Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 1 - 2017
Home›Artikel›Column Wouter van der Loon

Column Wouter van der Loon

By c0d3br3ak
11 februari 2017
1015
0
Share:

Bewaken, diagnosticeren, dotteren en verplegen

Mijn oudste dochter en een vriendin zeiden dat ik toch eens naar een dokter moest. Ik luisterde. Mijn huisarts wilde voor de zekerheid een hart filmpje laten maken. In het ziekenhuis vertrouwden ze het niet en ik moest blijven voor verder onderzoek. Later hoorde ik dat twee kransslagaders stevig vernauwd waren en dat er echt moest worden ingegrepen. Gelukkig geen infarct gehad. Twee dagen draaide mijn leven om de vraag of het stents zouden worden of bypasses. Na negen dagen ziekenhuis en vier stents nu weer thuis en bekomend. Onzekerheid bij elk pijntje. En de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren. Heb ik signalen gemist? Heb ik zonder er erg in te hebben genoegen genomen met minder t voelen. Hoe zat het met het ‘grieperig gevoel’ een paar weken eerder en het toch wat sneller moe zijn?

En nadat mijn focus weer wat breder wordt dan de eigen malheur , vraag ik mij af of organisaties ook niet kunnen leiden aan een dreigend infarct. Wat gebeurt er als de passie te weinig zuurstof krijgt? Als de toevoer naar het hart van de zaak verstopt raakt? Als de ow vernauwd wordt? Hebben organisaties ook een riskante levensstijl of erfelijke belasting? Ik zie een aantal parallellen tussen ons lijf en de organisatie als organisme.

Change. We associëren dat vaak met bewust ingezette verandering of anticiperen of reageren op externe kansen en bedreigingen. Maar hebben we voldoende zicht op de doorbloeding binnen onze organisatie? Is er voldoende verbinding om signalen op te merken en goed te duiden? Reflecteren we voldoende op de dingen die gebeuren, zonder overigens in paniek te raken van elk pijntje of ongemak.

Wie zijn uw ‘bewakers’? Diegenen die u er op attent maken dat u toch eens naar de dokter moet. En luistert u naar hen en/of hebt u zelf voldoende verbinding met wat er intern speelt? En als de bewakers signaleren, wie stellen de diagnose, zijn ze capabel en hebben ze de tools? Wie grijpt in en behandelt en wie verpleegt en verzorgt vervolgens? Vier essentiële rollen om uw bedrijfsgezondheid te bewaken of te herstellen!

En als de signalen worden opgepakt, geven we het systeem daarna voldoende hersteltijd? Als de organisatie even in een achtbaan zit, nemen we daarna voldoende tijd om de zaak te laten bezinken? Verwerken, zelfs al was in de ingreep nodig en succesvol. Ik zie bij mijn klanten ook nogal eens de neiging om een verandering al weer in te zetten voordat de vorige echt gesetteld is (of zelfs al af is gemaakt). Dat onder het mom van de toch oh zo noodzakelijke dynamiek. ‘We moeten door’.

En als er dingen mis zijn is er dan het noodzakelijke vertrouwen op het vakmanschap, binnen en buiten de organisatie? Ik vind ziekenhuizen complexe organisaties waar zeker niet alles goed gaat, maar ik heb grote bewondering voor de vakmensen die je er aantreft. De mensen die zorgdragen voor de diagnostiek, de dotterraar die met zijn team op de vierkante millimeter het verschil tussen leven en dood weet te maken en de verpleegkundigen, die ondanks het feit dat ze af en toe stevig moeten aanpoten, ook nog ruimte weten te maken voor persoonlijke aandacht en zorg. Weet u wie die vaklui zijn in uw organisatie of kunt u ze vinden in uw netwerk? En welke rollen kunt u zelf effectief vervullen en passen bij u? Denk er eens stevig over na.

Wouter van der Loon

Organisatie-diagnose en -dottering (maar nu even in ruste)

Previous Article

Boeiende borrel in Juliette’s Bar

Next Article

Broer van de Boom en de nominaties ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Artikelnummer 1 - 2022

    Jeannine Sok: ‘Hoe gastvrij ben jij?’

    23 maart 2022
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2019

    Ron Evers – ‘Het draait altijd om een hete hamburger, een schoon restaurant en een vriendelijke bediening’

    13 maart 2019
    By Hans Eberson
  • ColumnNummer 5 - 2018

    Column Siv van Hegelsom: De blik op januari

    30 november 2018
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2016

    Jochem Thiadens (Autoshop De Tunnel): ‘Innoveren, investeren en samenwerken’

    2 mei 2016
    By c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 1 - 2016

    Tom van Bergen maakt bijzondere momenten écht bijzonder

    2 mei 2016
    By c0d3br3ak
  • Artikelnummer 2 - 2021

    RTP Elektrotechniek: ‘Vervanging naar LED-verlichting is maatwerk’

    13 juli 2021
    By Hans Eberson

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Artikelnummer 3 - 2020

    ‘Voor een Nederlander telt vertrouwen meer dan macht en autoriteit’

  • Artikelnummer 1 - 2021

    Sander Hendrix: ‘Ook ons mooiste ondernemersjaar ooit’

  • ArtikelNummer 2 - 2017

    ICS Groep neemt AMC Groep over

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen