Bob Coppens: ‘Soms zit het mee…’
Bob Coppens (Axitraxi en Jump Factory) over Covid-19:
Elke ondernemer komt het tijdens zijn carrière wel een keer tegen. Een hobbeltje op je pad, maar meestal is dat een kwestie van even diep ademhalen en verder. Niks aan de hand. Sommige ondernemers hebben wat minder geluk. Neem Bob Coppens, sinds 2007 mede-eigenaar van Axitraxi, sinds 2010 alleen aan het roer. Inmiddels ook eigenaar van Jump Factory. Hij kwam wel wat veel hobbels tegen, waarvan de coronacrisis de ergste is. Toch is hij niet in paniek.
Axitraxi is groot in Nederland, België en Duitsland in de verhuur en verkoop van opblaasbare speelmaterialen. Springkussens, glijbanen, hele stormbanen, alles om een feest, familiedag, festival of een promotie of merkpresentatie tot een succes te maken. Om mee te kunnen komen op de Europese markt verplaatste Bob de productie van Polen naar China en startte de verkoop onder de naam Jump Factory. “Met dit bedrijf verkopen we opblaasbare attracties uit voorraad en we zijn daarnaast gespecialiseerd in maatwerk.”
Brand
Bob Coppens maakte in 2001 als vakantiewerker kennis met het Maldense bedrijf. In 2007 nam hij het bedrijf over. “In 2008 kwam de bankencrisis, een heel moeilijke periode. Toen de markt net weer een beetje verbeterde brandde in augustus 2012 ons bedrijf af. We hadden snel een nieuw pand op Bijsterhuizen, maar we moesten alles vanaf de grond weer opbouwen. Geen stellingen, geen producten, de eerste maanden huurden we gewoon materialen van collega’s, omdat de schoolintroducties voor de deur stonden en we ook onze vaste klanten als schaatsbanen en organisaties van kerstmarkten niet wilden verliezen. Dat lukte en zo kwamen we langzaam weer op stoom. In 2013 verhuisden we de productie van Polen naar China en werd Jump Factory geboren. Axitraxi heeft met de verhuur een grote vaste klantenkring en is een bekende naam in de markt. Met de verkoop via Jump Factory groeide we de afgelopen jaren explosief. Inmiddels waren we met negen mensen in vaste dienst en een flexpool van zo’n 30 man.”
Corona
En toen kwam de coronacrisis. “Dat is onvergelijkbaar met wat we eerder meemaakten. Een financiële crisis is een tegenslag die je geleidelijk treft. Je kunt maatregelen nemen, je aanpassen aan veranderende omstandigheden en meebewegen met de markt. Dat hebben we gedaan en daardoor kwamen we er goed doorheen. De brand is een ramp die ervoor zorgde dat we binnen één nacht geen fysiek bedrijf meer hadden. Maar ook dan kun je wat doen, plannen maken, bezig zijn met nieuwe huisvesting, je klanten waarschuwen, praten met verzekeraars, kortom acties bedenken die snel weer tot resultaat zullen leiden. We hadden de opgaande lijn met hulp van anderen al snel weer te pakken. Dat is met corona anders”, vertelt Bob. “Het was in maart meteen helder dat alles stop werd gezet, zonder perspectief, zonder uitzicht op een datum voor een voorzichtige herstart. Gewoon deur dicht, alle reserveringen opgezegd, terwijl we aan het opstarten waren voor een druk seizoen.”
Langzaam
Bob nam de noodzakelijke maatregelen, hij stopte de proefperiode van twee nieuwe medewerkers en schreef zich in voor overheidssteun bij loonbetalingen. Hij raakte niet in paniek, hij was wel wat calamiteiten gewend. “We waren een gezond bedrijf, we stonden er goed voor, ik verwachtte te overleven. Het is natuurlijk wel zuur dat je het werk van vele jaren in enkele maanden ziet verdampen. Inmiddels hebben we bijvoorbeeld de Koningsspelen, Koningsdag (onze drukste dag van het jaar), 4 en 5 mei, Pinksteren, de Vierdaagse, allerlei festivals en de topmaand juni al gemist. Ook voor juli en augustus ziet het er nog niet florissant uit, maar we krijgen weer aanvragen binnen. Het bedrijf komt langzaam weer op gang. Bijvoorbeeld van scholen en bedrijven die ook weer iets gaan ondernemen. Ook de aanvragen voor schaatsbanen en kerstmarkten beginnen langzaam weer tot leven te komen. Langzaam is daarbij wel het kernwoord, want we moeten nog maar afwachten of we nog iets van het einde van het zomerseizoen kunnen meepikken.”
Positief
Je krijgt Bob Coppens niet zo snel gek en ook dit zullen zijn bedrijven overleven. “We hebben ons natuurlijk suf gepiekerd hoe we nieuwe kansen konden creëren. Andere markten? Daar geloof in niet zo in, uiteindelijk ben je het sterkste in je eigen tak van sport. We hebben de laatste maanden natuurlijk wel alles coronaproof gemaakt en diverse coronahulpmiddelen ontwikkeld. We kijken nu vooral naar wat wel mogelijk is en we richten ons de komende zomer vooral op de campings en kleine festivals in Nederland, aangezien een belangrijk deel van de Nederlandse bevolking vakantie in eigen land zal vieren. Ook merken we gelukkig dat de scholen en bedrijven weer langzaam dingen durven te ondernemen. Overleven is niet alleen een kwestie van slimme oplossingen verzinnen en rekenen op de overheid. Je moet ook het geluk hebben dat je in een branche zit die de wind weer wat in de zeilen krijgt. Dat gaat bij ons zeker weer gebeuren.” Iets geleerd? “Dingen gaan zoals ze gaan. Voorkomen kun je als ondernemer zo’n pandemie niet, je kunt wel proberen er het beste van te maken en positief te blijven. Dat is cruciaal.”