Maurice Traa (Auto Traa BV) over de reden van het succes
“Zorgen dat je klant tevreden is, daar draait het eigenlijk allemaal om. Die klant bepaalt het succes van je bedrijf, hij is de spin in het web”, vertelt Maurice Traa van Auto Traa BV. “Maar zelfs als je klant tevreden is gaat niet alles altijd goed. Er zijn andere factoren die een rol spelen, zoals de crisis. Dan is het zaak om te reageren, de broekriem aan te trekken, want er komen vanzelf ook weer betere tijden. Ik geloof heilig in het verhaal van de zeven vette en zeven magere jaren.”
De carrière van Maurice Traa (Auto Traa BV) leest als een spannend jongensboek. Hij begon op zijn vijftiende als autopoetser bij de Nijmeegse SEATdealer en promoveerde uiteindelijk tot verkoper. In 1989 werd het bedrijf overgenomen en vertrok hij als bedrijfsleider naar SEAT-Druten. Maurice deed het uitstekend en zijn successen vielen ook op bij importeur PON, die hem benaderde om samen met zijn vader een dealerschap in Cuijk te openen. Er werd nieuwbouw gepleegd en Maurice werd op zijn 21ste de jongste SEAT-dealer ooit. In 1996 opende Maurice met zijn vader een nieuwe zaak in Nijmegen, die zo goed liep dat er in 1999 een tweede etage op werd gebouwd. De zaak in Cuijk was inmiddels verkocht aan een universele garage. In 2003 werden werkplaats en receptie uitgebouwd. “De reden van het succes? Een groot netwerk aan trouwe klanten, zo simpel is het. Daarvoor heb je betrokken medewerkers nodig, die geloven in de bedrijfsfilosofie. We hebben hier een klein verloop, blijkbaar doen we samen iets goed, want ik geloof heel erg in samen.”
CRISIS
De zaken liepen voortvarend. In 2005 overleed vader Traa plotseling. “Dat was een klap, maar we moesten de draad weer oppakken en dat ging ook goed. De crisis raakte ook ons behoorlijk. Dat hebben we overleefd, omdat we in staat zijn geweest ons serviceniveau overeind te houden. Dat zit hier in ons bloed, we scoren jaarlijks hoog tot zeer hoog in de klanttevredenheids-awards van SEAT. Bovendien kregen we in 2015 het dealerschap van Suzuki, ook dat heeft ons geholpen. Daarnaast hebben we gewoon de broekriem aangetrokken, we zijn op de kleintjes gaan letten en hebben net die extra stap gezet die van een bezoeker een klant maakt. Dat zit vaak in kleine dingen, daar letten we altijd op. We zijn altijd blijven investeren in de zaak. Het pand is 22 jaar oud, maar het ziet er hier echt gelikt uit, al zeg ik het zelf. Zo’n omgeving is niet alleen prettig voor onze klanten, maar ook voor onszelf. Schoon, netjes en professioneel. Nu zijn we een aantal jaren verder, we hebben de economische wind meer mee en dat is toch wel prettig. Je krijgt op alle fronten meer ruimte en dat voelt goed.”
MAURON
Maurice startte in 2013 samen met een compagnon Mauron Kantoormeubelen BV. “Dat is een bedrijf in tweedehands kantoormeubilair, waarvan de verkoop met name via de webshop verloopt. We zijn gespecialiseerd in Ahrend kantoormeubilair, dat we volledig klaar maken voor een tweede leven. Van een thuiskantoor voor een zzp-er tot de complete inrichting van een kantoor met bijvoorbeeld zestig werkplekken met bureaus, ladeblokken, archiefkasten, roldeurkasten en vergadertafels. We hebben het allemaal, als nieuw, indien nodig opnieuw bekleed of van nieuwe tafelbladen voorzien, precies wat de klant wil. Die handel loopt uitstekend, met name door internetverkoop en de kracht van mond tot mondreclame.”
FAMILIEBEDRIJF
Auto Traa is een familiebedrijf. “Eerlijke handel, persoonlijke service, je aan je afspraken houden, heel veel aandacht besteden aan je medewerkers, dat vind ik belangrijke kenmerken van een familiebedrijf. Dat is één kant van de medaille. De andere kant is dat je je thuis gesteund weet. Daar heb ik met mijn vrouw Lilian als echte steun en toeverlaat de afgelopen 25 jaar nooit over te klagen gehad, ik hoefde me daar geen zorgen over te maken. Zij heeft zo een enorm belangrijke bijdrage geleverd aan ons succes, zonder haar had ik het niet gekund. Twee van mijn drie zonen werken hier naast hun studie parttime in beide bedrijven mee en daar ben ik wel trots op. Ik vind het fijn
om ze om me heen te hebben. Ik weet niet of ze ooit geïnteresseerd zijn in voortzetting van de zaak, ze moeten hun eigen weg vinden en dan komt dat te zijner tijd echt wel een keer ter sprake.”
FAMILIEBEDRIJF
Auto Traa is een familiebedrijf. “Eerlijke handel, persoonlijke service, je aan je afspraken houden, heel veel aandacht besteden aan je medewerkers, dat vind ik belangrijke kenmerken van een familiebedrijf. Dat is één kant van de medaille. De andere kant is dat je je thuis gesteund weet. Daar heb ik met mijn vrouw Lilian als echte steun en toeverlaat de afgelopen 25 jaar nooit over te klagen gehad, ik hoefde me daar geen zorgen over te maken. Zij heeft zo een enorm belangrijke bijdrage geleverd aan ons succes, zonder haar had ik het niet gekund. Twee van mijn drie zonen werken hier naast hun studie parttime in beide bedrijven mee en daar ben ik wel trots op. Ik vind het fijn
om ze om me heen te hebben. Ik weet niet of ze ooit geïnteresseerd zijn in voortzetting van de zaak, ze moeten hun eigen weg vinden en dan komt dat te zijner tijd echt wel een keer ter sprake.”
VERANDERINGEN
Maurice Traa is vanaf zijn vijftiende werkzaam in de branche. “Ik ben een liefhebber, ik vind dit werk echt heel leuk en ik vind klantcontact leuk. Ik ken de meeste klanten gewoon van naam. Er is in die dertig jaar wel veel veranderd. Neem de administratieve kant van ons werk, vele malen zwaarder dan zeg twintig jaar geleden. De regelgeving is strak, elk detail moet op papier staan, dat maakt ons werk soms wat onpersoonlijk en dat is gevaarlijk. Juist de persoonlijke benadering van klanten is onderscheidend, dat moeten we dus vasthouden. Die benadering komt natuurlijk voor een belangrijk deel van onze medewerkers, onze verkopers en monteurs. We hoeven hier geen gladde
verkooppraatjes, ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ is ons devies. Ik geloof heilig in de gunfactor, de klant moet je de handel gunnen en dat doet hij alleen als hij zich hier op zijn gemak en gerespecteerd voelt. Een klant moet hier graag naar binnen stappen, dat maken we dagelijks mee. Het komt ook wel voor dat ze ergens anders een auto kopen en vervolgens hier de service onderbrengen. Omdat ze ons kennen en weten wat ze hier kunnen verwachten.” Maurice Traa vindt ook de verhouding met importeurs veranderd. “Ook minder persoonlijk, alles ligt in strakke protocollen vast. Het informele is weg en daarmee een stukje plezier. Importeurs willen naar een vaste hoeveelheid contractpartners, dat is duidelijk. Of wij daar dan bij zullen zijn is nog niet helder. Hoe zich de automotive branche verder zal ontwikkelen is nog de vraag. Je ziet dat klanten veel beter zijn geïnformeerd, ze weten veel beter dan vroeger wat er te koop is. Je ziet vooral dat jongeren andere eisen stellen aan hun mobiliteit. De auto is niet langer de heilige koe, delen van auto’s wordt gemeengoed, het gaat steeds meer om gebruik, minder om bezit. En of die auto dan geel of blauw is, is voor veel jonge gebruikers niet interessant. Je ziet ook de financieringen van auto’s teruglopen en private lease is in opkomst. Dat is voor veel mensen een interessante optie. Ook de auto’s zelf veranderen voortdurend. SEAT is geen voorloper in elektrisch, maar ze zijn bezig aan een grote inhaalslag nover de hele breedte van hun modellenlijn. Persoonlijk geloof ik veel meer in de toekomst van door waterstof aangedreven auto’s, die zullen het milieu duidelijk minder belasten dan elektrisch, maar dat zal de toekomst uitwijzen. We gaan het meemaken.”