Cyril Spiertz: ‘Als ervaringsdeskundige weet ik wat cliënt voelt’

Spiertz Advocaten specialisten in letselschade
Een bevlogen advocaat letselschade, zo kun je Cyril Spiertz gerust noemen. Die bevlogenheid heeft een reden. Hij liep op zijn negentiende na een operatie zelf blijvend letsel op en kwam zo als slachtoffer voor de eerste keer in aanraking met het vak van letselschadeadvocaat. “Toch had ik toen geen enkel vermoeden dat ik ooit gegrepen zou worden door dit rechtsgebied. Nu vind ik het het mooiste vak dat er is, want je kunt mensen echt helpen.” Die bevlogenheid ligt aan de basis van het succes van Spiertz Advocaten, met inmiddels drie gespecialiseerde advocaten en de vierde op komst.
Cyril Spiertz begon op zijn achttiende met de studie rechten. Een jaar later bleek dat hij een goedaardige tumor had aan hersenen en nekwervels. Er volgde een operatie, maar hij bleef klachten houden. “Dat was volgens de behandelend arts puur psychisch, tot bleek dat door een ontsteking in het operatiegebied het hersenvocht niet meer goed wegliep. Dat had onder andere tot gevolg dat mijn oogzenuw voor een gedeelte afstierf, waardoor mijn gezichtsvermogen blijvend is beschadigd. Ik kan bijvoorbeeld niet meer fietsen of autorijden en lezen gaat moeizaam. In 1993 werd er een rechtszaak gestart tegen het ziekenhuis, die in 2002 naar tevredenheid werd afgerond. Ik slaagde er tegen alle verwachtingen in mijn studie arbeidsrecht met hoge cijfers af te sluiten. Ik wilde advocaat worden, maar door mijn visuele beperking had ik moeite een baan te vinden. Uiteindelijk lukte dat toch, ik deed bij twee kantoren veel ervaring op, met name in ondernemingsrecht. Ik startte in 2007 mijn eigen praktijk in Boxmeer.”
Letselpraktijk
2012 was voor Cyril Spiertz en belangrijk jaar. “Iemand vroeg mij een zaak over te nemen. Cliënt had een bedrijfsongeval gehad en daar rugletsel aan overgehouden. Die zaak had een arbeidsrechtelijke component – cliënt moest het ontslag met zijn werkgever regelen – maar er speelde dus ook een letselzaak. Ik heb lang getwijfeld of ik die zaak wel wilde doen, omdat ik bang was dat alle emoties rond mijn eigen verhaal weer zouden terugkomen. Ik heb het toch gedaan en de zaak tot een goed einde gebracht. Toen bleek dat ik het rechtsgebied enorm boeiend vond, niet alleen de financiële component, maar vooral de psychische kant van het verhaal. Ik weet hoe het is om slachtoffer te zijn. Cliënten hebben vaak de grootste moeite hun leven weer op te pakken en ik weet als ervaringsdeskundige wat daarvoor nodig is, want letselschade gaat om meer dan het verkrijgen van een zak geld. Daarom probeer ik een cliënt zover te krijgen dat hij zijn leven weer inricht zoals voor het ongeval. Letselschadezaken gaan altijd om veel meer dan de juridische of financiële kant, het gaat vaak ook om erkenning en begrip. Dus help je je cliënt bijvoorbeeld ook in zijn zoektocht naar partijen die hem kunnen helpen bij zijn herstel of re-integratie.” Cyril Spiertz snapt dat er veel verwarring is rond letselschade. “Dat heeft te maken met de Amerikaanse werkwijze, waarbij het alleen maar om geld gaat. Dat kennen we hier niet. Financiële genoegdoening is zeker een onderdeel van het totaalplaatje, maar uiteindelijk moet cliënt verder met zijn leven, daar ligt voor ons ook een taak.” In 2012 besloot Spiertz zijn praktijk om te vormen tot een letseschadelpraktijk. “Ik heb toen meteen de Grotius specialisatieopleiding Personenschade gedaan. Inmiddels hebben we een grote letselschadepraktijk in Nijmegen, maar we voeren tegelijkertijd ook nog steeds een bloeiende praktijk ondernemingsrecht voor een grote groep ondernemers die vertrouwen op onze expertise en die geloven in onze kwaliteit en betrouwbaarheid.”
Verhuizing
In 2017 besloot Cyril de praktijk te verhuizen naar Nijmegen. “Op dezelfde dag dat ik die beslissing nam kwam het kantoorpand Groesbeekseweg 186 via Funda te huur. Ik heb meteen de makelaar gebeld en toen was de zaak snel geregeld. We zitten hier fantastisch, op een mooie zichtlocatie met eigen parkeergelegenheid. Céline Lampe en twee secretaresses verhuisden mee. Op 1 april trad letselschadeadvocaat Dirkje van Mierle toe en wij zijn op zoek naar een volgende advocaat en/of schaderegelaar.” In Nederland is letselschade nog niet zo groot en omdat het geen beschermd beroep is zit er nogal wat kaf tussen het koren. “Uiteraard hebben wij wel het procesmonopolie als wapen, komen we er niet uit, dan stappen we naar de rechtbank.” Deskundigheid is volgens Cécile Lampe absoluut noodzakelijk. “Vooral omdat het werkterrein zo uitgebreid is. Voor een letselschadezaak is deskundigheid vereist op verschillende rechtsgebieden, zoals algemeen civielrecht, aansprakelijkheidsrecht, verzekeringsrecht, arbeidsrecht, sociale zekerheidsrecht, ondernemingsrecht en soms zelfs strafrecht. Dat is dan alleen de juridische kant van de zaak. Regelen van de aansprakelijkheid is vaak het eenvoudige deel van de zaak. Daarna gaat het over de mate van beperking door het ongeval, de juridische en medische causaliteit, onderzoek naar restcapaciteit en uiteindelijk de schadebepaling. Het zijn meestal lange trajecten, een gemiddelde letselschadezaak duurt zeven jaar. Daar bereiden we onze cliënten op voor en we nemen ze stap voor stap mee in het proces. Zo begrijpen ze wat er gebeurt en laten ze zich niet afleiden door de stress die ontstaat als je met verzekeraars in gevecht bent. Het is een algemeen bekende strategie, tegenstanders uitputten zodat ze akkoord gaan met een onvoordelige schikking. Dat willen we hoe dan ook voorkomen.”
Hobby
Cyril Spiertz heeft mede door zijn visuele beperking een totaal eigen werkmodus ontwikkeld: “Om te beginnen werken we om twee redenen altijd met twee advocaten op een dossier. Er is voor cliënt dan altijd een aanspreekpunt en twee weten meer dan een. Op die manier voorkom je tunnelvisie. We maken maximaal gebruik van automatisering, communicatie wordt binnen ons kantoor met een hoofdletter geschreven, we zijn altijd bereikbaar en thuis of flexibel werken is geen punt. Ons rendement is hoog, maar we zorgen voor een goede balans tussen werk en privé, efficiënt, maar zonder gevaar voor een burnout.” Cyril Spiertz noemt zijn werk zijn hobby. “Eigenlijk is het een strategisch spel, een spel dat wij spelen om te winnen, respectvol maar met passie. We komen het liefst in onderling overleg snel tot overeenstemming, lukt dat niet, dan gaan we er vol in. Dat is ook de mentaliteit op kantoor, het gaat ook om de kick om voor cliënt alles uit een zaak te halen. Dat doen we ook voor 9.00 uur ’s ochtends en na 17.00 uur. Ik verwoord het altijd als volgt: je werkt niet als advocaat, je bent advocaat en wel 24 uur per dag.”
Twan Hofmans: ‘Cyril gaat 100% voor zijn opdrachtgever’
Als het over klanttevredenheid gaat weet Twan Hofmans wat je bedoelt. De eigenaar van Hofmans at Home is er volledig van afhankelijk, een klant beveelt je pas aan als hij zelf voor 100% tevreden is. Dan heb je het over het assortiment en dat zit bij deze zaak in Cuijk wel goed. De specialist in woninginrichting heeft echt alles op het gebied van vloer- en raamaankleding. “Het start allemaal met een uitgebreid assortiment tegen de beste prijs, maar daar ben je er niet mee. Vakmensen moeten de klant het juiste advies geven, aanvoelen waar zijn wensen liggen. Daarna krijgt hij bezoek aan huis van vakmensen die de ruimtes precies komen inmeten. Ten slotte komen de stoffeerders die zorgen voor een perfect totaalbeeld. Dat is onze werkwijze, 100% focus op de klant. Dan nog raak je af en toe verzeild in zaken waarbij je een advocaat nodig hebt. Op het gebied van ondernemingsrecht, arbeidsrecht en letselschade zijn wij uitstekend voorzien, dan bel ik meteen Cyril Spiertz.”
Twan Hofmans leerde Cyril Spiertz kennen toen hij een juridisch geschil had met een medewerker. “De advocaat van die medewerker veegde de vloer met ons aan, we waren kansloos. Ik was niet blij, maar ik wist wel één ding zeker: als we weer een zaak hebben wil ik die advocaat! Dat was Cyril. Dat speelde een jaar of vijftien geleden.”
“Wat hem bijzonder maakt? Hij is uiterst gedisciplineerd en volledig gefocust op het doel, hij gaat er recht op af. Ik kan me herinneren dat ik wel klaar was met een of andere procedure en hem vroeg genoegen te nemen met een schikking. Dat ging mooi niet door, hij vond dat er veel meer in zat en wilde verder. ‘Anders neem je maar een andere advocaat’, was zijn commentaar. Stond ik toch wel even van te kijken. Als wij een advocaat nodig hebben, dat komt gelukkig weinig voor, dan is onze weg helder: Cyril Spiertz en niemand anders.”
Mirjam den Boer: ‘Ik gun iedereen een advocaat als Cyril Spiertz’
Mirjam den Boer is heel beslist in haar oordeel: “Ik gun eigenlijk iedereen een advocaat die weet waar hij het over heeft, maar tegelijkertijd altijd de rust bewaart. Ik leerde hem in 2009 kennen tijdens een businessontbijt in Nijmegen toen ik werkte voor een uitzendorganisatie. Later maakte ik de overstap naar een drogisterijketen. Als regiomanager kreeg ik te maken met drogisten die soms een conflict hadden, bijvoorbeeld rond vastgoed of met leveranciers. Ik kon ze met een gerust hart bij Spiertz Advocaten parkeren. Ik kan me nog levendig een reactie van een van de drogisten herinneren: ik heb voor de eerste keer weer eens goed geslapen.”
De crisis brak uit en ook bij de drogisten moest er worden gereorganiseerd. “Toen ik in september terugkwam van vakantie kreeg ik te horen dat ik boventallig was. Kwestie van ‘last in, first out’. Dat was vreemd, want in april van dat jaar had mijn oud werkgever me met een verleidelijk aanbod benaderd. Ik bracht mijn huidige werkgever op de hoogte en kreeg de verzekering dat ik een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen. Die toezegging kwam per mail. Ik had twee kleine kinderen, behoorlijke lasten en zat snel zonder baan, dus ik kon wel wat hulp gebruiken. Toen heb ik Cyril gebeld en dat ging helemaal goed. De zaak werd snel afgehandeld, natuurlijk, want ik had Cyril!”
Mirjam is in 2017 met Sense to Connect haar eigen bedrijf gestart. “Ik help bedrijven en instellingen door middel van geur. Onze neus is een belangrijk zintuig, dat onbewust een sterke rol speelt in ons leven. Het bepaalt bijvoorbeeld hoe we onze omgeving ervaren, of we ons prettig voelen of juist niet, het roept positieve herinneringen op en het kan ons aanzetten tot bepaalde handelingen. Als je de geur van pas gebakken brood ruikt dan krijg je zin om te eten. Geur kan ons gedrag dus positief beïnvloeden. Ik werk met verschillende geurcomposities, die je ondersteunen in je gewenste gemoedstoestand. Daarnaast kun je ook ongewenste geuren maskeren. Het is echt onvoorstelbaar hoeveel invloed geur kan hebben op bijvoorbeeld ons aankoopgedrag of onze gemoedsrust. Ik vind het een razend interessant werkterrein, no nonsense en met aantoonbare resultaten. Meer weten? Kijk op www.sensetoconnect.nl. En mocht ik een keer een conflict krijgen op het terrein van letselschade, ondernemings- of arbeidsrecht, dan weet ik waar ik zijn moet.”
Yvonne: ‘Als Cyril er niet was geweest…’
In 2013 bleek dat Yvonne een tumor aan haar slaap had. De ernst en grootte van de tumor werd verkeerd beoordeeld en slechts gedeeltelijk verwijderd, met als gevolg dat de benodigde operatie een vervolg moest krijgen. “Ik heb daarna een aantal zware operaties ondergaan in het Radboud UMC. Dat had dus in één keer gekund. Wij wilden het er niet bij laten zitten, maar wie kon me helpen? Het was geen gemakkelijke stap, je voelt je slachtoffer, de hele situatie is heel beladen en je weet dat je het als eenling opneemt tegen een groot en machtig instituut.”
Via een netwerkclub hoorde Yvonne van de letselschadepraktijk van Cyril Spiertz. “We hebben een afspraak gemaakt en kennis gemaakt. Dat beviel heel goed, want Cyril snapte uitstekend hoe wij ons voelden. Eigenlijk hadden we meteen een klik en hij begon de procedure op te starten. Het werd voor mijn gevoel een monstertraject, waarin we met verschillende ziekenhuisadvocaten kregen te maken. Het duurde uiteindelijk vijf jaar voordat er een schikking werd getroffen, maar niet alleen de duur van het traject was zwaar, ik vond de manier waarop er met ons werd omgegaan echt onbeschrijflijk. Bovendien was ik twee jaar eerder met een eigen zaak gestart die veel energie kostte en dan helpt het enorm als je een advocaat hebt die snapt hoe je je voelt, die soms ook rustmomenten inlast.”
Yvonne had bewondering voor de vechtlust van Cyril. “Hij was enorm vasthoudend, vond steeds weer een manier om de zaak een stap verder te brengen. Tegelijkertijd nam hij de tijd om ons door het hele traject heen te loodsen, stap voor stap op weg naar een einddoel. We zaten er soms aardig doorheen, het proces voelde als een blok aan ons been, maar Cyril bracht altijd weer rust. Hij is ervaringsdeskundige en hij kon zich dus voor 100% verplaatsen in onze zaak, hij weet wat je doormaakt. Als hij er niet was geweest, hadden we dit nooit bereikt. November 2018 is de zaak uiteindelijk geschikt, Cyril wilde nog verder, maar wij waren er klaar mee, we wilden ons leven terug.”