Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 1 - 2024
Home›Artikel›Column John Meijering: ‘De toekomst van zoeken en vinden: AI versus Zoekmachines’

Column John Meijering: ‘De toekomst van zoeken en vinden: AI versus Zoekmachines’

By Hans Eberson
24 januari 2024
225
0
Share:

Met de introductie van AI-tools zoals Bard van Google en ChatGPT van Bing/Microsoft, staan we op de drempel van een nieuwe onlinerevolutie. Waar zoekmachines ons jarenlang hebben voorzien van antwoorden, biedt AI nu een meer controversiële en contextuele benadering van informatie zoeken, vinden en vooral inspiratie opdoen.

AI in de wereld van zoekopdrachten

AI, met zijn vermogen om doorlopend bij te leren en zich aan te passen, begint een belangrijke rol te spelen in hoe we informatie zoeken en vinden. AI zoals ChatGPT biedt gebruikers een interactieve ervaring waarbij de (zoek)opdracht, de zogenoemde prompt zich ontvouwt als een dialoog, en hiermee de potentie heeft om de traditionele zoekmachine te vervangen.

Zoekmachines vs. AI-tools

Terwijl zoekmachines ons voorzien van een lijst van links, bieden AI-tools zoals Bard en ChatGPT directe antwoorden, inspiratie en interacties. De vraag rijst of deze AI-tools de zoekmachines zullen vervangen. Het antwoord is niet eenvoudig met ja of nee te beantwoorden: AI kan meer context bieden, geeft directe input en inspiratie en is dynamisch, maar zoekmachines hebben een veel uitgebreider trackrecord van betrouwbaarheid en een breder scala aan bronnen.

AI: Een aanvulling of vervanger?

Het is waarschijnlijker dat AI een belangrijke aanvulling zal zijn op zoekmachines in plaats van een volledige vervanging. AI kan bijvoorbeeld de zoekervaring personaliseren, direct inspiratie geven en verbeteren, maar zal voorlopig de diepte en breedte van geïndexeerde informatie van zoekmachines nog niet evenaren.

De impact van AI op online zoekgedrag

AI-tools beïnvloeden het online zoekgedrag door snellere en meer gepersonaliseerde antwoorden te bieden. Dit kan leiden tot een verandering in hoe mensen informatie zoeken en consumeren, met meer nadruk op efficiëntie en relevantie.

Als test vroegen we ChatGPT om een plan te op te stellen voor het verbouwen van een badkamer. Deze werd zo goed als compleet in zeer korte tijd voor ons uitgeschreven. De vervolgvraag was waar kunnen we sanitair, service en de montage inkopen? Wat toen opviel is dat niet alle aanbieders genoemd werden. Hierover zijn we een dialoog gestart en kregen we na de welgemeende excuses wel een complete lijst met aanbieders. Ten slotte hebben we gevraagd of deze resultaten ook gebruikt gaan worden voor volgende gebruikers, antwoord: ja als het voor de volgende gebruikers relevant is dan zal er een completer plan gegeven worden.

De toekomst van zoeken, vinden en inspiratie opdoen

In de nabije toekomst kunnen we een hybride model verwachten waarbij AI en zoekmachines samenwerken om de meest accurate en nuttige informatie te leveren. De integratie van AI in zoekmachines, zoals Google’s Bard en CHATGPT in Bing zijn een belangrijke stap in deze richting. Voor Emixion en onze opdrachtgevers houdt het in dat er een nieuw vak is geboren; zoekmachine optimalisatie uitbreiden met AI-optimalisatie. Deze ontwikkeling dwingt ons om veel breder en creatiever kijken naar het relevant bij elkaar brengen van online vraag en aanbod in zoekmachines en AI-tools zoals Bard van Google en ChatGPT van Bing/Microsoft.

Samen winnen we… altijd!

Zoekmachines zullen niet volledig worden vervangen, maar zullen zeker worden getransformeerd. De zoektocht naar informatie en inspiratie zal meer interactief, persoonlijk, concreter en contextueel worden, waarbij de sterke punten van beide technologieën worden gecombineerd. En ons vak? Wordt er alleen maar leuker door, nog meer combineren en samenwerken aan het online succes van onze opdrachtgevers!  

Ook toe aan het naar een hoger niveau online marketing? Neem contact op met Emixion voor geavanceerde strategieën om te ontdekken hoe het combineren van AI en zoekmachines jullie online impact gaat versterken. Bel ons op +31 (0) 24 – 348 29 16, bezoek ons op Kerkenbos 1103C, 6546 BC Nijmegen, of stuur een email naar welkom@emixion.nl. Ontdek meer op onze website www.emixion.nl en stap binnen in de wereld van innovatieve marketingoplossingen!

T +31 (0) 24 – 348 29 16 | Kerkenbos 1103C, 6546 BC Nijmegen

Of bezoek onze website www.emixion.nl of wees heel erg welkom@emixion.nl

Previous Article

‘Er is nog meer dan genoeg te ...

Next Article

‘NUL24 slaagt er altijd in om nuttig ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • ArtikelCoverstoryNummer 1 - 2019

    Roger Kranendijk: ‘Automotivebranche staat voor de grootste transitie ooit’

    13 maart 2019
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 1 - 2025

    ‘Ik rotzooi maar wat aan en niemand ziet het’ 

    16 april 2025
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 3 - 2018

    Maurice Traa (Auto Traa BV) over de reden van het succes

    24 augustus 2018
    By c0d3br3ak
  • ArtikelBorrelnummer 2 - 2022

    De zon schijnt weer!

    5 juli 2022
    By Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2020

    ‘Landgoed Bleijenbeek blijft in beweging’

    11 november 2020
    By Hans Eberson
  • ColumnNummer 4 - 2017

    Column Robert de Vries

    5 oktober 2017
    By c0d3br3ak

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 1 - 2017

    De trends op de arbeidsmarkt voor 2017

  • ColumnNummer 1 - 2019

    Column Jack Jansen: “Arbeidsmobiliteit, eigen verantwoordelijkheid?”

  • ArtikelColumnNummer 1 - 2025

    Column John Meijering: ‘Wat brengt 2025 en hoe speel je hier slim op in?’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen