Column Roald Bergamin: ‘Hoe trekt u de juiste mensen aan? Een voorbeeld.
Ondernemers breken zich het hoofd over het vinden van de juiste mensen, vooral in productie, in technische beroepen en de horeca is dat een regelrechte ramp. Overdreven? Lijkt me niet als restaurants sluiten in verband met tekort aan medewerkers, de NS treinen moet schrappen, klassen naar huis worden gestuurd en Schiphol zo verstopt raakt dat duizenden vakantiegangers worden getroffen. Die situatie is zeer ernstig en de vooruitzichten beloven op korte termijn geen verbetering. Wat doe je als ondernemer dan? Om te beginnen aandacht besteden aan je personeelsbestand en bekijken of je intern het potentieel van je huidige mensen beter kunt benutten. Een andere mogelijkheid is samenwerking zoeken met een betrouwbare partner die wél de nodige handjes voor u kan vinden.
Dat kunnen wij binnen Nedflex als geen ander. Wij beschikken over een goed gevulde database vol gemotiveerde mensen en we werken nauw samen met geselecteerde uitzendpartners uit ons brede netwerk. Wij kunnen u ook helpen met werving & selectie of u voorzien van ervaren interim-kandidaten. Wij helpen met het om- en bijscholen van potentiële kandidaten en we ondersteunen ondernemers met het maken en uitvoeren van een op maat gemaakt loopbaanadvies voor medewerkers. Dat klinkt goed, zult u denken, maar dat belooft iedereen!
Daarom een voorbeeld. Eind vorig jaar werd Het Wapen van Bemmel heropend. De eigenaar was op zoek naar een compleet horecateam, van chefkok tot en met bediening en afwashulpen. Dat is in de huidige tijd een uitdaging. Toch hebben we dat binnen de kortste keren opgelost. Hoe? Om te beginnen hebben we met de eigenaar geïnventariseerd wat hij echt nodig had. Daarna gingen we aan de slag in ons bestand, maar benaderden we ook oud-medewerkers.
Een belangrijk instrument in de werving van personeel is Marketing Automation. Dat is een methodiek om (potentiële) medewerkers met persoonlijke relevante content te bereiken, te binden en te activeren. Belangrijk doel hierbij is het verzamelen van interesses binnen de bepaalde doelgroepen. Dit gebeurt in veel gevallen zonder dat bezoekers van websites en ontvangers van e-mails hier iets van merken. Op basis van die voorkennis en voortbordurend op het eerder uitgevoerd gedrag krijgen medewerkers geautomatiseerd en op maat online content aangeboden. Je brengt dus altijd 1-op-1 de juiste informatie naar de juiste persoon. Marketing Automation draait in essentie om het instellen van de juiste triggers en scenario’s die op het juiste moment de juiste content tonen om gericht te sturen op de juiste (vervolg)acties. In andere woorden, met Marketing Automation is het mogelijk om altijd in de buurt van jouw doelgroep(en) te zijn en precies dátgene te bieden waar hij of zij op dat moment de meeste behoefte aan heeft. Dit is een zeer geavanceerde techniek, die verrassend goede resultaten oplevert. Ook voor het Wapen van Bemmel.
Is dat duur? Nee, wij werken tegen een zeer concurrerend tarief. Onze tariefstelling voor werving & selectie is zelfs de laagste in de hele regio. Zijn we daarmee een prijsvechter? Nee, wij bieden gespecialiseerde diensten op maat en onze resultaten zijn vaak verbluffend. Een keer kennismaken? Wij maken graag tijd voor u vrij!
Roald Bergamin
Nedflex Nijmegen