Column Robert de Vries
Innovatie
Waar draait het om bij innovatie? Volgens Harvard-econoom Stefan Thomke draait het om de vier geboden. Ten eerste; gij zult testen. Makkelijker gezegd dan gedaan, dit vraagt geduld en toewijding. Fundamenteel experimenteren, blijven testen, het vergaren van nieuwe data, zowel online als offline is noodzakelijk om te kunnen innoveren. Ten tweede; gij zult flexibel plannen. Vasthouden aan het originele productplan is achterhaald. Dat was de mythe van planning, het gaat erom dat je bij productieontwikkeling blijft testen en flexibel blijft ten opzichte van je uitgangspunten. Streef ernaar om slank en soepel te zijn, niet grootschalig.
Ten derde; gij zult trucs uithalen. Creëer de ‘wow-factor’: verberg zaken voor de consument zoals een tovenaar. Dit bereik je door als bedrijf met een onverwachte oplossing te komen die de klant als ‘wow’ ervaart, zonder de klant te belasten met onnodige zaken die de belevenis reduceren. Ten vierde; gij zult klanten een toolkit aanbieden. Geef de klant gereedschap om zelf te innoveren, dit helpt ze om efficiënt te experimenteren. We leven in het tijdperk waarin men geen handleidingen meer leest, productontwikkelaars moeten daarop inspelen. Men werkt graag intuïtief zonder daarbij de efficiëntie te verliezen.
Innovatie betekent ‘iets nieuws’ én het betekent ‘waarde’. Het kan hierbij gaan om producten, diensten, processen, technologie. Het kan een nieuw kanaal zijn om klanten te vinden. Of een nieuw businessmodel. Als het maar waarde toevoegt. Er zijn ook gradaties in innovatie. Er zijn doorbraken, maar de meeste innovaties zijn kleine stappen in een proces. Hierbij daag ik je uit, zet die volgende stap! Durf te kijken naar andere zaken. Wanneer je succesvol bent, dan betekent dit dat je tijdelijk de juiste strategie volgt. Zie jezelf continu op een kruispunt staan en onderzoek de risico’s en mogelijkheden voordat je een afslag kiest. Laat het me vooral weten als je hier hulp bij kunt gebruiken, ik sta graag voor je klaar.
Robert de Vries
Ex Nihilo
Transfer Pricing & Business Analysis
www.ex-nihilo.eu