Blokland & Duin Advies en Accountancy wil excelleren in adviseren
Een nieuwe huisstijl, een nieuwe locatie, maar nog steeds een oerdegelijk administratiekantoor met meer dan 30 jaar ervaring. Doel: excelleren in de dienstverlening aan MKB-ondernemers. De nadruk ligt daarbij op het adviestraject. Wil je daarin succesvol zijn, dan moet je de ondernemer en zijn bedrijf kennen. “En die kennen we, onze klanten ervaren onze benadering als open en persoonlijk.”
De verhuizing van de St. Annastraat naar de Wijchenseweg 132 is net achter de rug, het nieuwe kantoor is ingericht in een geslaagde mix tussen een zakelijke en een persoonlijke omgeving. Een relaxte, maar professionele sfeer is wat bij binnenkomst meteen opvalt. Hier wordt met plezier gewerkt voor zo’n 500 klanten uit zeer uiteenlopende branches en van ZZP-er tot het middenbedrijf. Van het digitaal verwerken van administraties tot het intensief begeleiden van de ondernemer. “Wij zijn er voor elk type ondernemer. Wij leveren alle diensten die de ondernemer nodig heeft, financiële administratie, scale dienstverlening, salarisadministratie en advies. Dat doen we in een persoonlijke benadering en in open en directe communicatie, zodat de ondernemer kan genieten van zijn ondernemerschap. Wij nemen hem die dingen die noodzakelijk, maar niet noodzakelijkerwijs leuk zijn, uit handen. Kan hij zich richten op zijn kerntaken.”
REALTIME CIJFERS
Dirk Blokland en Joost Duin vinden een persoonlijke sfeer belangrijk, niet alleen voor hun cliënten, maar ook voor medewerkers. “Zij brengen een belangrijk deel van hun dag hier door, dan is het wel zo prettig wanneer dat in een prettige omgeving kan, dan kom je ook tot de beste prestaties. Zo gaat onze dienstverlening in onze optiek niet over debet en credit. Het gaat om wederzijds vertrouwen, om in een prettige atmosfeer te sparren met je adviseur. Uiterst professioneel en op hoog niveau, dat wel. De meeste ondernemers zijn uiterst fanatiek bezig met hun dagelijkse beslommeringen. Wij helpen ze bij het formuleren van doelstellingen in de nabije en verre toekomst. De ondernemer bepaalt uiteraard zelf waar zijn grenzen liggen, maar hij kan vaak wel hulp gebruiken. Daarom zijn we meer dan boekhouders, wij denken met ze mee. Niet aan de hand van jaarrekeningen, dat zijn feitelijk historische documenten over jaren die achter hen liggen, wij zorgen voor het realtime digitaal verwerken van hun kerncijfers, zodat ze altijd over actuele financiële informatie beschikken en dus op basis van die cijfers hun beslissingen kunnen nemen en hun doelen kunnen realiseren.”
JAARREKENING
Er wordt nog steeds veel waarde gehecht aan een jaarrekening en ze zijn vaak ook nodig, al was het maar als instrument waarop de scus haar aanslagen baseert en waarop de banken eventuele financieringen verstrekken. Maar wat de gemiddelde MKB-er zich niet realiseert is dat voor een groot deel van de ondernemingen geen uitgebreide door de beroepsorganisatie vereist accountantsdossier bij hun jaarrekening nodig is en hij dus fors in zijn accountantskosten kan besparen. “Wij starten binnenkort een campagne op social media om ondernemers juist daarop te wijzen.”
MICRO-ENTITEIT
Vorig jaar kwam er een wetwijziging van het Burgerlijk Wetboek waarin opnieuw de grootte van ondernemingen (BV’s en NV’s) en de bijbehorende zwaarte van jaarrekeningen werd vastgesteld. Hoe kleiner de onderneming, hoe minder verplichtingen voor de jaarrekening. Tot 1 november 2015 werden ondernemingen in drie categorieën ingedeeld: klein, middelgroot en groot. Een middelgrote onderneming heeft een balanstotaal van meer dan 6 miljoen, meer dan 12 miljoen omzet en tussen de 50 en 250 medewerkers. Wie aan twee van deze drie criteria voldoen is middelgroot. Blijf je onder deze criteria, dan geldt de onderneming als klein. Er is met de wijziging een nieuwe grootte toegevoegd: de micro-entiteit. Een bedrijf is een micro-entiteit als het aan twee van de drie volgende criteria voldoet: balanstotaal minder dan 350.000,-, omzet lager dan 700.000,- en minder dan 10 werknemers. Een micro-entiteit mag volstaan uit een balans en een beperkte winst- en verlies- rekening, zonder enige toelichting. De jaarrekening van een micro-entiteit bevat daardoor veel minder informatie dan die van een kleine of (middel)grote onderneming. De micro-entiteit is wel nog steeds verplicht een deel van de jaarrekening bij de KvK te deponeren. “De basisvraag is eigenlijk: wanneer heb je echt een accountant nodig? Je kunt je voorstellen dat een jaarrekening voor een micro-entiteit veel lagere kosten met zich meebrengt.”
‘DOE MAAR GEWOON’
Dirk Blokland en Joost Duin omschrijven hun kantoor als ‘doe maar gewoon’. “Dit is een vak als vele andere en daar hoort bijvoorbeeld een normale tariefstelling bij. Wij werken vaak met vaste prijsafspraken met maandelijkse facturen. Voor bijzondere extra diensten betaal je dan een uurtarief. Heb je een zeer specialistische vraag, dan maken wij gebruik van ons uitgebreide netwerk, dus in feite kunnen we alle financiële en scale vragen aan. Geïnteresseerd? Kom een keer kennismaken, kun je meteen ons nieuwe kantoor zien.”