Roelof Beijer: ‘Eigenlijk draait het allemaal om teamwork’
Bergland Uitzendbureau neemt activiteiten van Liber Technische Dienstverlening over
Corona, Brexit, een nieuwe overname, professionele marketingcommunicatie en een nieuwe huisstijl. Roelof Beijer, dga van Bergland Uitzendorganisatie, heeft een drukke periode achter de rug. “We willen verder groeien, maar de omstandigheden zijn verre van gunstig. Dus trokken we de conclusie dat autonome groei, door een ernstig tekort van vakmensen in vrijwel alle sectoren, een moeizaam verhaal wordt. Daarom namen we in 2019 al Dastec Grave over. Dat is een bedrijf dat zich volledig richt op afbouw en dus goed in ons portfolio past. Op 1 januari volgde Liber Technische Dienstverlening. Maar er is meer nieuws te melden.
Bergland Uitzendbureau is vanaf de oprichting gefocust op het uitzenden van vakmensen in branches als de techniek, automotive en afbouw. Dat gebeurt bij het hoofdkantoor aan de Van Schaeck Mathonsingel in Nijmegen, EU-Select, Stratec Ltd en Bergland GmbH. “Bergland leent bijvoorbeeld schilders, stukadoors en systeemwandmonteurs uit. EU-Select hebben we in het verleden overgenomen, toen nog voor het leveren van mensen in de logistieke sector. Inmiddels zijn we daar overgeschakeld naar vakmensen in bijvoorbeeld dakbedekking en gevelwerk. Stratec Ltd zorgde voor de aanvoer van Engelse vakmensen, bovendien leende ze ook vakmensen uit aan Engelse bedrijven. Daar heeft de Brexit een behoorlijke streep doorheen gezet. Bergland GmbH is een organisatie die vanuit Bedburg Hau uitzendt voor de Duitse markt, niet alleen Duitsers, maar ook Hongaren en Bulgaren, in techniek en automotive. Duitsland is een moeilijke markt, omdat men daar uitzenden nog ziet als een geëvolueerde vorm van mensenhandel. Duitsers komen dus ook nauwelijks meer in Nederland werken, wij moeten het echt hebben van Hongaren en Bulgaren. In 2019 namen we Dastec Grave over, een bedrijf dat zich uitsluitend richt op het uitzenden van mensen in de afbouw. Dat paste mooi in onze niche. Datzelfde geldt voor de recente overname van Liber, waar vakmensen in de metaal worden uitgezonden.”
Teamwork
In 2014 werd Bergland hard getroffen door de economische crisis. “Onze omzet liep met 30% terug, dus er moest iets gebeuren. Dat heeft geleid tot een aantal fundamentele veranderingen die verder gingen dan kostenbesparingen en saneringen. We hebben onze strategie aangepast, onze medewerkers actief betrokken bij het verzinnen van oplossingen. Er kwamen brainstormsessies waarin de zoektocht naar manieren om winst te behalen centraal stonden. Had je een goed idee, dan ging je er zelf meteen mee aan de slag. Dat leidde tot een cultuurverandering in ons bedrijf, de verantwoordelijkheid werd gedeeld en al snel deden we hetzelfde werk als voorheen, maar nu slimmer en met minder mensen. In 2015 gingen we weer groeien. Mooi, maar belangrijker is dat we in de slechte tijd een hecht team hadden gesmeed.” Bergland koos ook voor een herpositionering. “Segmenten waarin de marges klein en de concurrentie groot is hebben we verlaten. En we werken tegenwoordig nauwelijks nog met Britten, maar vooral met vakmensen uit Oost-Europa. Onze niche, alleen uitzenden van vakmensen, hebben we nooit los gelaten.”
Liber
De overname van Liber past uitstekend in de groeistrategie. “De eigenaren meldden zich vorig jaar zelf aan met de vraag of we hun bedrijf wilden overnemen. Wij kenden het bedrijf en we deden al langer zaken. Daarna volgde een onderhandelingstraject dat zo’n zes maanden in beslag nam. Niet vreemd, zeker niet als je bedenkt dat we middenin corona zaten. Was iemand positief getest, dan moesten bij wijze van spreken tien collega’s in quarantaine. Op 1 januari was de zaak rond en we zijn er blij mee. We namen alleen de klanten en medewerkers over, Liber is nog een zelfstandige BV. De key accountmanager van Liber werkt vanaf 1 januari uiteraard vanuit Nijmegen.” Bergland had naast corona ook last van de Brexit. “De UK sloot een akkoord op hoofdlijnen met de EU, maar niemand had eigenlijk een idee hoe dat precies zou uitpakken. Na drie weken bleek dat Britten hier niet zonder vergunning konden werken, tenzij ze dat al eerder hadden gedaan. Nieuwkomers moesten we dus terugsturen, maar als je hier ten tijde van het terugtrekkingsakkoord al had gewerkt kwam je in aanmerking voor een verblijfsvergunning voor maximaal vijf jaar. Wij zijn een nauwe samenwerking gestart met de IND en dat liep prima, we hadden de dingen snel geregeld. Wij kregen van de advocaat die ons adviseerde tijdens de jaarovergang van de Brexit het advies om Erkend Referrent te worden. Dan word je door de IND aangemerkt als een partij die versneld verblijfsvergunningen kan krijgen. Wij moeten voor elk perspoon afzonderlijk zo’n vergunning aanvragen, die vervolgens slechts op de payroll van Bergland mag staan en minimaal drie maanden geldig is. De aanloop naar die erkenning was niet eenvoudig, je wordt als bedrijf volledig doorgelicht, maar na zes maanden hadden we de erkenning binnen. Er zitten wel allerlei haken en ogen aan, want het systeem werkt eigenlijk alleen voor kennismigranten en dat zijn vaklui per definitie niet, tenzij je het bijvoorbeeld hebt over een gespecialiseerde lasser. Die zijn begrijpelijkerwijs wel duurder. Bedrijven betalen die extra kosten overigens graag, want ze hebben echt een tekort aan goede vakmensen.” De Brexit was voor Bergland uiteindelijk een forse aderlating, want Stratec was jarenlang heel winstgevend. “De marges in de UK zijn laag en we halen alleen nog omzet uit recruitment. Op dit moment bezinnen we ons op de toekomst van Stratec.”
Marketingcommunicatie
Leidde de crisis van 2014 tot grote interne veranderingen binnen Bergland, corona lijkt dat in 2021 ook te hebben gedaan. “Bijvoorbeeld op het gebied van marketingcommunicatie. Wij zijn geen digibeten, we weten dat er via digitale marketingkanalen veel winst is te behalen. Dat deden we voorheen zelf, zo goed en zo kwaad mogelijk, maar uiteindelijk is dat geen oplossing, zeker niet na de druk die alle veranderingen toch al op onze organisatie legde. Dan blijft er maar een traject over: uitbesteden, maar hoe en aan wie? Structureel en professioneel, dat waren voor ons de kernwoorden. Ik kwam via via in contact met Dachmar Marketing. Het bureau hanteert een werkwijze die perfect aansluit bij wat wij voor ogen hadden. Dachmar gelooft niet in outsourcing, wel in co-sourcing, omdat je marketing er niet ‘even’ bij kunt doen en zeker niet door iemand op afstand. Daarom zit hun medewerker hier wekelijks twee halve dagen op kantoor, dicht op de actie en dat werkt.” Het marketingtraject begon met een inventarisatie en een analyse: waar sta je nu, waar wil je heen en wat is daarvoor nodig. “Daaruit bleek al snel dat we behoefte hadden aan een andere huisstijl en een nieuwe website. Zie het maar als een nieuwe fundering en die is er nu. Onze social media zijn op orde, we communiceren nu direct, efficiënt, regelmatig en met succes met onze buitenwereld. Omdat hun medewerker hier elke week op kantoor is, is continuïteit verzekerd. Als slagroom op de taart hebben we een klantenportal gebouwd, waardoor klanten rechtstreeks inzage hebben in alles wat ze met Bergland doen. Dat zien we niet alleen als een extra service, het biedt ook ons grote voordelen, omdat het onze relatie met klanten versterkt. Kortom, we hebben weer een grote stap gezet en daar zijn we heel tevreden over.”
Moeilijke markt
Bergland Uitzendbureau groeit en heeft ook de corona-periode en Brexit goed doorstaan. “Met de nodige inspanningen, dat wel. De druk is hoog, de marges staan onder druk, maar dat is een verhaal van alle tijden. Van de andere kant maak ik me daar niet druk over. Ondernemen is veranderen, reageren op uitdagingen die op je pad komen. Liefst voordat ze een te grote impact op je bedrijf hebben. Daarom blijven we ook continu bezig met het verbeteren van onze interne organisatie, maar ook onze werkwijze. Dat is van levensbelang. Net zoals het werken aan een goed team, die les hebben we in 2014 geleerd en daar stappen we nooit meer vanaf. We hebben echt veel kennis in huis, we werken met specialisten, maar dan moet je ze wel de ruimte geven om hun kennis in de praktijk te brengen. En als je het zelf niet in huis hebt haal je er specialisten bij, maar wel in een formule die past bij onze cultuur. Zo leren we elke dag weer bij. En dan denk je dat je je zaken op orde hebt en dan dient zich een nieuwe uitdaging aan. That’s live!’