Column Kompas Veiligheidsgroep

Meevaren op de constante stroom van onderwijsinnovatie
“Als opleidingsinstituut moet je innoveren om aan te sluiten bij de hedendaagse maatschappij.
Je geeft daarmee aan dat je open staat voor vernieuwing en ontwikkeling.” Innovatie in het onderwijs, het is onvoorspelbaar en constant in beweging. We willen mee met de tijd en de juiste koers varen op de constante stroom van onderwijsinnovatie. Dat is nog geen gemakkelijke opgave, want die koers verandert regelmatig. Dus waar doe je goed aan?
Er is op technisch gebied steeds meer mogelijk en dat is de richting waar je al snel aan denkt als het om innovatie gaat. Techniek toevoegen in het onderwijs is niet per definitie een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Hier is een zorgvuldige afweging in de materialen, strategieën en voorzieningen nodig. Een ‘geblende’ leeromgeving waar een mix van leren met en zonder technologie wordt aangeboden is dan wenselijk. Denk bijvoorbeeld aan klassikaal onderwijs in combinatie met e-learning.
Over de manier waarop we leren is steeds meer bekend: het lerende brein, gepersonaliseerd leren en microlearning. Er zijn binnen Kompas dit jaar grote stappen gezet wat betreft de innovatie binnen het bedrijf. Het onderwijsteam is uitgebreid, het bedrijf is gereorganiseerd, e-learning is verbeterd en hiervoor is een nieuw ‘Learning Management System’ aangeschaft! Dit maakt het mogelijk dat alle online opleidingsactiviteiten aangeboden en beheerd kunnen worden. Daarnaast is een BHV-App gelanceerd met een microlearning functie: de zogenaamde ‘leersnacks’. Op je telefoon verschijnen meldingen wanneer er nieuwe vragen staan om te beantwoorden. Zo kan op ieder moment van de dag geoefend worden, waar en wanneer het uitkomt. Microlearning verbetert het opleidingsaanbod van Kompas Veiligheidsgroep en past bij de technologische ontwikkelingen, veranderende vraag van de opdrachtgever en veranderende (leer)behoeften van cursisten.
Een andere manier om op de (leer)behoefte van de cursist aan te sluiten is door gepersonaliseerd leren. Er wordt aangesloten op ervaring en voorkennis van een cursist om te kunnen voldoen aan de leerbehoefte. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van instaptoetsen, waardoor enkel de noodzakelijke leercontent aangeboden wordt. Op deze manier sluit het leertraject aan op de persoonlijke leerbehoefte van de cursist.
Kompas Veiligheidsgroep heeft er voor gekozen het cursusaanbod te vernieuwen. Er is een ‘menukaart’ samengesteld, waardoor de opdrachtgever zelf een opleiding kan samenstellen die beter aansluit bij de achtergrond en verwachting van het personeel. Wil je als beveiliger liever een module middelengebruik en agressie gecombineerd met een BHV Herhaling? Dan is dit nu ook mogelijk.
Persoonlijk denken wij niet dat digitaal leren de traditionele opleiding zal vervangen. Gezien de verschillende leervoorkeuren en leerstijlen van cursisten blijft de behoefte aan klassikaal onderwijs door een instructeur bestaan.
Digitaal leren is meer een goede toevoeging!
Marjolein van de Ven
opleidingskundige
Manon van den Boogaard-Vos
onderwijskundige
024 – 371 75 65 – info@kompasveiligheidsgroep.nl