De Corona Covers: ‘Batenburg Installatiechniek’
De Corona Covers
Elke uitgave van Change Your Business wordt feestelijk gepresenteerd tijdens een borrel in Hotel Blue. Dat is standaardprocedure. Totdat corona zijn intrede deed, toen waren de borrels niet langer mogelijk. Sneu voor de bezoekers, maar vooral voor de covergasten die zo geen mogelijkheid hadden hun bedrijf tijdens de borrel nader voor het voetlicht te brengen. Vandaar extra aandacht voor de corona-covers. In deze uitgave zijn dat Level2 Makelaars en Batenburg Installatietechniek.
In december 2020 stond directeur Tom Scheenen van Schekman Elektrotechniek op de cover van Change Your Business. De aanleiding was de naamsverandering naar Batenburg Installatietechniek per 1 januari 2021 . Per 1 oktober was ook de juridische omzetting een feit en dat was voor Tom Scheenen aanleiding de weg vrij te maken voor een opvolger. Dat is Koen de Louw.
“Schekman was al 29 jaar onderdeel van de Batenburg Techniek”, vertelt Tom Scheenen. “Deze technische dienstverlener (meer dan 1.000 medewerkers op 21 locaties) voert haar werkzaamheden uit vanuit drie divisies, waaronder de divisie Installatietechniek. De bedrijven binnen deze divisie ( Van Dalen Installatietechniek, Dekker van Geest, Sparreboom en Schekman) werken al een aantal jaren intensief samen. Om hieraan verdere invulling te geven is besloten de namen van de vestigingen binnen de divisie vanaf 1 januari 2021 te wijzigen in Batenburg Installatietechniek. Dat de BV pas op 1 oktober formeel actief werd heeft te maken met allerlei juridische aanpassingen in contracten en structuren. Denk bijvoorbeeld aan de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden, dat was best een klus maar niemand ging er financieel op achteruit. Dat betekende ook dat na 90 jaar de BV Schekman stopte. Voor mij een mooi moment om na 25 jaar Schekman, waarvan 17 als directeur, naar een nieuwe uitdaging uit te zien. Mijn opvolger is Koen de Louw.”
Verandering
Koen de Louw is geen onbekende in de installatietechniek. Hij nam het installatiebedrijf van zijn vader in Ravenstein over en verkocht het in 2006. “Daarna startte ik een bedrijf in domoticasystemen, dat verkocht ik in 2011 en vervolgens kwam ik terecht in nationale en internationale salesfuncties. De laatste 2,5 jaar voor een Duitse multinational in onder andere aanleg en onderhoud van grondgebonden zonneparken met Nederland als focusmarkt. Zo kwam ik ook weer in aanraking met de wereld van de installatietechniek, in processen en contractvormen. In maart raakte in hier in gesprek en inmiddels zijn Tom en ik al enkele maanden druk met de overdracht. Klanten, partners en leveranciers bezoeken, projecten overnemen, alles bespreken wat besproken moet worden. Dan helpt het natuurlijk wel dat ik deze wereld al ken.” Nieuw bloed zorgt voor verandering vertelt Tom Scheenen. “Hoe je het ook wendt of keert, na verloop van tijd liggen processen vast verankerd en omdat er geen directe noodzaak is gaan de meeste zaken zoals ze altijd al gingen. Dat betekent niet dat we ons niet voortdurend aanpasten aan de vele en snelle veranderingen in techniek, we behoren tot de voorlopers, de early adapters en we zijn ook voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Zo hebben we ons de laatste jaren stevig gepositioneerd als een betrouwbare partner op het gebied van beveiliging, service, verduurzaming en de energietransitie. Dat laatste is ons bijvoorbeeld op het lijf geschreven. Bij energietransitie heb je te maken met drie werkgebieden: ICT, installatie en componenten. Wij bedienen als Batenburg die hele keten van traffo’s, middenspanning en installatietechniek. Ik vond dit een goed moment om verder te gaan. Het is goed voor een bedrijf als er eens een andere wind waait, als mensen van buiten hun licht eens laten schijnen op onze werkwijze.”
Uitdaging
“Aandacht voor medewerkers staat in ons bedrijf op de eerste plaats in alles wat we doen”, aldus Tom Scheenen. “Management en werkvloer hebben een gezamenlijk belang: een winstgevend en dus gezond bedrijf, zodat werkplezier en succes samen kunnen gaan. Samenwerken is belangrijk, opleiding van werknemers wordt gezien als persoonlijke ontwikkeling, medewerkers moeten trots kunnen zijn op hun werkgever, ze werken voor mooie klanten waarvoor ze uitdagende opdrachten uitvoeren en – ook heel belangrijk – ze vieren hun successen gezamenlijk. Het resultaat? Zelfvertrouwen, een kundig en ervaren team, een bedrijf dat uitnodigend is voor toetreders tot de arbeidsmarkt en dat een aanzuigende werking heeft op vakmensen. Wij zijn geen productiebedrijf maar een dienstverlener. Het onderscheid zit dus in mensen en niet in producten. Dit is geen familiebedrijf, maar het voelt wel zo. Dat is wat ik in de loop der jaren van mijn mensen hoorde en daar ben ik trots op. Dat zie je ook in het geringe verloop en in de vaak langdurige dienstverbanden. Dat zegt iets over ervaring en dat is zeker in deze tijden schaarste in aanbod op de arbeidsmarkt van groot belang.”
Imagoprobleem
Het tekort aan vakkrachten is al een groot probleem en dat zal in de komende jaren alleen maar groter worden. Tom Scheenen: “Medewerkers moeten zich ten volle kunnen ontplooien, zij maken het bedrijf tot een aantrekkelijke werkgever. Wanneer je je dan als bedrijf zo kunt onderscheiden, dat je medewerkers trots onderdeel van je bedrijf zijn en als ambassadeur fungeren, dan trekken ze als vanzelf nieuwe collega’s aan. Uiteraard zijn we ook actief in werving, we proberen stagiaires aan ons te binden, nemen klassen mee op excursie naar projecten en zorgen voor warme contacten met scholen. Daarom konden we de laatste maanden weer nieuwe mensen begroeten die allemaal via een medewerker of stage zijn binnengekomen.” Toch zal dat niet genoeg zijn. Koen de Louw: “Er is ook een imagoprobleem. Dit vak en techniek in zijn algemeenheid zijn niet sexy. Daar ligt een gezamenlijk opdracht voor de branche. Wellicht dat we ons vak gekoppeld aan een onderwerp als energietransitie wat beter voor het voetlicht kunnen brengen. Daar komen jongeren op af en dat geeft weer een nieuwe dynamiek in je bedrijf. Wij kijken ook heel erg naar zij-instromers. We hebben een jongeman aangenomen met een kunstzinnige opleiding die zich nu met veel enthousiasme ontwikkelt tot calculator. Hun motivatie is doorslaggevend voor het succes.” Medewerkers staan op één, maar dat is wel een gedeeld eerste plaats. “Uiteindelijk gaat het om tevreden klanten, maar daar heb je dus die gemotiveerde en ervaren vakkrachten voor nodig. Het een kan niet zonder het ander.”