De Corona Covers: ‘BK Mobility’
De Corona Covers
Elke uitgave van Change Your Business wordt feestelijk gepresenteerd tijdens een borrel in Hotel Blue. Dat was standaardprocedure. Totdat corona zijn intrede deed, toen waren de borrels niet langer mogelijk. Sneu voor de bezoekers, maar vooral voor de covergasten die zo geen mogelijkheid hadden hun bedrijf tijdens de borrel nader voor het voetlicht te brengen. Vandaar extra aandacht voor de corona-covers. In deze uitgave zijn dat Roland van Mourik van Hekkelman Notarissen en Thijs de Baaij en Marc Kurstjens van BK Mobility.
BK Mobility
Het wordt interessant als eigenaars van een leasebedrijf opmerken dat in het hele leasetraject de auto eigenlijk het minst interessante onderdeel is. Toch is dat precies wat Marc Kurstjens enThijs de Baaij van BK Mobility doen. “De invulling voor de wensen van de klant staan altijd voorop. Daarvoor moet je anders naar deze markt leren kijken, de gebruiker in alles centraal stellen en echt aanvoelen waar de vervoerswensen liggen. Dan heb je het over service en klantwaarde. En over flexibiliteit. Zeker ten tijde van corona, toen de vervoersvraag ineens heel anders werd. Dus geen standaardcontracten, geen kleine lettertjes, maar transparantie en een eerlijk advies dat niet afhankelijk is van bonussen of contractafspraken met leveranciers.”
Klinkt heel ambitieus in een markt die wordt gedomineerd door grote en megagrote partijen. “En toch is er ruimte voor bedrijven zoals BK Mobility, zeker in het MKB. Het nadeel van die grote leasemaatschappijen is dat de nadruk ligt op het beperken van risico’s, kostenbesparingen, bijvoorbeeld door minder personeel. Daardoor wordt de focus op de klant vanzelf kleiner. Wij doen zaken op de menselijk maat. Als je ons belt krijg je Nicole aan de lijn en geen medewerker van een servicecallcenter. Zij kent onze klanten en kan je vragen beantwoorden. De markt bestaat nu nog alleen uit de grote leasemaatschappijen en partijen zoals wij, middelgroot bestaat niet meer. Wij zien klanten niet als betalers maar als rijders, met ieder zijn eigen vraag die bovendien tussentijds kan veranderen. Dat vraagt om flexibiliteit en dat is voor een grote maatschappij moeilijk te organiseren. Daar is men gebaat bij standaard. Wij gaan voor service op maat en betalen naar gebruik.”
De hoofdrolspelers
Thijs de Baaij is een bekende in de regio. Hij nam als 25-jarige zonder enige ervaring Bosch Car Service Van Gool over. “Wat ik tekort kwam aan ervaring maakte ik goed met enthousiasme en inzet. Ik leerde snel, ook omdat ik fouten als leermomenten zag. De teamgedachte in ons bedrijf is voor mij vanaf de start leidend. Medewerkers staan op één, we kijken samen en op dezelfde manier naar klanten. Dat leidde er in het seizoen 2016/2017 toe dat we in een verkiezing tussen 3.300 Bovag-bedrijven werden uitgeroepen tot Autobedrijf van het Jaar.” Marc Kurstjens heeft tientallen jaren ervaring in de leasebranche, zijn laatste functie was directeur operations bij Athlon Lease. Daar nam hij in 2011 ontslag, omdat hij ontevreden was over de manier waarop het bedrijf zich ontwikkelde. “In had een heel andere kijk op dienstverlening in onze branche. Daarin moet het gaan over de wens van de klant, niet het rendement dat je als bedrijf aan het eind van het jaar wil halen. Wensen van klanten kunnen tijdens de contractperiode veranderen. Grote maatschappijen kunnen daar moeilijker mee omgaan, wij kunnen dat als BK Mobility wel.”
De regie
Marc Kurstjens zag de naam Thijs de Baaij voor de eerste voorbij komen toen een leaseklant eiste dat het onderhoud zou worden uitgevoerd door Autobedrijf de Baaij. “Dat vond ik interessant en ik besloot eens te gaan kennismaken. Tijdens dat gesprek bleek al snel dat we dezelfde ideeën hadden over service en klantwaarde. Met de inbreng van Thijs konden we via zijn netwerk van Bosch Car Services niet alleen service en onderhoud in eigen hand houden, maar ook de in- en verkoop van nieuwe maar ook jong-gebruikte auto’s zelf regelen. Win/win dus. De financiering was nog wel een dingetje, want de start van een leasemaatschappij kost veel geld. Wij zijn met financieringspartner voor mobiliteitsvraagstukken DFM gaan praten en ze gingen akkoord met ons businessplan. Met Volkswagen Bank GmbH en Pon als aandeelhouders hebben we een betrouwbare en sterke financiële partner in business.” BK Mobility houdt op elk moment in het klanttraject de regie. “Wij werken samen met gespecialiseerde partijen, maar wij zitten samen met de klant aan het stuur. Dan wordt leasen weer een leuke en ondernemende activiteit, waarbij geen enkele vraag hetzelfde is.”
Corona en de toekomst
In economisch opzicht heeft corona geen gevolgen voor BK Mobility, de zaken gaan goed. “We groeien tegen de stroom in, dat is mooi, maar te hard groeien is meteen ook onze valkuil. Wij leven van persoonlijke contacten, van kennis van de klant en zijn vragen. Wanneer groei je enige doel is zal dat ongetwijfeld ten koste gaan van klantencontacten en dat is wat we per se niet willen. Groei is dus mooi, maar niet ten koste van alles. Wat we zien is dat tijdens corona, bijvoorbeeld door thuiswerken, de vervoersvraag veranderde. Dan ben je bij een maatschappij als de onze aan het beste adres. Klanten hebben namelijk in deze tijden meer dan ooit behoefte aan flexibiliteit. Hebben we al die leaseauto’s wel nodig en kunnen we contracten omzetten? Voor ons is dat allemaal eenvoudiger, omdat we ook over verkoopkanalen beschikken. Komt een auto vervroegd vrij, dan zetten we die via ons verkoopkanaal weg en is de klant blij. Flexibiliteit is het toverwoord. Wij combineren dat met service op maat en betaling naar gebruik. Dat realiseren we ook door nauw samen te werken met bedrijven die gespecialiseerd zijn in andere mobiliteitskanalen, zoals OV en elektrische fietsen. Zo kunnen we altijd een passend antwoord geven op elke vervoersvraag.” Corona heeft het speelveld wel veranderd. Er wordt steeds vaker maatwerk gevraagd. “Elektrificatie is hier om nooit meer te verdwijnen, mede ingegeven door steeds strakkere regelgeving. China zal een groot deel van de markt voor elektrische auto’s gaan innemen. Dat zal gebeuren zonder dealers en showrooms, maar via eigen digitale verkoopkanalen. Traditionele servicebedrijven zullen te maken krijgen met andere servicemodellen, waarvoor andere monteurs zullen moeten worden geschoold. De markt krijgt de komende jaren dus met interessante veranderingen te maken. Eén zaak zal volgens ons steeds overeind blijven en dat is de behoefte aan service, aan maatwerk en dus aan flexibiliteit. Daar hebben wij ons model op ingericht, dus daar kunnen we onze positie alleen maar op versterken.”