Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ColumnNummer 4 - 2016
Home›Column›Column Jack Jansen

Column Jack Jansen

Door c0d3br3ak
3 december 2016
1186
0
Deel:

Mijn markt? Ik zou het bij God niet weten.

In zijn boek ‘God, een biografie’ beschrijft Jack Miles de hoofdpersoon, God, als een literair personage. ‘Hij die niet gekend kan worden, omdat hij het menselijke bevattingsvermogen te boven gaat’, wordt beschreven als de protagonist die zichzelf ontdekt doordat hij de mens, zijn antagonist, schept naar zijn gelijke. In deze scheppingstocht leert God niet alleen de mens kennen, maar ontdekt hij ook zijn eigen karakter, wat meandert tussen hoogmoedig en bescheiden, wraakzuchtig en teder, al- wetend en blind. Jack Miles kreeg er in 1995 de Pulitzer prijs voor.

“You can choose any color, as long as it’s black”, met deze befaamde uitspraak maakte Henry Ford duidelijk dat de klant weliswaar bepaalde of hij de T-Ford kocht, maar dat Ford bepaalde wat de klant kon kopen. Of de klant zou kopen had hij met een forse prijsverlaging overigens al stevig zijn kant op weten te sturen. Niet alleen verlaagde hij de prijs, ook verhoogde hij de salarissen van zijn medewerkers dusdanig, dat het aanschaffen van een auto, een T-Ford natuurlijk, opeens heel reëel werd. De kopers van zijn auto’s beloofde hij ook nog eens een aanzienlijk deel van de aankoopprijs retour als het voor die tijd fenomenale aantal van 300.000 verkochte auto’s zou worden gerealiseerd. Dit aantal werd gehaald.

Ons eigen bedrijf of onze baan, is een creatie van onszelf in wisselwerking met onze omgeving, de markt, klanten of andere stakeholders. In deze interactie met de sociale context ontdekken we onszelf, ons bedrijf, onze baan, net als God zichzelf als karakter ontdekte in het boek van Jack Miles. Onze omgeving helpt ons onszelf te leren kennen. Hierbij kan een spanningsveld ontstaan als de omgeving iets vraagt wat wij niet kunnen of willen leveren. Maar ook als wij iets aanbieden, en dat deden we wellicht al (te) lang, wat de omgeving niet meer vraagt.

Marketing (market getting – getting to the market) suggereert dat we de markt, of het specifieke marktsegment, krijgen als we maar genoeg naar die markt en de daarin geoormerkte potentiële klanten, luisteren en, ook niet onbelangrijk, iets bieden wat wordt gevraagd. En dat is zeker een deel van de waarheid, maar durven we ook zelf te kiezen?

Durven we te zeggen: ”Dit is goed wat ik je bied, dit is van mij en hier sta ik zowel voor als achter.” Onze markten zijn soms grillig, ons karakter in haar volledige bandbreedte eveneens en ergens is er een kern die ons en daarmee ons bedrijf uniek maakt. Uniciteit die we moeten durven inzet- ten. En dan nog, met alles wat we weten of denken te weten is zakendoen ook vaak: “God zegene de greep.”

Jack Jansen

Top Results – inspiratie tot echte prestatie!

Vorige artikel

Otto van Wiggen over de wendbare ondernemer

Volgende artikel

Jack van Poll: ‘Het is tijd voor ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelColumnNummer 1 - 2017

    Column Wouter van der Loon

    11 februari 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnnummer 3 - 2021

    Column Roel Kop: ‘Verplichte vaccinatie?’

    12 oktober 2021
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 1 - 2022

    Column Wouter van der Loon: ‘Positief’

    23 maart 2022
    Door Hans Eberson
  • Columnnummer 1 - 2020

    Column Roel Kop: ‘IKIGAI, een reden voor je bestaan’

    2 februari 2020
    Door Hans Eberson
  • ColumnNummer 4 - 2017

    Column Roald Bergamin

    5 oktober 2017
    Door c0d3br3ak
  • ColumnNummer 4 - 2017

    Column Robert de Vries

    5 oktober 2017
    Door c0d3br3ak

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Nieuws

    Change Your Business en Covid-19

  • ArtikelNummer 4 - 2020

    ‘Alles & meer over verandering’

  • ArtikelBorrelNummer 1 - 2017

    Boeiende borrel in Juliette’s Bar

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen