Roger Kranendijk: ‘Automotivebranche staat voor de grootste transitie ooit’
Story Nijmegen presenteert zevende generatie BMW 3 Serie
2018 was een goed jaar voor Story Nijmegen. “Voor zowel BMW als MINI zijn alle doelen gehaald”, vertelt directeur Roger Kranendijk. “Voor nieuw en gebruikt, nieuwe en bestaande klanten of klanten die terugkeerden. Maar we zijn er nog niet. Onze markt is enorm in ontwikkeling, de komende tien jaar zal onze branche sneller en ingrijpender veranderen dan in de afgelopen honderd jaar. Daar moeten we ons op voorbereiden, met nieuwe modellen en andere gebruikersconcepten zoals Amber.”
Story Nijmegen laat de laatste vijf jaar een sterke opgaande lijn zien. “Daar speelt de opening van ons nieuwe pand in 2017 een duidelijk positieve rol in en natuurlijk de gestage presentatie van nieuwe modellen voor zowel BMW als MINI. Alleen al in maart van dit jaar presenteren we de nieuwe 3 Serie, de nieuwe Z4 en de nieuwe 7 Serie, 8 Serie Cabrio en X7. Dat is de absolute top voor BMW. In 2019 volgt verder onder andere de nieuwe 3 Serie Touring en de nieuwe 1 Serie en ook voor de komende jaren staan veel innovaties op de rol.”
Een goed team
Dat BMW en MINI voor een constante stroom nieuwe modellen zorgt en dat de nieuwe locatie en uitstraling van het pand een schot in de roos blijkt te zijn helpt natuurlijk flink, maar dat is volgens Roger Kranendijk niet doorslaggevend voor het succes. “Dat is het team. De lat ligt hier hoog, daar ben ik eerlijk in. Het resultaat is dat we nu werken met een fijne club mensen, die het ook leuk vinden om met elkaar samen te werken. Daar ligt de basis van ons succes. Dat maakt me trots. De sfeer is goed en klanten voelen dat. Onze medewerkers zijn inmiddels ook onze ambassadeurs. Bijkomend voordeel is dat we geen moeite hebben om vacatures in te vullen. We zijn er nog niet, er is altijd wel iets dat om extra aandacht vraagt. We gaan verder focussen op verbetering van alle processen van ons bedrijf, want het kan altijd beter. Nog meer opleiden, niet alleen de focus op nieuwe klanten, maar vooral voldoen aan de behoeften van bestaande klanten. We moeten ons ontwikkelen tot een ‘local hero’, een bedrijf waar je zo maar naar binnen loopt om een kop koffie te drinken. Dat is ons uiteindelijke doel. We hebben dit jaar een klantenpanel gevraagd om hun ervaringen open en kritisch met ons te delen. Daar hebben we het nodige van opgepikt en dat is voor ons een nuttige route naar verbeteringen. Je hebt kritische ambassadeurs nodig, ervaringsdeskundigen die je wijzen op verbeterpunten.”
Uitdagingen in de markt
De automobielindustrie is aan het veranderen, niet alleen wat betreft de aandrijving (fossiel, elektrisch, waterstof), ook wat betreft gebruik. Delen is het nieuwe hebben en de nieuwe generatie ziet een auto als een van de onderdelen in een mix van vervoersoplossingen. “We bevinden ons midden in die transitie”, zegt Roger Kranendijk. “Dat gaat twee kanten op, diesel wordt verketterd en elektrificatie is de heilige graal. BMW maakt de schoonste diesels ooit met de minste uitstoot ooit. Schoon, betrouwbaar en met een gegarandeerde actieradius boven de 1000 km. Is je tank leeg, dan kun je die op duizenden plekken in Nederland vullen. Duurt twee minuten. Bovendien zijn alle motoren volgens WLTP gekeurd. De afkorting WLTP staat voor ‘Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure’. Hierbij gaat het om een vanaf september 2018 voor alle auto’s wettelijk verplichte nieuwe testprocedure voor een meer realistische bepaling van de brandstofverbruiks- en CO2-emissiewaarden van een auto. BMW loopt ook hier mee ver voor op de concurrentie. Onze voorraad is gezond en alle motoren zijn te leveren, terwijl dit bij onze concurrenten zeer beperkt is.”
Elektrificatie
Elektrificatie is op dit moment het meest besproken thema rond auto’s. BMW heeft daarin vanaf het begin een eigen strategie rond een integraal duurzaam concept ontwikkeld. Wilfred Roelofs is binnen Story Nijmegen de I-specialist. “Wij brengen pas modellen met geëlektrificeerde aandrijving op de markt wanneer deze ecologisch, economisch en voor de klant zinvol zijn en niet zodra ze technisch realiseerbaar zijn. Doel is om elke elektrische auto een substantieel betere CO2-balans te geven dan een vergelijkbaar conventioneel aangedreven model, inclusief productieketen, gebruik en recycling. Voor de BMW i3 werd dit al in 2013 bevestigd door het onafhankelijke Duitse proefinstituut TÜV Süd met een officieel ISO-certificaat. De i3 is een premium elektrisch model met een uniek duurzaamheidsconcept dat de hele cyclus van ontwikkeling tot en met recycling omvat. Cradle to cradle en ontworpen voor stedelijke gebieden, waarbij de nadruk niet op de actieradius ligt. Een elektrische auto met een accugewicht van meer dan een halve ton voor een reële actieradius van net boven de 300 kilometer – zoals in 2013 de Tesla Model S – was voor BMW ook ecologisch geen optie. Alleen al de CO2-emissie voor de productie van de enorme accu’s van een Tesla Model S bedraagt volgens berekeningen van het Stockholmse milieu-onderzoeksinstituut IVL circa 17 ton. Ter vergelijking: dat komt overeen met de CO2-emissie van een verbrandingsmotor gedurende circa 200.000 kilometer, waarbij de Tesla Model S dan nog geen kilometer heeft gereden. Cradle to cradle voegt daarentegen wel iets toe. Dan creëer je een klantenbestand dat uit overtuiging voor een elektrische auto kiest en niet omdat de overheid je bijtelling subsidieert. Dat kost niet alleen veel geld, 700 miljoen in de komende vijf jaar, het verstoort ook de markt. Uit een recent BOVAG-onderzoek blijkt dat de verkoop van elektrische auto’s in het premiumsegment in januari 2019 volledig is ingestort. In december 2018 werden 4.800 Tesla’s en Jaguars I-Pace verkocht, een maand later nog 38. Natuurlijk werken wij ook aan de uitbreiding van het elektrificeringsaanbod, met volgend jaar een volledig elektrische 3 Serie. In 2025 beschikken we over 25 elektro- en Plug-in Hybride modellen, waarvan twaalf volledig elektrisch, maar dan wel in het cradle to cradle concept. Volgend jaar presenteren we naast de I3 en I3s de IX3 de eerste volledig elektrische X3 en dan komt ook de elektrische MINI. Daar kunnen klanten nu al op inschrijven. Bij het verder promoten van elektrisch rijden hoort natuurlijk ook de uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur, met ChargeNow als toegang tot het grootste netwerk van oplaadpunten.
Amber
De PALA Group, het moederbedrijf van Story Nijmegen, is een samenwerking aangegaan met Amber, een deelauto-platform voor zakelijke gebruikers. “Die deelname sluit aan op het besef dat de auto van de zaak op zijn retour is. Het gaat om vervoer van de zaak, in welke vorm dan ook en elektrische deelauto’s passen daar uitstekend in. Amber maakt gebruik van een vloot van 100% elektrische BMW i3’s en e-bikes, afhankelijk van de vervoersvraag van de klant. Amber biedt vanuit 25 steden – waaronder Nijmegen – en zes landen gegarandeerde beschikbaarheid. Waarom Amber voor BMW heeft gekozen? De BMW i3 heeft het gemak van een stadsauto en de uitstraling die past bij de zakelijke markt. Luxe, duurzaam en betrouwbaar. De Amber app is de cruciale tool die klanten volledig faciliteert en ontzorgt. Gebruikers reserveren, starten, tanken en parkeren er hun Amber mee. Die app zorgt dat de klant 100% zekerheid heeft dat de auto er staat als hij hem nodig heeft, dat hij kan rijden zo ver als hij wil en dat hij nooit wordt teleurgesteld. Alleen dan is ‘delen’ een volwaardig alternatief voor ‘hebben’.” Amber ontwikkelt zich snel tot een succesformule. “Dat blijkt niet alleen uit de snelle groei van aangesloten bedrijven en hun medewerkers, maar vooral uit de grote gebruikerstevredenheid. Uiteindelijk is dat essentieel”, zegt Roger Kranendijk. “De klant moet volledig kunnen vertrouwen op de diensten die hem worden aangeboden.” De automotive-industrie reageert onder andere op deze manier op de veranderingen die zich voltrekken. “De klant kiest steeds vaker voor deelplatforms, ook om eventuele financiële voordelen. Daar moeten wij als industrie mee aan de slag en dat doen we ook. Wij zullen daar met onze topproducten BMW en MINI een vooruitstrevende rol in spelen.”
3 Serie
De zevende generatie BMW 3 Serie
’s Werelds succesvolste auto in zijn segment’
De zevende generatie van de BMW 3 Serie is er. Nou suggereert het woord ‘generatie’ dat het om een update zou kunnen gaan, maar niets is minder waar. De nieuwe 3 Serie heeft zichzelf in vorm en techniek opnieuw uitgevonden, of zoals Hoofd BMW Group Design Adrian van Hooydonk het formuleert: ‘Met de zevende generatie begint voor de BMW 3 Serie ook een nieuw hoofdstuk in de BMW vormtaal: duidelijke vormen en elegante oppervlakken verrijken de ‘aangeboren’ dynamiek met een moderne uitstraling’. Maar er is meer dan een nieuwe designtaal, de auto is sportiever en beschikt over geavanceerde technologie op het gebied van rijassistentiesystemen, bediening en connectiviteit. Overtuig uzelf, bezoek vanaf 9 maart Story Nijmegen aan de Neerbosscheweg 2 in Nijmegen.