Column Jack Jansen
Mijn markt? Ik zou het bij God niet weten.
In zijn boek ‘God, een biografie’ beschrijft Jack Miles de hoofdpersoon, God, als een literair personage. ‘Hij die niet gekend kan worden, omdat hij het menselijke bevattingsvermogen te boven gaat’, wordt beschreven als de protagonist die zichzelf ontdekt doordat hij de mens, zijn antagonist, schept naar zijn gelijke. In deze scheppingstocht leert God niet alleen de mens kennen, maar ontdekt hij ook zijn eigen karakter, wat meandert tussen hoogmoedig en bescheiden, wraakzuchtig en teder, al- wetend en blind. Jack Miles kreeg er in 1995 de Pulitzer prijs voor.
“You can choose any color, as long as it’s black”, met deze befaamde uitspraak maakte Henry Ford duidelijk dat de klant weliswaar bepaalde of hij de T-Ford kocht, maar dat Ford bepaalde wat de klant kon kopen. Of de klant zou kopen had hij met een forse prijsverlaging overigens al stevig zijn kant op weten te sturen. Niet alleen verlaagde hij de prijs, ook verhoogde hij de salarissen van zijn medewerkers dusdanig, dat het aanschaffen van een auto, een T-Ford natuurlijk, opeens heel reëel werd. De kopers van zijn auto’s beloofde hij ook nog eens een aanzienlijk deel van de aankoopprijs retour als het voor die tijd fenomenale aantal van 300.000 verkochte auto’s zou worden gerealiseerd. Dit aantal werd gehaald.
Ons eigen bedrijf of onze baan, is een creatie van onszelf in wisselwerking met onze omgeving, de markt, klanten of andere stakeholders. In deze interactie met de sociale context ontdekken we onszelf, ons bedrijf, onze baan, net als God zichzelf als karakter ontdekte in het boek van Jack Miles. Onze omgeving helpt ons onszelf te leren kennen. Hierbij kan een spanningsveld ontstaan als de omgeving iets vraagt wat wij niet kunnen of willen leveren. Maar ook als wij iets aanbieden, en dat deden we wellicht al (te) lang, wat de omgeving niet meer vraagt.
Marketing (market getting – getting to the market) suggereert dat we de markt, of het specifieke marktsegment, krijgen als we maar genoeg naar die markt en de daarin geoormerkte potentiële klanten, luisteren en, ook niet onbelangrijk, iets bieden wat wordt gevraagd. En dat is zeker een deel van de waarheid, maar durven we ook zelf te kiezen?
Durven we te zeggen: ”Dit is goed wat ik je bied, dit is van mij en hier sta ik zowel voor als achter.” Onze markten zijn soms grillig, ons karakter in haar volledige bandbreedte eveneens en ergens is er een kern die ons en daarmee ons bedrijf uniek maakt. Uniciteit die we moeten durven inzet- ten. En dan nog, met alles wat we weten of denken te weten is zakendoen ook vaak: “God zegene de greep.”
Jack Jansen
Top Results – inspiratie tot echte prestatie!