VWG: ‘Veel is veranderd, de focus op hoogwaardige advisering is nog steeds hetzelfde’
75 Jaar VWG Accountants & Belastingadviseurs
VWG Accountants & Belastingadviseurs begon 75 jaar geleden als een eenmanskantoor. Inmiddels werken 100 mensen in vestigingen in Nijmegen en Wijchen. In 75 jaar tijd is veel veranderd, het kantoor professionaliseerde, de dienstverlening werd gestaag uitgebreid en VWG werd een belangrijke regionale speler in accountancy, belastingadvies, audit & assurance, corporate finance en salarisadministratie. Wat niet veranderde is de focus op cliënten en langdurige cliëntrelaties. Daarin spelen medewerkers de centrale rol. Het draait allemaal om hun kennis en de omgang met onze cliënten, met name actieve ondernemers en vermogenden in de regio.
Maar er veranderde meer. Belastingadviseur en partner Theo Vermeulen formuleert het als volgt: “Wat opvalt als je ons personeelsbestand bestudeerd is dat meer dan de helft van onze medewerkers jonger is dan 35 jaar. Dat is jong. Die verhouding geeft een plezierige dynamiek aan ons kantoor. Dat door de lage gemiddelde leeftijd niet alle medewerkers even ervaren zijn, is door een sfeer van benaderbaarheid en openheid binnen ons kantoor geen probleem. Heb je als medewerker een vraag waar je zelf niet uitkomt, dan stap je bij een ervaren collega naar binnen. De deur staat (bijna) altijd open. Juist de sfeer die we daarmee creëren en die manier van samenwerken maakt ons bijzonder. Informele sfeer, privé-werkbalans en uiteraard kennis, daar draait het binnen VWG om”, aldus Peter Remijn. “Het is goed om ook een aantal van onze medewerkers aan het woord te laten, wat bewoog hen om juist voor VWG te kiezen?”
VWG toen en nu
“75 jaar geleden werkten wij hier uiteraard niet, al kennen we wel wat verhalen over hoe het er hier vroeger aan toe ging”, vertellen Britt Peters, Lotte van Dongen, Marije Tetelepta en Laura Leenders-Franken. “Een tijd zonder enige vorm van digitalisering en een hiërarchische organisatiestructuur kunnen wij ons haast niet meer voorstellen. Britt Peters werkt hier het langst, afgelopen voorjaar al weer 7 jaar en natuurlijk is er in de tussentijd veel veranderd, maar niet zoveel als in de 68 jaar daarvoor. Nu lachen we gezamenlijk om de verhalen van de collega’s die hier al wel langer werken over hoe het toen was. Bijvoorbeeld dat er binnen nog gewoon gerookt werd, dat jaarrekeningen handmatig doorgerekend werden op 14 kolommenpapier en later overgetypt op een typemachine. Daarbij hebben wij allen nog nooit een fax gestuurd. Iets wat voorheen heel gebruikelijk was. Ter voorbereiding op dit interview hebben we de oude edities van regiobladen bekeken waar VWG eerder artikelen in heeft gehad. Daar hebben we kostelijk om moeten lachen, omdat vergeleken daarmee wel blijkt dat ons werkveld heel veel is veranderd. Met een grijs pak en een stropdas op de cover is in ieder geval helemaal niet bij ons opgekomen.
Britt Peters | 29 jaar | belastingadviseur | 7 jaar in dienst
“De eerste vier maanden bij VWG werkte ik als werkstudent naast mijn studie (ondernemingsrecht en fiscaal recht) en na mijn afstuderen ben ik fulltime aan de slag gegaan. Eigenlijk wilde ik advocaat worden, maar dat liep dus anders. Ik heb na mijn studie gekozen om bij VWG te blijven werken, omdat ik het gewoon heel erg naar mijn zin heb en veel kansen krijg. Ik houd mij vooral bezig met herstructureringen, vermogende particulieren en internationale ondernemingen. Vooral bij het herstructureren komt de fiscale kant en het ondernemingsrecht samen. Dat vind ik het leukst en het meest uitdagend aan mijn vak. Het kan gaan om een herstructurering van een groot concern, maar ook een herstructurering met het oog op bedrijfsopvolging is denkbaar. Bij VWG heb ik vanaf het begin de mogelijkheid gekregen mij op deze werkgebieden te ontwikkelen. Bovendien werk ik hier in een heel plezierig en steady team, er vertrekt bijna niemand. Hoewel de mogelijkheden om thuis te werken er tegenwoordig zijn, werken de meeste collega’s toch het liefst op kantoor. Naast dat dit erg gezellig is, is dit ook fijn voor de onderlinge kennisoverdracht.” Ook Britt heeft ambities. Op de vraag of ze partner wil worden antwoord ze : “Wie weet, het lijkt mij een leuke en uitdagende functie. Ik heb nog veel te leren, maar ik word goed begeleid en krijg sinds het begin van mijn loopbaan bij VWG mooie kansen.”
Marije Tetelepta | 27 jaar | belastingadviseur | 6 jaar in dienst
“Deze zomer 6 jaar geleden werd ik aangenomen als assistent aangiftepraktijk. Ik had naast mijn stages nog weinig werkervaring, maar inmiddels heb ik prima mijn draai gevonden binnen VWG. Ik blijf nog dagelijks bijleren van mijn collega’s. Ik probeer mij naast mijn reguliere werkzaamheden ook bezig te houden met de digitalisering van de afdeling. Door ontwikkelingen bij de belastingdienst wordt het aangiftewerk nou eenmaal gemakkelijker gemaakt. Gelukkig blijft een aangifte toch altijd cliëntspecifiek en zal eigen input en advies belangrijk blijven. Ik probeer echter wel zoveel mogelijk te automatiseren, omdat een computer nou eenmaal bepaalde dingen sneller kan dan ikzelf. De tijd die ik daarmee bespaar kan ik dan mooi gebruiken voor het oplossen van fiscale vraagstukken uit die aangifte.”
Lotte van Dongen | 29 jaar | belastingadviseur | 3 jaar in dienst
“Vanaf de eerste dag voel ik me bij VWG welkom en thuis. De sfeer is hier heel relaxt en er is geen sprake van hiërarchie. Ook de deuren van de partners staan altijd open. Ik kreeg vanaf de start veel verantwoordelijkheid en ik voerde al snel alleen cliëntgesprekken. Ik heb zowel notarieel als fiscaal recht gestudeerd en mijn passie ligt op het snijvlak van deze twee rechtsgebieden. Ik krijg alle kansen om me te specialiseren, in mijn geval is dat op het gebied van estate planning. De gesprekken met cliënten vertalen naar een passende oplossing is wat ik het liefste doe. De onderwerpen waar we over spreken zijn vaak zeer persoonlijk (denk bijvoorbeeld aan: wat gebeurt er met mijn vermogen/onderneming als ik er niet meer ben? Laat ik mijn partner goed achter? Heb ik nog wensen? Wie neemt beslissingen als ik hier zelf niet meer toe in staat ben?). Binnen VWG zijn we geen concurrenten van elkaar. Ik durf het gerust te zeggen als ik iets niet weet, dan stap ik gewoon bij een collega binnen die beter in het onderwerp thuis is. Zij komen dan weer bij mij als ze een vraag hebben op mijn vakgebied.” Lotte wil estate planning verder uitbouwen. “Een echte expert worden, daar ligt mijn persoonlijk ambitie. Het is een zeer interessant werkterrein dat continu in ontwikkeling is. De contacten die ik met verschillende notariskantoren heb, zou ik graag nog verder uitbouwen.”
Laura Leenders-Franken | 30 jaar | belastingadviseur | 3 jaar in dienst
“Bij VWG ben ik werkzaam als belastingadviseur. Binnen deze functie is er bij onze organisatie veel ruimte. Van het opstellen van diverse aangiftes, tot het schrijven van adviezen als het opstellen van overeenkomsten en dergelijke. Dit doen we voor zowel vermogende particulieren, DGA’s en actieve ondernemers. Doordat de werkzaamheden en cliënten divers zijn, blijft het een uitdagend en afwisselend beroep. Dit gecombineerd met een leuke sfeer en gezellige collega’s op kantoor, maakt dat het werken op kantoor plezierig is. De komende jaren wil ik mijzelf verder ontwikkelen binnen VWG tot een ervaren generalist.”
Dynamische mix van mensen
“De sfeer op ons kantoor kan het best worden omschreven als: ‘work hard play hard’. We zijn allemaal bereid om te werken voor het beste resultaat op kantoor. Maar een lolletje en af een toe een gezellig gesprek tussen collega’s onderling zorgt ervoor dat we dat harde werken ook vol kunnen houden. We weten ook veel over elkaar, van de ene collega wat ze die avond gaat eten en van de andere juist weer hoe het gaat met de nieuwe puppy in huis. Je brengt toch gemiddeld bijna 40 uur per week met elkaar door. Dat maakt het extra fijn als de sfeer op kantoor ook goed aanvoelt. Ons werk wordt steeds specialistischer. We merken dat de digitalisering binnen ons vakgebied hard gaat en dat voornamelijk de hele specifieke vraagstukken overblijven. Dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Dit kun je binnen ons team al merken aan het feit dat iedereen steeds meer een eigen vakgebied heeft. Dat betekent wel dat je steeds nauwer moet samenwerken. Tot nu toe gaat dat erg goed, we kennen elkaars sterke punten en maken daar graag gebruik van. Het idee dat we elkaar in de weg zitten of een ‘ellenbogencultuur’ ervaren wij hier dan ook totaal niet.”
VWG, sterk merk
“Toch is er ook veel niet veranderd in de laatste 75 jaar binnen ons kantoor. Onze focus ligt nog steeds op actieve ondernemers en vermogenden in de regio Nijmegen-Wijchen. Wij zijn dienstverleners met passie voor ons vak. Veel van onze collega’s volgen geregeld cursussen of zijn gaan doorstuderen en je merkt dat iedereen om ons heen bezig blijft met het vergaren van kennis en het up to date houden daarvan. Het fijne hiervan is dat deze nieuwe kennis kantoor breed wordt gedeeld, zodat iedereen hiervan kan profiteren, met als uiteindelijke doel al onze cliënten dezelfde hoogwaardige diensten te kunnen bieden. We streven er dagelijks naar om onze cliënten financieel te ontzorgen met onze hoogwaardige advisering en cijfermatige kennis. We hebben cliënten in veel verschillende branches waardoor wij nagenoeg iedereen kunnen bedienen met bijna alle vraagstukken. Ook daarin weten we weer welke collega welke branche goed kent. Daar halen we veel profijt uit. Daarnaast hebben wij veel verschillende disciplines onder één dak. Hierdoor blijft de kennis van een cliënt voor een bepaalde opdracht binnen ons kantoor en vergemakkelijkt dat de goede samenwerking. Doordat wij korte lijnen hebben met de collega’s van de andere vakgebieden, kunnen we snel schakelen, zodat de dienstverlening aan onze cliënten zo gestroomlijnd mogelijk verloopt. We proberen aan het eind van het traject een hoogwaardig eindproduct aan de cliënt af te leveren. Dit kan de aangifte zijn, de jaarrekening, maar ook een succesvolle aan- of verkoop van een onderneming. De werkzaamheden zijn op zich gelijk aan die van andere kantoren, maar de kennis en kunde en vooral ook met wie we deze werkzaamheden samendoen maakt het verschil binnen VWG.”
Gezelligheid op z’n tijd
“Binnen VWG houden we de balans tussen werk en privé echt in de gaten. Als je hier wekelijks veel extra uren moet maken doen we ergens iets fout”, vertelt Theo Vermeulen. “Binnen ons kantoor worden veel leuke dingen geïnitieerd. Uiteraard de vrijdagmiddagborrel, maar elke afdeling organiseert ook eigen activiteiten. Samen plezier maken buiten werktijd vinden we belangrijk, voor de start van de zomervakantie hebben we onze jaarlijkse stoep-barbecue en ook voor kerst dineren we gezamenlijk. Ook buiten kantoor om zoeken collega’s elkaar op, zoals bij de zevenheuvelenloop. De jongeren van kantoor onder de 35 jaar houden eens per kwartaal een zogenaamde ‘puppy’-party. Voor ons 75-jarig jubileum gaan we een weekend weg. Buiten de feestcommissie om weet nog niemand waar we naartoe gaan. Een aantal hints zijn al gegeven, maar het blijft een verrassing tot we vertrekken. Dit zorgt voor veel saamhorigheid want daarover wordt heel wat gespeculeerd.”