Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelNummer 2 - 2020
Home›Artikel›‘Leidinggeven is kansen bieden’

‘Leidinggeven is kansen bieden’

Door Hans Eberson
12 juli 2020
1114
0
Deel:

Een les in leidinggeven van de Beste Leidinggevende van het Jaar

Hoe word je een goede leidinggevende? Een vraag waar menig manager of teamleider zijn hoofd over breekt. We vragen het Evelyn Kolkman; zij mocht zich een jaar lang de beste leidinggevende in de schoonmaakbranche noemen. Hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen?

“Ik heb geen geheime aanpak hoor”, begint Evelyn. “Ik doe gewoon mijn werk, maar wel op mijn manier.” Evelyn werkt sinds 2016 als rayonmanager bij schoonmaakbedrijf SMB Willems in Arnhem. “Ik ben toevallig in dit werk gerold. Ik was een tijd werkloos en om niet thuis te blijven zitten ben ik toen gaan schoonmaken. Ik voelde me daar zeker niet te goed voor, ik kreeg er zelfs wel plezier in. Maar ik wil me steeds blijven ontwikkelen en toen er binnen SMB Willems een vacature voor rayonmanager vrijkwam, heb ik gesolliciteerd.”

Doorgroeien

Als rayonmanager is Evelyn verantwoordelijk voor de schoonmaak op ruim 75 locaties en stuurt ze een team van 50 schoonmaakmedewerkers aan. SMB Willems groeide de afgelopen jaren flink. Om de vacatures voor leidinggevenden in te vullen, investeert het bedrijf in doorgroeimogelijkheden voor uitvoerende medewerkers. Directeur Tim de Jong: “De meeste rayonmanagers zijn, net als Evelyn, bij ons als schoonmaakmedewerker op de werkvloer begonnen. Het creëren van doorgroeimogelijkheden en kansen is voor ons zo belangrijk, dat we het hebben opgenomen in onze missie. We maken zoveel mogelijk gebruik van het talent in onze eigen organisatie.”

Lef tonen

Evelyn gebruikt haar ervaring als schoonmaakmedewerker in de aansturing van haar eigen team. “Ik behandel iedereen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Ik maak tijd voor elke medewerker die behoefte heeft aan een luisterend oor”. Dat haar menselijk aanpak werkt, zag ook de vakjury van de Golden Service Awards. Tijdens de uitreiking van de award voor ‘Beste Leidinggevende van het Jaar’ zei de jury over Evelyn: “Er is één leidinggevende die weet dat investeren in mensen loont en daar ook risico’s in durft te nemen. En dat toont lef”.

Werkbezoek

Met die woorden won Evelyn de titel van beste leidinggevende. “Ik steek mijn nek uit voor mijn medewerkers. Ik verwacht dat ik op ze kan bouwen, maar in ruil daarvoor maak ik me hard voor elke collega.” De juryleden van de Golden Service Awards maakten tijdens een werkbezoek kennis met Robert, één van de medewerkers in het team van Evelyn. Robert was bij Evelyn in dienst gekomen en had een tijdelijk contract. Vanwege problemen in zijn privésituatie was hij een aantal keer afwezig, waardoor hij niet voor contractverlenging in aanmerking zou komen. Maar daar dacht Evelyn toch anders over.

Risico nemen

“Ik zag iets in Robert”, vertelt Evelyn. “Ik was ervan overtuigd dat het er bij hem wél in zat, maar door privéproblemen lukte het hem niet helemaal. In de schoonmaak hebben we daar vaker mee te maken. Veel medewerkers hebben problemen zoals schulden, onstabiele thuissituaties of gezondheidsproblemen. En als het thuis niet loopt, lijdt het werk daar vaak ook onder. Ik vind dat je mensen een kans moet geven en dus heb ik de verantwoordelijkheid genomen om Robert toch contractverlenging te bieden. Die vrijheid kreeg ik van het bedrijf, maar het risico dat het mis zou kunnen gaan was voor mij. Inmiddels gaat het heel goed met Robert en is hij een van mijn meest betrouwbare medewerkers!”

Uit het goede hout

Wanneer medewerkers binnen SMB Willems doorstromen krijgen zij de opleidingen aangeboden die ze nodig hebben om hun werk goed uit te voeren. Evelyn heeft net een examen voor kwaliteitscontroleur in de schoonmaak achter de rug en wacht nog op de uitslag. “Het voorbeeld van Evelyn is zo mooi, omdat het laat zien dat een diploma niet alles zegt”, aldus Tim. “Evelyn is precies uit het goede hout gesneden voor dit werk. Het menselijke aspect, dat kun je niet leren. Voor de schoonmaaktechnische zaken bestaan prima opleidingen. Maar als je, zoals Evelyn, met een team van 50 medewerkers iedereen het gevoel kunt geven dat je altijd voor ze klaarstaat dan is het halve werk al gedaan.”

Ruimte bieden

Volgens de jury maakt Evelyn met hart en ziel duidelijk dat schoonmaak mensenwerk is. Daarmee is zij voor al haar leidinggevende collega’s in de schoonmaakbranche een lichtend voorbeeld. “Ik vind het heel bijzonder dat ik gewonnen heb”, zegt Evelyn. “Ik pak het leidinggeven op mijn eigen manier aan en het is mooi om daarvoor gewaardeerd te worden. Als ik iets zie in mensen, dan geef ik ze de kans om zichzelf te bewijzen. Soms is dat met vallen en opstaan. Maar als je die ruimte geeft, krijg je daar veel dankbaarheid voor terug. En uiteindelijk zijn dit vaak de medewerkers waar je nog jaren op kunt bouwen!”

Vorige artikel

Bob Coppens: ‘Soms zit het mee…’

Volgende artikel

‘Het toverwoord is positiviteit’

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 5 - 2019

    Manna en Hotel Blue: ‘Nieuwe plannen, mooie ideeën, er samen een succes van maken’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 2 - 2022

    ‘Personeelstekort? Doe er wat aan!’

    5 juli 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 4 - 2018

    Bart Creemers (Works Smart Staffing Solutions): ‘Laat een second opinion uitvoeren, dat geeft rust’

    10 oktober 2018
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 4 - 2020

    ‘Alles & meer over verandering’

    29 december 2020
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 3 - 2019

    Column Roel Kop: ‘Over de Wet Arbeidsmarkt in Balans

    3 juli 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 3 - 2018

    Kop Advocaten is toekomstbestendig (en de klant is zeer tevreden): ‘Ons werk draait volledig om de klant’

    24 augustus 2018
    Door c0d3br3ak

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 4 - 2016

    Boeiende borrel in Juliette’s Bar

  • De ondernemer heeft invloed op zijn sociale omgeving
    ArtikelNummer 4 - 2017

    De ondernemer heeft invloed op zijn sociale omgeving

  • Artikelnummer 3 - 2020

    ‘Landgoed Bleijenbeek blijft in beweging’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen