Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 4 - 2019
Home›Artikel›Column Wouter van der Loon: ‘Vierdaagse terugblik’

Column Wouter van der Loon: ‘Vierdaagse terugblik’

By Hans Eberson
24 oktober 2019
919
0
Share:

Dit jaar heb ik weer de Vierdaagse gelopen. Zestiende keer dat ik meedeed, inclusief de Vierdaagse die één dag duurde. Het is een traditie, die ik eigenlijk niet wil missen, maar waarvan ik eigenlijk ook niet zo goed weet waarom dat zo is. Er zijn qua natuur veel mooiere vierdaagse tochten, maar de sfeer bij de Vierdaagse is niet te vergelijken met wat voor een tocht dan ook. Ik heb wel eens de meerdaagse wandelmars in Diekirch (Luxemburg) gelopen of in Blankenberge (Vlaanderen), maar daar finish je gewoon tussen winkelend publiek, zonder enige vorm van interesse van dat publiek.

Juist de aanmoedigingen en bewondering maakt de Nijmeegse Vierdaagse zo bijzonder. Allerlei mensen langs de kant die van de Vierdaagse hun eigen feestje maken. Gaat het om de kick van het krijgen van bewondering en applaus? Iets wat we verder eigenlijk zelden krijgen. En natuurlijk zijn die bewondering en applaus niet voor de individuele loper (als je in jouw eentje zou lopen staat er echt niemand), maar voor die loper als onderdeel van een collectief. Als onderdeel van een mega-happening.

Het groepsgevoel is bij de Vierdaagse erg belangrijk. Je maakt samen deel uit van een enorme ‘beweging’. Samen bén je de Vierdaagse. Juist de massaliteit geeft het festijn ook zijn grootsheid. Maar gelijktijdig hebben veel lopers en er ook behoefte aan hun eigen ‘anders zijn’ (en dan heb ik het niet over roze woensdag) te accentueren. Door bijzondere en opvallende kleding. Wij zijn samen, maar ik ben ook bijzonder…. Dit jaar liep ik zonder wandelmaat. En veel mensen vragen dan of het vervelend is om alleen te lopen. Eén tussen de meer dan 40.000.

Ik kan overigens binnen die massaliteit  prima mijn rust vinden. Toch ook op momenten een bijna meditatief gebeuren. Ik woon zo’n 100 meter van de Wedren en de Vierdaagse speelt dus ook echt rond mijn huis.  Ik zou denk ik weggaan als ik niet zou meelopen. Ik zou mij ergeren aan al die mensen die mijn omgeving confisqueren en die bijvoorbeeld denken dat verkeersregels niet meer bestaan.  Nu ik zelf mee doe is dat geen enkele bron van ergernis. Laat weer eens zien dat de beleving erg bepaald wordt door jouw betrokkenheid. Als we ergens bij horen gelden er kennelijk andere normen.

En dit jaar liep ik voor het eerst de 30 km. Dat was toch nog wel een ego-dingetje. Erkennen dat je ouder bent. Is die 30 nog wel een echte Vierdaagse en niet een duidelijk mindere prestatie dan de 40 km of natuurlijk nog beter de 50? Vergeten dat die leeftijdsgrenzen ook ergens op gebaseerd zijn. Met 65 jaar de 30 lopen is een vergelijkbare prestatie dan met 30 jaar de 50 lopen. Maar geloof ik dat diep in mijn hart ook? En wat doe ik volgend jaar?

Voor mij is de Vierdaagse een mix tussen sportiviteit en carnaval. Het bier na het wandelen smaakt mij prima en na het finishen is er toch een vorm van feestvreugde. Mede-lopers ontmoeten. Kijken naar de mensen die net op tijd binnenkomen of net te laat zijn. Verbroedering. Mooi dat de vierdaagse er is!

Wouter van der Loon

Docent, mediator, organisatiecoach (en wandelaar)

Previous Article

Nummer 4 – Oktober 2019

Next Article

‘Christmas is coming to town’

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • ArtikelBorrelnummer 1 - 2022

    De laatste van 2021

    23 maart 2022
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 5 - 2019

    Claire Sanders: ‘Is jouw social media strategie klaar voor 2020?’

    12 december 2019
    By Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2020

    ‘Landgoed Bleijenbeek blijft in beweging’

    11 november 2020
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 5 - 2018

    Dirk-Jan Vink (Golfbaan Landgoed Bleijenbeek) over een leven na de crisis: ‘Nood maakt vindingrijk’

    30 november 2018
    By Hans Eberson
  • Artikelnummer 1 - 2021

    Sander Hendrix: ‘Ook ons mooiste ondernemersjaar ooit’

    20 april 2021
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 4 - 2018

    Maarten Akkers (Freebike): ‘De consument zit weer aan het stuur’

    10 oktober 2018
    By c0d3br3ak

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 4 - 2020

    Jan Diebels (Dedicated en Daily Fresh): ‘Het begon ooit met een Nijmeegs T-shirt’

  • ArtikelNummer 6 - 2018

    Agile werken biedt flexibiliteit en snelheid

  • Change nr. 6 December 2018
    Magazine

    Nummer 6 – December 2018

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen