maar ook advies bij het aannemen of afscheid nemen van medewerkers. Met onze hulp weten ondernemers wat ze moeten en kunnen doen in geval van langdurig verzuim, ze hebben de controle over vaste en tijdelijke contracten, de bezetting is passend bij de werkdruk, kortom hun personeelsbeleid loopt op rolletjes. En ze voldoen aan de regels, waardoor ze hun risico’s beperken. Dan nog zullen er zich altijd conflicten voordoen, een lastige medewerker die een negatieve invloed heeft op de rest van het team, een behoorlijk verstoorde communicatie met een werknemer, die al snel leidt tot verkeerde beslissingen die niet alleen veel negatieve energie maar ook geld gaan kosten. Een verstandige ondernemer probeert altijd de weg naar de rechter te voorkomen en schakelt een onafhankelijke bemiddelaar in. Mediation draait vaak om een conflict en het is onze taak om dat conflict zo harmonieus mogelijk de wereld uit te helpen. Er moet namelijk altijd een oplossing komen, liefst een oplossing die voor beide partijen acceptabel is, maar soms lukt dat niet en dan kijken we naar een exit-strategie. Dat is voor beide partijen vaak een pijnlijke keuze, waar we toch op een nette en menswaardige manier uit moeten zien te komen, zodat beide partijen met een goed gevoel en wederzijds respect afscheid van elkaar kunnen nemen. Vergeet als ondernemer niet dat de respectloze behandeling van een werknemer een slecht gevoel achterlaat bij de overige werknemers en dat kan uiteindelijk grote gevolgen hebben. Andersom werkt het ook. Als een ondernemer zichtbaar moeite doet om een werknemer bij te staan heeft dat een positieve uitstraling op de rest. Ik kan me een geval herinneren waarbij een werknemer zich onverwacht en met vage klachten ziek meldde. Ik heb de ondernemer geadviseerd om met een bos bloemen langs te gaan. Toen bleek dat de werknemer in een scheiding zat, dat greep hem enorm aan en bovendien moest hij hals over kop verhuizen. De werkgever heeft hem geholpen, een aantal weken later was de werknemer weer volledig terug op de werkvloer. Dat kwam de sfeer binnen het bedrijf enorm ten goede. Soms is een adviestraject best ingewikkeld. Ik kan me een geval herinneren waarin een ondernemer een werknemer op staande voet wilde ontslaan. Dat heb ik hem van harte afgeraden, we hebben samen een traject in gang gezet dat uiteindelijk tot hetzelfde resultaat leidde, maar zonder gedoe, eigenlijk best in goede harmonie. De meeste moeite had ik om de ondernemer te remmen in zijn overhaaste en veel te emotionele beslissing.”
OEI IK GROEI
Floor Arts nam in februari 2018 Ilse Geesing in dienst. “Een schot in de roos, ze heeft veel ervaring in HR en we hebben het samen goed naar onze zin. Op 1 november startte Floor Voet. Ze wordt, net als Ilse, een HR-adviseur die interim opdrachten kan uitvoeren en kan optreden als flexibele adviseur voor MKB-bedrijven. Dus we groeien. Ik heb van mijn ouders geleerd dat groeien niet moeilijk is, groeien met behoud van kwaliteit is een ander verhaal. Dat heb ik me goed in de oren geknoopt, dus zullen we organisch groeien, stap voor stap, naar een kantoor dat aandacht heeft voor haar klanten, maar vooral ook voor de eigen medewerkers. Een kantoor dat de juiste combinatie weet te maken tussen werk en privé, want ik weet als geen ander hoe belangrijk je medewerkers zijn. Een gezonde werksfeer komt je werk ten goede, je hebt plezier in je werk, je straalt vertrouwen uit en je voegt als vanzelf waarde toe voor je klanten. Mijn rol over vijf jaar? Ik wil mij in de toekomst volledig toeleggen op arbeidsmediation. Dat vind ik interessant en uitdagend. Ik zeg altijd maar: hoe groter het arbeidsconflict, hoe meer er te winnen valt. Want wat is er nu mooier als door onze vakkundige aanpak arbeidsrelaties bij onenigheid weer nader tot elkaar komen?”