‘Niet alle advocaten zijn Advocaten van Nu’
Arbeidsrechtspecialisten met een andere visie op werk
De traditionele advocaat in een grote traditionele advocatenpraktijk, werkend volgens het traditionele uurtje-factuurtje concept, heeft het zwaar. Waarom? Omdat de wereld verandert, omdat de klant andere eisen stelt en omdat er tegenwoordig steeds meer alternatieven zijn. Jonge flexibele advocaten met een uitstekende inhoudelijke opleiding en vaak al ruime ervaring bij grotere kantoren kiezen voor een andere weg. Ze starten met een aantal gelijkgestemden hun eigen kantoor. Laagdrempelig, zeer gespecialiseerd op één of enkele rechtsgebieden, met hun totale focus op de klant en gebruikmakend van alternatieve betalingsconcepten. Ze zijn succesvol. Waarom? Omdat de klant zich gekend voelt, mee wordt genomen in het traject, door een heldere offertestructuur weet wat hij gaat betalen, maar vooral omdat zijn probleem wordt opgelost. Daar gaat het uiteindelijk om. Een gesprek met Ton Hendriks van Advocaten van Nu, arbeidsrechtspecialisten pur sang.
Ton Hendriks ging na zijn studie arbeidsrecht aan de slag bij een van de top 5 kantoren in Nederland. Dan weet je een paar dingen vooraf zeker: je gaat lange dagen maken, maar je bent ook verzekerd van een zeer gedegen opleiding. “Die opleiding is belangrijk, maar ik hield er ook een aantal zeer gewaardeerde collega’s aan over, zoals David Lagarrigue, Saskia Klingeman en Suzan de Lange. Op een gegeven moment gingen we elk onze eigen weg. David begon na een tussenstap bij een ander kantoor vanaf de keukentafel zijn eigen kantoor en ik vertrok naar Hekkelman in Nijmegen. We hielden wel nauw contact. Saskia en Suzan sloten zich vervolgens bij David aan en gedrieën hebben ze Advocaten van Nu opgericht. Uiteindelijk besloot ik begin 2017 om ook de overstap te maken. Inmiddels werken we vanuit onze kantoren in Den Bosch en Nijmegen met zijn zevenen (arbeidsrechtadvocaat Desirée Verlaan en juridisch secretaresses Sabine Schenkels en Iris de Bekker completeren het team).”
Andere werkwijze
Ton Hendriks had het in principe goed naar zijn zin in Nijmegen, maar toch ontbrak er iets. “Ik zag de advocatuur om me heen veranderen, niet zozeer inhoudelijk, als wel in de dienstverlening. Vanuit welke filosofie treed je bijvoorbeeld een klant tegemoet? Daar zag ik andere mogelijkheden, die ze bij Advocaten van Nu al volop in de praktijk brachten. De centrale vraag van elke klant is hetzelfde: ik heb een probleem, help me en wel zo snel mogelijk. Klanten zijn veelal niet zozeer op zoek naar een advocaat, maar naar een oplossing. Dus bakenen we binnen Advocaten van Nu het probleem af en bedenken we samen met de klant – afhankelijk van hoe de andere partij reageert – de meest wenselijke strategie. Vaak komt pas dan de vergoeding aan de orde. We denken eigenlijk hetzelfde als de gemiddelde MKB-ondernemer. We werken met abonnementen en maken ook geregeld gewoon een offerte, zoals dat in het bedrijfsleven gebruikelijk is. We hakken desgewenst het traject in stukken. Door stapsgewijs te werk te gaan en per stap een prijs af te spreken houdt de klant de regie en de kosten zelf in de hand. Dat is niet altijd eenvoudig, uurtje-factuurtje is eenvoudiger, maar daar zit de klant niet altijd op te wachten. Die wil graag vooraf weten waar hij aan toe is. Bovendien, hoe langer een advocaat over een zaak doet, hoe meer hij kan factureren, is niet bepaald vanuit de klant gedacht. Het remt innovatie en eigenlijk zou je zelf zo ook niet geholpen willen worden. Onze werkwijze is niet altijd gemakkelijk, soms weet je niet hoe een zaak zich zal bewegen en dan moet je opnieuw met de klant om tafel, maar zolang je tijdig en transparant bent is dat goed uit te leggen.”
Pionieren
Advocaten van Nu is als een ‘work in progress’. “Dat klinkt wellicht wat overdreven, maar we investeren continu in automatisering en professionalisering van ons kantoor. We draaien bijvoorbeeld mee in een pilotproject rond artificial intelligence en doen er veel aan om onze interne processen nog beter te maken. We realiseren ons dat de advocatuur zich in een veranderingstraject bevindt en we willen en moeten ‘van nu’ blijven. Vooral ook in onze werkwijze. Heb je een standaardvraag, bijvoorbeeld over een contract? Daar hebben wij modellen voor, die stellen we graag beschikbaar, wij kijken er even overheen en klaar. Je krijgt dan geen factuur, want we hebben niet of nauwelijks werk verricht. Die ontwikkeling in ons kantoor zit met name ook in persoonlijke groei. Ieder mens heeft behoefte aan ontwikkeling in een werkomgeving waarin hij zich goed voelt en waarin hij wordt gewaardeerd. Dat vinden we belangrijk. We willen ons ook ontwikkelen in de relatie met onze klanten. Hoe doen wij ons werk? Dat is voor klanten natuurlijk moeilijk te beoordelen, toch organiseren we structurele reviews waarin we om feedback vragen. Wat doen we goed, wat kan beter? We denken dat we door ons kwetsbaar op te stellen, stappen kunnen maken. Uiteindelijk is de klant altijd leidend, dus vinden we het niet meer dan normaal dat hij ons adviseert.”
Arbeidsrecht
Advocaten van Nu is gespecialiseerd in arbeidsrecht. “Dat is een breed rechtsgebied, met allerlei sub-specialisaties, zoals ambtenaren- en medezeggenschaprecht. David en Saskia zijn bijvoorbeeld ook flexspecialisten. Dat is een volledig andere tak van sport. Dat komt onder meer doordat in de uitzend-cao’s, zoals de ABU- en de NBBU-cao, van vrijwel elke wettelijke afwijkingsmogelijkheid gebruik is gemaakt. Een advocaat die voor het eerst kennis maakt met de wet- en regelgeving rondom flex heeft daardoor vaak geen idee waarin hij is beland. Daar komt ook nog de voor de opdrachtgever geldende cao bij. Helaas geldt dat de cao van de opdrachtgever doorgaans niet is afgestemd op de ABU- of NBBU-cao, met alle extra problemen van dien. En dit zijn nog slechts enkele voorbeelden van complicerende factoren die in de flex gelden.” Ton houdt zich ook bezig met sportrecht. “Dan kun je onder andere denken aan (een combinatie van) arbeidszaken, transferregels, tuchtrecht en goed sportbestuur etc. Ik kwam vijf jaar geleden in de Raad van Commissarissen van N.E.C. terecht en ook daar heb ik geleerd dat je oplossingen niet altijd in de juridische hoek moet zoeken. Je staat er met je poten in de klei en dat is uiterst leerzaam.”
Groei?
Sinds de komst van Ton Hendriks is er aan de Voorstadslaan 254 in Nijmegen een vestiging van Advocaten van Nu geopend. “Omdat ik in Nijmegen een mooi netwerk heb opgebouwd en ik het zonde vind om dat zo maar te laten lopen. Bovendien past het in onze filosofie, waarin laagdrempeligheid en bereikbaarheid belangrijk zijn. Ik ben wekelijks overigens ook een dag of drie in Den Bosch, dan blijf ik evengoed altijd bereikbaar. We hebben sinds kort de mogelijkheid tot gebruiksvriendelijke en geheel privacyproof videoconferencing. Dan nog vinden wij een vaste plek in Nijmegen belangrijk, ook daar kun je goed parkeren en schenken we goede koffie.”
Elk bedrijf heeft een plan voor de toekomst, zo ook Advocaten van Nu. “Daarin staat groei niet centraal, maar we realiseren ons dat we voldoende omvang moeten hebben om ook grotere klussen aan te kunnen. Daarin speelt ook IT een rol. Onze filosofie is eenvoudig, werkt het en is het betaalbaar, dan zetten we het in. Daarin maken we steeds kleine stapjes. We kijken altijd wat IT toe kan voegen. Zo zijn onze dossiers allemaal volledig digitaal en dus zelfs in te zien via mijn Iphone. Ons ‘businessplan’ richt zich veel meer op zingeving dan op groei, mensen helpen, daarin zitten onze kernwaarden. Groei in omvang is dus geen doel op zich, inhoudelijke groei wel. Groei zit volgens ons niet in het aantal advocaten, dat zit vooral in de manier waarop je flexibel en wendbaar bent en dus in de manier waarop je je interne processen voor elkaar hebt. We willen ook allemaal een normale verhouding tussen werk en privé. Dat vinden we belangrijk.”