Het gaat altijd om de ultieme beleving
Soms kan het leven (zelfs van een ondernemer) zo gemakkelijk zijn. Je hebt een mooi bedrijf, maar je hebt ook het gevoel dat je voor een optimale dienstverlening aan je klanten toch iets mist. Iets waar andere bedrijven dan wel weer in uitblinken. Dus ga je op zoek naar samenwerking in welke vorm dan ook. Dat is precies wat Primetime (eventtechniek) uit Cuijk en Thomas.nl (eventcreatie) uit Wijchen deden. Per 1 januari zijn ze gefuseerd tot Primetime Eventtechniek + Eventstyling BV, een bedrijf gespecialiseerd in zowel techniek als creatieve inrichting van events. Daarmee wordt 1 en 1 in elk geval 3, mogelijk zelfs 4 of 5, dat zal de tijd leren. Patrick Michiels (algemeen directeur) en Tom van Bergen (creatief directeur) leggen het uit.
Beide bedrijven hebben een enorm trackrecord, een uitstekende naam en een lange lijst van tevreden klanten. Ze richten zich met name op de tussenhandel, zoals cateraars, evenementenbureaus, weddingplanners, locaties en tentenbouwers. “Wij streven ernaar een omgeving te creëren waarin gasten zich direct vanaf binnenkomst op hun gemak voelen.”
SHOWROOM
In de showroom en magazijn van Thomas in Wijchen konden klanten een idee krijgen van de mogelijkheden die voorhanden zijn. “Wilden ze maatwerk of een eigen gekozen thema, dan gingen we in onze werkplaats aan de slag. Voor de technische aspecten van een congres, feest of welk event dan ook schakelden we altijd andere leveranciers in. Daar lag niet onze specialisatie.” Datzelfde gold eigenlijk ook voor Primetime. Patrick Michiels: “Rigging, licht, beeld en geluid, maar ook alle andere zaken die een event tot een onvergetelijke beleving maken is ons vak. Alle daarvoor noodzakelijke materialen hebben we op voorraad in onze magazijnen in Cuijk. Klanten vroegen ook steeds vaker om ideeën voor de hoogwaardige styling van hun event. Daar hadden we wel wat spullen voor op voorraad, maar we waren echt geen creatieve stylisten. Daar zat een gat.”
VERSTERKING
Beide partijen hadden eigenlijk dezelfde vraag: hoe versterk ik mijn bedrijf zodat ik beter aan alle klantvragen kan voldoen. Patrick maakte in 2016 de balans op, hij polste zijn klanten en daaruit kwam naar voren dat zijn bedrijf werd gezien als expert in alle technische facetten van het vak, maar dat het soms aan stilistische verfijning ontbrak. “Wanneer je die vraag wilt invullen heb je twee mogelijkheden: je gaat het zelf doen, investeren in gespecialiseerde mensen en het benodigde materiaal of je gaat op zoek naar een strategische samenwerking. Die tweede optie is beter en ontwikkelt zich sneller. Met voorgestelde kandidaten had ik geen klik en toen kwam Thomas in beeld. Tom van Bergen was op datzelfde moment op zoek naar samenwerking met een sterke facilitaire partner met zijn eigen disciplines. Tot mijn verrassing, want ik dacht dat het bedrijf zich met name bezig hield met het ontwerp van vaste interieurs. Al snel kreeg ik een ander beeld.”
“Beleving heeft te maken met psychologische processen die zich onbewust in het hoofd van mensen afspelen”
EÉN LOKET
Er werd een afspraak gemaakt en beide ondernemers hadden wel dezelfde kijk op de eventbranche. “Het creëren van beleving is voor klanten steeds belangrijker, zij willen een evenement dat op alle fronten uitsteekt boven de middelmaat. Daarom is onze fusie een logische stap. De klant krijgt één loket voor zijn volledige event. De complementaire diensten, onze specialistische kennis en brede ervaring op het gebied van techniek, inrichting, styling en decor maken ons tot een uniek bedrijf in deze branche, er is geen tweede in Nederland van deze omvang en kwaliteit. Vanaf stylingidee op de ontwerptafel, tot en met de complete uitvoering in eigen materialen. We hebben het bedrijfspand in volume met 100% kunnen uitbreiden en de materialen van Thomas.nl nu aan de Hapsebaan 2 en 4 in Cuijk ondergebracht. Daar beschikken we nu over ruim 4.000 m2. We zijn op dit moment druk aan de slag met het ontwerp en de bouw van een volledig nieuwe showroom, die een complete indruk zal geven van wat Primetime Eventtechniek + Eventstyling in huis heeft. Voorjaar 2018 is de showroom klaar.”
“Een plek zó inrichten, zodat gasten zich vanaf het eerste moment op hun gemak voelen en dat ook gedurende het gehele event blijven, is een vak”
PSYCHOLOGIE
Een event organiseren? Een kind kan de was doen. Je zoekt een locatie, huurt wat licht en geluid in, zorgt voor tafels en een bar, eventueel twee bloemstukken bij de plaatselijke bloemist, regelt de catering en klaar is Kees. Zo werkt het dus niet. “Een plek zó inrichten, zodat gasten zich vanaf het eerste moment op hun gemak voelen en dat ook gedurende het gehele event blijven, is een vak. Dat heeft te maken met psychologische processen die zich onbewust in het hoofd van uw gasten afspelen. Omgevingspsychologie is een wetenschap die zich bezighoudt met processen en factoren die de beleving van mensen in een omgeving beïnvloeden. Het begint met de parkeerplaatsen, met de entree, de looproute, met de kwaliteit van het licht en geluid, alles, maar dan ook echt alles is van invloed op het sturen van menselijk gedrag, want dat is in feite wat je doet. De kleur en felheid van het licht, de akoestiek, de indeling van de ruimte, de vorm en de kwaliteit van het meubilair, allemaal facetten die van invloed zijn op de emoties van de gasten. Wanneer je dat allemaal goed doet, creëer je tevreden gasten en dus een succesvol evenement. Voorwaarde is ook dat je een ruimte inricht die past bij de verwachting van je cliënt. Praten we over een congres, over de Open Dag van de universiteit, over een feest naar aanleiding van het 75-jarig bestaan van Ford Nederland, een exclusieve bruiloft, een gezellige tuinparty of zelfs een begrafenis? De klant geeft zelf de bandbreedte aan, wij zorgen voor de perfecte invulling, duidelijk, smaakvol, sfeervol en stijlvol.”
“Vrijwel iedereen die op een professionele manier gasten wil ontvangen heeft advies nodig”
ADVIES
Patrick Michiels heeft, voor hij aan de slag ging bij Primetime en het bedrijf in 2006 overnam, een achtergrond als accountant. “Ik heb dus vele fusies en samenwerkingsverbanden voorbij zien komen. Dit wordt een succesverhaal, omdat we in ons vak volstrekt complementair zijn aan elkaar, we vullen en voelen elkaar perfect aan. Twee vakmensen en hun teams, andere karakters, maar met beiden hetzelfde heldere doel voor ogen: optimale beleving in elk event. Dat is de basis voor succes. Daarom gaat voor Primetime Eventtechniek + Eventstyling 1 en 1 in elk geval 3 opleveren, misschien wel 4 of 5, dat gaan we zien.” Volgens Tom van Bergen heeft vrijwel iedereen die op een professionele manier gasten wil ontvangen advies nodig. “Omdat elk evenement goede techniek en styling verdient, want elk detail telt. Dat gaat dan uiteindelijk het verschil maken tussen een event dat gasten als ‘wel OK’ beoordelen en iets wat ze als echt uitstekend ervaren. En dat kun je dus maar één keer goed doen.” Meer weten? Kijk op www.primetime.nl.