Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ColumnNummer 3 - 2017
Home›Column›Column Maarten Bunschoten

Column Maarten Bunschoten

Door c0d3br3ak
1 juli 2017
1185
0
Deel:

Veiligheid

Ongelukken met machines komen helaas voor in vele vormen. Een persoon raakt bekneld met de hand in een koffiezetapparaat door het lospeuteren van een vastzittend bekertje in het apparaat. Een medewerker met lange haren komt vast te zitten in de vaatwasmachine tijdens het reinigen van de machine. Een externe onderhoudsmedewerker komt met zijn hand tussen een draaibank te zitten terwijl deze vergrendeld had moeten zijn.

Een analyse van ongevallen met machines laat zien dat de meeste ongelukken (58%) gebeuren bij het bedienen van een machine. 16% van de ongelukken vindt plaats bij het losmaken of deblokkeren, 11% bij het schoonmaken en 9% bij het uitvoeren van onderhoud aan een machine.

Bovenstaande gruwelverhalen laten zien hoe belangrijk het blijft om machineveiligheid een hoge prioriteit te geven, ook van de meest alledaagse machines zoals het koffiezetapparaat. Los van het feit dat machines gekeurd moeten worden is het net zo belangrijk om machines regelmatig te controleren op gebreken en beschadigingen. Er kan bijvoorbeeld een controlelijst worden gemaakt met specifieke punten waarop gelet moet worden. Zo’n controle zou dan wekelijks kunnen worden uitgevoerd.

Bij het ontwerp van een machine dient de fabrikant al te letten op de risico’s van een machine. Zo dient er een noodstopknop gebouwd te worden, moeten bewegende delen worden afgeschermd en scherpe of uitstekende delen te worden verwijderd. Dit soort eisen zijn vastgesteld in de Europese machinerichtlijn. Bij aanschaf van een machine dient er tevens gelet te worden op de veiligheidseisen van een machine en dat deze een CE-markering (Conformité Européenne) heeft.

Dit bekent nog niet dat een machine altijd veilig zal zijn. Er dient aandacht te worden besteed aan het regelmatig controleren van de machine op gebreken. Tevens dienen medewerkers te worden geïnstrueerd op het veilig bedienen van en het omgaan met een machine. Daarnaast is het van belang dat medewerkers weten wat zij moeten doen wanneer er een storing optreedt, ook bij zoiets simpels als een koffiebekertje dat klem zit.

Nog een laatste tip: Maak een onderhoudsboekje voor de machine waarin stapsgewijs wordt aangegeven hoe de machine dient te worden schoongemaakt en wat te doen bij een storing. Haal hiervoor informatie uit de documenten van de leverancier die bij de machine worden geleverd.

Maarten Bunschoten
Integraal/Middelbaar Veiligheidskundige

Kompas Veiligheidsgroep
info@kompasveiligheidsgroep.nl
024 – 371 75 65

Vorige artikel

Het succesverhaal van de Oranjesingel

Volgende artikel

Column Robert de Vries

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelColumnnummer 1 - 2022

    column John Meijering: Online succes start met veel ‘..tjes op de i’

    23 maart 2022
    Door Hans Eberson
  • Veranderingen van de grond laten komen...
    ArtikelColumnNummer 2 - 2019

    Column Wouter van der Loon: ‘De juiste mens op de juiste plaats, over het benutten van talenten’

    15 mei 2019
    Door Hans Eberson
  • ColumnNummer 1 - 2018

    Column Teun Geurts

    8 februari 2018
    Door c0d3br3ak
  • ColumnNummer 1 - 2019

    Column Wouter van der Loon: “Er is een einde gekomen aan…”

    13 maart 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 2 - 2022

    Column Wouter van der Loon: ‘Over solidariteit en identiteit’

    5 juli 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 3 - 2022

    Column John Meijering: ‘SMART & IT sector bundelt krachten met RvN@’

    16 november 2022
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Magazinenummer 1 - 2022

    Nummer 1 – Voorjaar 2022

  • Nummer 4 - Oktober 2017
    Magazine

    Nummer 4 – Oktober 2017

  • ArtikelColumnnummer 2 - 2022

    Column Roald Bergamin: ‘Hoe trekt u de juiste mensen aan? Een voorbeeld.

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen