Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ColumnNummer 4 - 2016
Home›Column›Column Leon Littel

Column Leon Littel

Door c0d3br3ak
3 december 2016
1407
0
Deel:

Veilig door de feestdagen

December is de maand van gezelligheid. Bij veel bedrijven wordt de kerstboom opgezet, worden er kerstborrels georganiseerd en gaan we knallend het nieuwe jaar in. Helaas heeft deze gezelligheid een prijs in de vorm van vaker voorkomende brand en ongelukken die een relatie hebben met alcoholgebruik.

Voorkomen is altijd beter dan genezen en dat lijkt dan ook het credo voor dit jaar te zijn. Doordat de situatie op de werkplek wordt veranderd door versieringen als kerstbomen, kaarsen en andere brand- gevoelige voorwerpen, is het verstandig extra aandacht te besteden aan veiligheid in het gebouw. U als ‘organisator’ bent dan ook in beginsel verantwoordelijk voor de veiligheid van uw bezoekers. Is de versiering geïmpregneerd? Kunnen kaarsen niet omvallen? Worden de lichtjes van de kerstboom aan het einde van iedere dag uitgeschakeld? Hoeveel mensen mogen én kunnen er in het gebouw? Zijn de nooduitgangen vrij en zijn de brandblussers in orde? Zijn de verleng- snoeren veilig en worden ze niet overbelast? Het vooraf nadenken over deze onderwerpen kan een waar doemscenario voorkomen!

Naast veranderingen in de bedrijfsomgeving treedt na enkele drankjes vaak ook een verandering op in het bewustzijn van mensen. Meer dan eens wordt er tijdens bedrijfsborrels alcohol geschonken. Hart- stikke gezellig natuurlijk, maar niet geheel zonder risico wanneer medewerkers daarna op eigen houtje naar huis gaan. Een veelgehoorde vraag heeft dan ook betrekking op de aansprakelijkheid van de werkgever, wanneer een medewerker een ongeluk krijgt na een bedrijfsborrel, waarbij de medewerker teveel heeft gedronken.

De medewerker zelf is primair verantwoordelijk voor de mate van zijn of haar alcoholconsumptie. De werkgever gaat niet per definitie vrijuit; er is sprake van een sociale en morele verantwoordelijkheid in de zin van goed werkgeverschap. De mate van verantwoordelijkheid wordt beïnvloed door onder andere de volgende vragen:

  • Vindt het alcoholgebruik plaats op de werkvloer?
  • Wordt er onbeperkt geschonken of wordt er een limiet gesteld?
  • Is er een verantwoordelijke en nuchtere schenker aanwezig?
  • Wordt de alcohol binnen werktijd gedronken (in de baas zijn tijd) en is aanwezigheid verplicht?

Uit de jurisprudentie zijn tot op heden geen gevallen bekend waarbij de werkgever verantwoordelijk werd gehouden voor het ter beschik- king stellen van gratis drank. Gezien de sociale en morele verantwoordelijkheid is het niet ondenkbaar dat een rechter in de toekomst bepaald dat de werkgever hier een verdergaande verantwoordelijkheid in heeft. Ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Be- spreek het onderwerp eens, voorafgaand aan een bedrijfsborrel, met de medewerkers en vraag hen onderling afspraken te maken over een Bewust Onbeschonken Bestuurder (BOB) of een taxi. Wellicht komen medewerkers zelf met creatieve oplossingen!

Leon Littel

Integraal en Middelbaar Veiligheidskundige
024 – 371 75 65 – info@kompasveiligheidsgroep.nl

Vorige artikel

DKC Totaaltechniek zet zwaar in op duurzaamheid

Volgende artikel

25 jaar Ronald McDonald Huis Nijmegen

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelColumnnummer 1 - 2020

    Column Wouter van der Loon: ‘De Klik’

    2 februari 2020
    Door Hans Eberson
  • ColumnNummer 4 - 2017

    Goodbye sunshine, hello beautiful x-mas!

    5 oktober 2017
    Door c0d3br3ak
  • ColumnNummer 1 - 2018

    Column Jack Jansen

    8 februari 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 3 - 2018

    Column Jack Jansen

    24 augustus 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 4 - 2016

    Jack van Poll: ‘Het is tijd voor verandering’

    3 december 2016
    Door c0d3br3ak
  • ColumnNummer 5 - 2017

    Column Siv van Hegelsom

    14 december 2017
    Door c0d3br3ak

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ColumnNummer 4 - 2018

    Column Wouter van der Loon

  • Groei is geen doel, een tevreden klant wel
    ArtikelNummer 1 - 2018

    Groei is geen doel, een tevreden klant wel

  • ArtikelBorrelNummer 1 - 2017

    Boeiende borrel in Juliette’s Bar

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen