column John Meijering: Online succes start met veel ‘..tjes op de i’
De afgelopen twee jaar is het voor iedereen erg duidelijk geworden dat een succesvolle online marketingstrategie geen activiteit meer is die je erbij kunt doen. Als je potentiële opdrachtgevers wilt bereiken en activeren moet online marketing een hoofdactiviteit zijn. Emixion heeft gemerkt dat opdrachtgevers waar we voor mogen werken pas echt succesvol worden als er veel ‘..tjes op de i’ staan en wij zorgen dat we doorlopend anticiperen op snel op elkaar volgende veranderingen. Bij Emixion merken we dagelijks dat niet iedereen zich hiervan bewust is, er veel flexibiliteit wordt gevraagd en daarmee hebben we een mooie inspiratiebron gevonden voor deze column. Feit is dat onze opdrachtgevers niet een nieuwe website of webshop willen maar het succes van een website of webshop!
Iedereen die actief is in B2B en B2C marktsegmenten is veel meer online georiënteerd en ziet ook veel meer het belang van online in. Dat levert organisaties nieuwe kansen op. Als we iets leerden van de afgelopen twee jaar, is het dat we alle kansen die we krijgen moeten benutten. Een marketingstrategie maak je normaal gesproken vooraf en voor een langere periode. De dynamiek van de afgelopen twee jaar hoeft niet per se iets te veranderen aan die strategie. Wat wel is opgevallen is dat het openen en sluiten van de economie voor uitdagingen heeft gezorgd. Veel organisaties hadden de extra benodigde budgetten niet begroot, daarnaast konden wij niet zomaar adhoc campagnes aan- of uitzetten. Het risico op het verliezen van de soms zwaarbevochten positie was heel groot. Door de introductie van Marketing en Website as a Service hebben wij onze opdrachtgevers de flexibiliteit kunnen bieden om snel en effectief in te kunnen spelen op de veranderende werkelijkheid. Nu er weer meer lange termijnperspectief is, is het ook belangrijk hier weer op de juiste manier mee om te gaan. Maar wat is nu de juiste manier? Hoe kies je nu de juiste online strategie? Wat past bij jouw organisatie en beter nog bij jouw (potentiële) opdrachtgevers.
De klant van de klant
We besteden altijd de meeste aandacht aan de juiste online strategie bij het uitwerken van de content en de selectie van de kanalen in social media, Google en de gepersonaliseerde en geautomatiseerde acties met behulp van Marketing Automation. Marketing Automation is de meest innovatieve manier om op maat en effectief met gepersonaliseerde content de juiste personen binnen relevante doelgroep(en) te bereiken en activeren. De behoeften en het gedrag van relevante potentiële opdrachtgevers wordt steeds opgevolgd door de juiste vervolgacties. De laatste twee core updates van Google, die halverwege vorig jaar zijn doorgevoerd, laten zien dat details nog belangrijker zijn geworden. Stel je voor dat je Google bent en de beste zoekmachine van de wereld bent, in sommige landen wil worden, maar vooral wil blijven. In feite is Google voor een heel groot deel van ons afhankelijk, de kwaliteit van websites en campagnes zijn activiteiten waar wij samen met onze opdrachtgevers dagelijks aan werken. Google vindt het belangrijk dat de zoekresultaten resultaten zijn die wij allemaal de juiste vinden. We gebruiken Google nu eenmaal om snel de website of webshop met de juiste informatie te vinden.
De ‘..tjes op de i’?
Wat steeds belangrijker is geworden zijn de ..tjes op de i, maar wat zijn nu de juiste ..tjes op i en waarom zijn deze nu belangrijk? Dat heeft te maken met hoe websites of webshops beoordeeld worden. Sinds de twee grote core updates van Google wordt er veel meer gelet op het vervolggedrag. Worden pagina’s goed gelezen? Worden meerdere pagina’s gelezen? Worden de zogenoemde call to actions (conversies) vaak gebruikt? Dit klinkt allemaal logisch en misschien niet eens zo anders dan voor de grote updates. Daarnaast moeten websites of webshops elke pagina ‘onder water’ heel gestructureerd aanbieden aan Google. Grote verschil is dat het gaat om de juiste interacties en als Google dit niet op de juiste manier meekrijgt, zal een website of webshop daar veel meer nadeel van hebben dan voor de grote updates. Het is heel belangrijk dat Google het succes van de website op de juiste manier gaat ervaren. Daar komen de ‘..tjes op de i’ om de hoek kijken. De techniek, de content, de communicatie met Google, duidelijk aangeven welk gedrag succesvol is en wat dit gedrag waard is, zijn de details die ervoor zorgen dat de website gezien wordt als waardevol en daarmee goed voor de kwaliteitsbeleving van Google. De techniek moet zo worden ingericht dat het van elke paginasoort van websites of webshops vooraf bekend is welke content daar te lezen is. Verder moet techniek ervoor zorgen dat al het gedrag van bezoekers op de juiste manier ervaren wordt door Google. Het is erg belangrijk dat we hierbij de klant van de klant, de bezoekers van jullie en onze websites of webshops als belangrijkste vertrekpunt hanteren. Hoe meer vraaggestuurd en relevanter de inhoud van websites en webshops wordt uitgewerkt, des te beter het aansluit bij de meest gewenste doelgroepen. Via welk kanaal de meest gewenste potentiële opdrachtgevers jullie website of webshop ook vinden, je wilt deze activeren.
Last but not least moeten websites of webshops beschikken over de door ons zo genoemde ‘glijbaan met groene zeep’. Deze moeten heel snel laden, overzichtelijk zijn en buttons moeten de juiste kleur, trigger en positie hebben. Het juiste grafische ontwerp is niet alleen belangrijk voor de beleving en interpretatie van het merk, diensten of producten, maar moet er ook voor zorgen dat de navigatie (lees route op websites of in webshops) zo intuïtief mogelijk wordt. We hebben het afgelopen jaar bij meerdere opdrachtgevers gezien dat de vele ‘..tjes op de i’ ervoor gezorgd hebben dat online marketing inspanningen beter rendeerden. Online succes heeft net zoals offline heel erg te maken met aandacht en communicatie. Zonder deze doorlopende aandacht weten we dat het gewenste succes uitblijft. Dit houdt in dat er doorlopend aandacht moet zijn voor alle details. Online succes is net een ruimtemissie, alles moet kloppen!
Maas en Waas
Om ervoor te zorgen dat er voldoende aandacht gegeven wordt, hebben we in maart van 2020 Website as a Service (WaaS) en Marketing as a Service (MaaS) geïntroduceerd. In feite komt het erop neer dat we termijnafspraken vastleggen voor marketing of webdesign met een van tevoren vastgesteld maandbedrag en looptijd. Geen gedoe, wel voortgang en nog belangrijker: resultaat. Vanaf het moment dat we dit hebben geïntroduceerd hebben bijna alle bestaande en nieuwe opdrachtgevers hiervoor gekozen. Het is geweldig om te merken dat onze opdrachtgevers zeer positief reageren op deze nieuwe werkwijze. Ze beschikken over een klantvriendelijke en effectieve website die we door de laatste technieken te gebruiken tegen veel lagere investeringen kunnen aanbieden. Onze opdrachtgevers zijn verzekerd van continuïteit, kwaliteit en een website die voldoet aan alle eisen van Google.
John Meijering.
Enthousiast en nieuwsgierig geworden van ons verhaal? Neem contact op via 024 348 29 16, bezoek onze website www.emixion.nl of wees heel erg welkom@emixion.nl.