Simon de Luy: ‘Technoforum biedt ruimte aan techniek’
Simon de Luy over de nieuwe huisvesting van Modderkolk:
Als je langs Nieuweweg 101 in Wijchen rijdt word je aandacht meteen getrokken door een heel bijzonder gebouw. Het is de nieuwe locatie van Modderkolk, een immens en prachtig vormgegeven gebouw, licht, ruim, de temperatuur is altijd aangenaam, beeld en geluid zijn perfect en er is naast de medewerkers van Modderkolk ook voldoende ruimte voor andere bedrijven, voor incidentele gebruikers, van werkplek tot vergader- of conferentielocatie. De vorm en indeling van het gebouw is volledig afgestemd op de vier hoofdtaken van de gebruikers: versterken, inspireren, ontmoeten en ontspannen. Gebruikers versterken elkaar in het ontwikkelen van slimme techniek, ze inspireren elkaar bijvoorbeeld tijdens TED Talks of workshops, ontmoeten elkaar tijdens technische trainingen, demo’s, meetings of klantevents en ontspannen met elkaar in het restaurant of de bar voor lunch, diner of evenement.
Het begon allemaal met de uitdrukkelijk wens om het volledig anders te doen. Simon de Luy was het in 2007 zat. Hij had Modderkolk Elektrotechniek van zijn vader overgenomen, maar als hij ’s avonds doodmoe thuis kwam en de dag nog eens doornam, had hij nooit de indruk dat er echte stappen werden gezet, dat het bedrijf zich ontwikkelde en sterker werd. Hij wilde ‘een eeuwig florerend bedrijf’. Er kwam een plan waarin stapsgewijs naar dat doel werd toegewerkt. Hij zette het proces in gang. De tot nu toe laatste stap is de ingebruikname van Technoforum aan de Nieuweweg in Wijchen. “Dat is niet alleen ons nieuwe onderkomen, maar vooral ook een broedplaats voor aan ons bedrijf gerelateerde ondernemingen”, vertelt Simon de Luy (63 jaar).
Cellenstructuur
De vormgeving van de organisatie en het verloop van de in- en externe processen. Daar zaten volgens Simon de Luy de verbeterpunten voor de organisatie. “In een hiërarchisch bedrijf zijn afdelingsmanagers altijd in concurrentie met projectmanagers over de verdeling van mensen, middelen en tijd. Dan ben je nooit in staat om tegelijkertijd vrijwel frictieloos verschillende processen naar grote tevredenheid van de klant af te ronden. Dat vertraagt en zorgt altijd voor gedoe. Ik zag in de cellenstructuur van Eckart Wintzen de oplossing. Hij had zijn bedrijf in een cellenstructuur van autonome teams georganiseerd. Als wij dat voor elkaar konden krijgen en de procestechniek konden verbeteren, zouden we enorme meerwaarde kunnen bieden aan onze klantgroepen gezondheidszorg, industrie en watermanagement.” Bij zo’n grote verandering in organisatie en procesverloop hoort in de optiek van Simon de Luy een doelstelling. “Die kwam er: In vier jaar tijd naar een dubbele omzet en vier keer de toenmalige winst. Dat gingen we doen door de klant radicaal centraal te stellen, klanten boven verwachting te bedienen, binnen planning en budget. Daar heb je de medewerking van je mensen bij nodig, mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, die willen investeren in hun eigen ontwikkeling en hun vakkennis. De omschakeling naar een cellenstructuur kostte de nodige overtuiging, maar uiteindelijk ging de meerderheid mee in het traject.” Het was ingewikkeld. “We moesten de gehele groep van zo’n 110 medewerkers zo opsplitsen dat ze zelfstandig een groep klanten konden bedienen of een specifiek project voor hun rekening konden nemen. Het lukte en na korte tijd werd voor iedereen helder dat door voor vaste klanten te werken, ze veel eenvoudiger konden bijdragen aan het succes van die klant. Ze kenden hun klanten gewoon beter! Die fundamenteel andere werkwijze heeft ons geen windeieren gelegd. Het droeg ook bij aan het welbevinden van onze medewerkers. Het geheim van tevreden medewerkers ligt in de combinatie van het voortdurend ontwikkelen van kennis (meesterschap), zingeving (wat ik doe is zinvol) en autonomie (ik heb een bepaalde mate van vrijheid om mijn taken uit te voeren). Als je goed in je vel zit, uitdagende opdrachten kunt uitvoeren voor mooie klanten, dan word je daar blij van.”
De processen
Toen Simon de Luy de mensen mee had werd naar de processen gekeken. Simon de Luij: “Optimale efficiency bereik je door doorlooptijden, geld en middelen optimaal te beheersen. Dan heb je het over procestheorieën. Via Lean Six Sigma technieken vonden we een methode om processen systematisch te innoveren, doorlooptijden te verkorten en innovaties structureel vast te leggen. Dan creëer je waarde en verminder je verspilling. De boeken van Eliyahu Goldratt en zijn knelpuntentheorie leerde me meer over het voorkomen en oplossen van knelpunten in processen. Hij leerde me nog meer: dat oplossingen verbeteringen moeten zijn, dat mensen het vooral moeten begrijpen en dat je ze moet laten meedelen in de voordelen. Die theorie hebben we – aangepast aan onze wensen en omstandigheden – ingevoerd in ons bedrijf. Dat klinkt eenvoudiger dan het was, het bleek een proces van vallen en opstaan, maar altijd van doorgaan. Er was geen weg terug.”
De waarom-vraag
Is daarmee het eeuwig florerende bedrijf gerealiseerd? “We hebben ontegenzeggelijk hele grote stappen gezet, maar het is een eeuwigdurend proces. Er zijn altijd dingen te verbeteren. Toen de cellenstructuur eenmaal stond en goed bleek te werken, merkten we bijvoorbeeld dat er onderlinge concurrentie ontstond. Dit is geen wedstrijd om wie de beste is, de rode draad moet het succes van Modderkolk zijn, het grote geheel. Wanneer een cel wil excelleren ten koste van het geheel schiet je je doel voorbij.” Daarbij maakt Simon de Luij ook gebruik van de Gouden Cirkel van Simon Sinek. “Dat gaat altijd over drie vragen: wat, hoe en waarom. Volgens Sinek weet in elke organisatie iedereen wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen waarom hij het doet. Het begint altijd met waarom, daarna volgt hoe en ten slotte wat. Sinek praat over leiderschap, over de manier waarop je mensen kunt inspireren. Dat is natuurlijk essentieel in elke organisatie, waarom doen we dingen zoals we ze doen. Met het antwoord op waarom formuleer je wat je doelstelling is, je drijfveer of je geloof. Waarom bestaat ons bedrijf en hoe maken we voor anderen het onderscheid? Maken van winst kan nooit een antwoord zijn op de waarom-vraag, want dat is een resultaat. We zijn ook elke dag bezig met meer grip te krijgen op ons proces en onze plaats in het proces. Leveranciers zitten in het proces voor ons, klanten komen na ons. Hoe synchroniseer je dat proces optimaal, zodat we op het juiste moment met de juiste middelen de juiste dingen voor onze klanten doen? Daar draait het om.”
Technoforum
In 2007 telde Modderkolk 110 medewerkers, nu zijn het er 250 en dan gaat vanzelf de huisvesting knellen. “Toen ik in het bedrijf kwam hadden we twee locaties, aan de Touwslagersbaan en aan de Kasteellaan in Wijchen. In 1986 verhuisden we naar de Nieuweweg 133 en dat was binnen tien jaar weer te klein en dus kwam er Nieuweweg 131 bij. Elke keer dacht ik dat we nu wel klaar waren voor de verre toekomst, maar dat bleek steeds weer een verkeerde inschatting. In 2018 konden we het terrein van buurman Stiho kopen, in totaal 25.000 m2. Daar ging in 2021 de schop in de grond voor wat we Technoforum hebben genoemd. Het gebouw zal in twee fases worden gebouwd en de eerste fase is inmiddels geopend. Buurman Stiho gebruikt nog tot 2024 een deel van het terrein, daarna zullen we de twee laatste vleugels bijbouwen. De campus moet een broeiplaats worden, in eerste instantie voor onszelf, maar ook voor technische bedrijven die aan ons zijn gelieerd en die op de een of andere manier waarde kunnen toevoegen. Ik denk bijvoorbeeld aan technische bedrijven die hetzelfde klantenpakket bedienen. Dat kunnen ook ingenieursbureaus of aanbieders van operatiekamers en cleanrooms, industriële pompen, robotica of softwareontwikkelaars zijn. Bedrijven met liefde voor techniek, die hun krachten willen bundelen in de technische oplossingen voor de uitdagingen van de 21ste eeuw. De Modderkolk Bedrijfsschool is er ook gevestigd, de medewerkers van morgen worden er opgeleid. Opleiden als onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden, waardoor leerlingen meteen kijk krijgen op onze dagelijkse praktijk. Leerlingen die de eerste stappen kunnen zetten onder leiding van ervaren krachten, die de vele innovatieve mogelijkheden van ons vak leren kennen en die verslingerd raken aan elektrotechniek. Ze krijgen al snel een contract en uiteraard alle mogelijkheden om zich steeds verder te ontwikkelen. Op dit moment werken wij bijvoorbeeld al samen met de HAN, om ook medewerkers op HBO-niveau de kans te geven zich verder te ontwikkelen.”
De mens centraal
Technoforum staat model voor het nieuwe Modderkolk, een toonaangevend elektrotechnisch bedrijf, innovatief en een voorbeeld van het nieuwe bouwen. “Het spreekt voor zich dat we tijdens de bouw gebruik hebben gemaakt van de allernieuwste materialen en technieken. Duurzame materialen, isolatie, energievoorzieningen en luchtbehandeling en we hebben een sedumdak. Technoforum moet in alles professionaliteit en vakmanschap uitstralen. Ik zie dit gebouw als een volgende stap, straks krijgt het twee nieuwe vleugels en dan is het klaar. Maar daarmee is het proces niet klaar, dat is nooit klaar. Er zijn altijd stappen te zetten, dingen te doen, mensen te enthousiasmeren, op te leiden, samen te brengen. Technieken te verbeteren, processen strakker vorm te geven, in een omgeving die inspireert en die aanzet tot grote prestaties. Maar altijd met oog voor de mens, want die staat centraal, onze medewerkers en onze klanten. Ze bepalen uiteindelijk ons succes.”