Ons motto: doe het werk goed en netjes met zo weinig mogelijk overlast
Harry Roelofs is een buitengewone ondernemer. Waarom? Omdat hij nuchter is ‘what you see is what you get’, zich aan afspraken houdt, doet wat hij belooft, met beide benen op de grond staat, altijd openstaat voor samenwerking, oog heeft voor de samenleving, maar ook omdat hij precies weet hij wil. Hij laat ook geen enkele onduidelijkheid bestaan over de manier waarop hij zijn doelen wil bereiken. “Zorg dat je interne organisatie goed op de rit staat, daar begint het mee, want dan kun je je afspraken met klanten nakomen. En besteed aandacht aan bestaande klanten, ook als ze even geen opdracht voor je hebben.”
Harry Roelofs kwam 22 jaar geleden als bedrijfsleider binnen bij Ahoud Schilders in Elst, hij is sinds veertien jaar eigenaar. In die tijd heeft hij het bedrijf – volledig gesteund door het thuisfront, want anders kan het niet – helemaal omgevormd tot wat het vandaag de dag is: een gespecialiseerd schildersbedrijf, strak georganiseerd, succesvol, met een duidelijk afgebakend klantenprofiel en tevreden medewerkers, die zomer en winter verzekerd zijn van werk. “Dat ging niet vanzelf, het bedrijf was er in 1997 door ziekte van de eigenaar niet al te best aan toe.”
LEERSCHOOL
Vanaf dag één wist Harry wat er moest gebeuren: bouwen. “Contacten leggen, bij bedrijven binnenstappen, want ik kende hier niemand, ik kom niet uit deze regio. Daar leerde ik een eerste belangrijke les, niet iedereen is even betrouwbaar, je moet leren van je fouten en mensenkennis opdoen. Als je dertig jaar bent denk je dat je weet hoe de wereld in elkaar zit, dat is niet zo. Je denkt dat je zakelijke vrienden hebt, maar dat valt in de praktijk soms tegen. Ik ken het credo ‘Zaken zijn zaken, de goedkoopste mag het maken’. Daar voel ik me niet bij thuis, natuurlijk moeten we werken voor een marktconforme prijs, dat doen we ook. Maar het duurde even voor ik door had hoe de wereld vaak werkt, dat was een harde leerschool.” Het bedrijf ging ook intern volledig op de schop. “We werkten voor woningbouwcorporaties, voor Douglas en voor Nestlé. Ik snapte dat ketenbedrijven mooie klanten waren, die kwamen – als je goed werkte – steeds terug. Daar hebben we ons op gefocust. Dat is aardig gelukt, we zijn nu het vaste adres voor bedrijven als Zeeman, Douglas, Lidl, Action, Pearl, Eyewish Opticiens en het Openlucht Museum, niet alleen in Nederland maar ook in België en Duitsland. Bovendien richtte ik me op de zakenmarkt en de particulier. Om al die klanten te kunnen bedienen hebben we onze dienstverlening aangepast. We werken snel, dus winkelketens kunnen er op vertrouwen dat we niet alleen de deadlines halen, maar daarbij ook de kwaliteit hoog houden. We leerden om in de zakenmarkt om werkplekken van medewerkers heen te werken. Zij deden gewoon hun werk, wij ook. Was het echt een probleemplek, dan gingen we heel vroeg van start of werkten we na 16.00 uur door. Netjes werken was ook zo’n ding, daar hebben we onze medewerkers op getraind, wij zorgen voor minimale overlast. Dat betekent ook dat je met een ander type schilder moet werken, die begrijpt hoe hij met die uitdagingen om moet gaan.”
“Besteed aandacht aan bestaande klanten, ook als ze even geen opdracht voor je hebben”
ALLES IN OVERLEG
Harry Roelofs hamert er bij medewerkers op de opdracht meteen goed te doen. “Denk na voor je begint, voorkom opleverpunten, we hebben zelfs vaak geen opleverings- controle, voor veel van zijn klanten is die werkwijze normaal. Het klopt bijna altijd, natuurlijk gaat er wel eens wat fout en moeten we voor het lakken van een deur die we vergeten zijn terug naar Groningen. Iedereen in het bedrijf is ervan doordrongen dat dat verloren uren zijn. Die willen we hoe dan ook voorkomen. Onze jongens horen ’s middags waar ze de volgende dag worden verwacht, dat kunnen meerdere adressen per dag zijn verspreid door Nederland, of zes korte klussen in bijvoorbeeld Berlijn. Dan blijven ze overnachten. Spoedklussen regelen we ook, soms dezelfde dag nog. Dan komen twee of drie schilders van verschillende werken in Nederland voor een spoedklus naar één adres. Alles in overleg natuurlijk. Snelheid en flexibiliteit zijn voor ons van levensbelang. Dat mag nooit ten koste gaan van kwaliteit en dat voorkom je door goed te plannen. Plannen is voor ons heilig. Ons motto: doe het goed en netjes met zo weinig mogelijk overlast. Dan houd je ook een klant als Zeeman met 150 winkels of alle winkels van Eyewish en Pearl in opdracht. Die samenwerking gaat op basis van langjarige ervaring en vertrouwen. Zij sturen een email, wij regelen en handelen af.” Kwaliteit zit volgens Harry niet alleen in het werk dat je levert, maar ook in uitstraling. “De werkkleding, het wagenpark, alles moet gewoon kloppen inclusief het gedrag van onze medewerkers. Ik zeg tegen potentiële klanten altijd hetzelfde: laat ons het toilet maar schilderen, dan volgt de rest vanzelf.”
“Ons motto: doe het goed en netjes met zo weinig mogelijk overlast”
AANTREKKELIJKE WERKGEVER
Ahoud Schilders werkt met een team van vijftien vaste mensen, dat in tijden van drukte wordt uitgebreid. “Bij ons is schilderen geen seizoenswerk, we kennen geen vorstperiode, er is altijd werk te doen. De meeste van onze mensen werken hier al lang, 20 of 25 jaar is bij ons normaal, ze kennen ons bedrijf en onze klanten, ze weten wat er wordt gevraagd. Goede mensen behouden is niet alleen een kwestie van salaris, ook de secundaire arbeidsvoorwaarden moeten kloppen.” De arbeidsmarkt wordt krapper, dat voelt Harry Roelofs ook. “Maar we zijn voor onze mensen nog steeds een aantrekkelijke werkgever. Ik maak me meer zorgen om valse concurrentie, ZZP-ers die voor €17,- per uur ver onder de prijs duiken. Dat zie je op dit moment duidelijk in de particuliere markt. Dat is een gevecht waar ik me niet in wil mengen, want dat kan gewoon niet. Wij hebben een gespecialiseerd schildersbedrijf en daar hoort een marktconforme prijs bij. Ik heb trouwens al vroeg geleerd om niet te reageren op wat collega’s doen. Ik kan daar niets aan veranderen en dat zie ik dus als verloren moeite.” Inmiddels is een nieuwe bedrijfsleider aangetreden die verantwoordelijk wordt voor de dagelijkse operatie. “Ik zal me meer gaan richten op klantcontacten. De boer op, met mensen praten, een keer een kop ko e drinken en kijken of we dingen niet nog beter voor hen kunnen regelen. Contacten onderhouden met leveranciers, zij vormen een belangrijk onderdeel in onze keten. We zijn hondstrouw aan onze leveranciers. Toen ik hier aantrad heb ik ooit een leverancier om een gunst gevraagd en die werd ook verleend. Ze leveren hier vandaag de dag nog.”
“De meeste van onze mensen werken hier al lang, 20 of 25 jaar is bij ons normaal”
AHOUD DEVILS
Ahoud Schilders (40 jaar) is een bedrijf waar MVO hoog in het vaandel staat. “Omdat ik vind dat je iets terug moet geven aan de maatschappij, in welke vorm dan ook. We sponsoren veel goede doelen, ik ben voorzitter van Kiwanisclub de Liemers in Zevenaar en daarmee regelen we elk jaar onder andere een bene et golftoernooi. Bovendien ben ik sinds vier jaar hoofdsponsor van de Ahoud Devils, de Nijmeegse ijshockeyclub. Toen ik daarmee startte kende ik zelfs de spelregels nog niet.
Ik ben daar ingestapt omdat ik klanten graag iets wilde teruggeven. Nu nodigen we elk seizoen in totaal zo’n 500 klanten en hun medewerkers uit. Dat vind ik niet alleen leuk, het levert me ook naamsbekendheid en nieuwe zakelijke contacten op. Zo snijdt het mes aan twee kanten, daar voel ik me goed bij.” Sfeer en buikgevoel zijn belangrijk voor Harry Roelofs. “Gewoon je eigen koers volgen zonder bravoure, doen wat je belooft, je woord houden en de waarheid vertellen. Dat moet ik ook wel, want ik heb geen geheugen om te liegen. En het werkt blijkbaar, want we hebben ook in de crisisjaren zwarte cijfers geschreven.”