Maurice Huisman: ‘We zijn nu hét speciaalbiercafé van Nijmegen’
Maurice Huisman over de grote veranderingen bij Café Piet Huisman
Eén ding stond voor Maurice Huisman (31 jaar) al in zijn jonge jaren als een paal boven water: hij zou zijn vader opvolgen als eigenaar van Café Piet Huisman. Dat gebeurde inderdaad, al eerder dan in de planning stond, en het had gevolgen voor de ontwikkeling van het café. Zeven van de twaalf biljarttafels – tot dan het kenmerk van de zaak – verdwenen. Hij sloeg een nieuwe weg in en met succes.
Café Piet Huisman aan de Jacobslaan in Nijmegen werd in 1949 geopend door de broer van zijn opa. Zijn zoon nam de zaak over en Maurice’ vader Hans werkte er al vanaf 1978. In 1995 nam hij het stokje over. Het had als biljartcafé een goede naam in de Nijmeegse horeca. Maurice werkte als eventmanager bij Slot Doddendael, tot zijn vader in 2014 een hartinfarct kreeg. Maurice nam onbetaald verlof en ging aan de Jacobslaan aan de slag. Vader herstelde en Maurice bleef, de tijdelijke invalbeurt werd definitief.
Veranderingen
Vader Hans en zoon Maurice stonden vanaf toen samen achter de tap. Daar hebben we in Nederland een mooi gezegde voor: er was sprake van twee kapiteins op één schip. Dat gaat niet. “Pa deed het al veertig jaar op zijn manier en dat was niet de mijne”, vertelt Maurice. “Ik vond dat het concept biljartcafé op sterven na dood was, ik zag te weinig visie en ik wilde kiezen voor een andere gastbenadering. Waarom doen we het zo, kan het niet anders? Dat waren mijn vragen. En ik vond goedkoper en gemakkelijker niet de juiste antwoorden.” Hans Huisman ging er in mee, uiteindelijk stond met Maurice de toekomst achter de tap, die moest dan ook maar een nieuwe koers uitzetten. “Vergeet mijn moeder niet, die heeft op de achtergrond altijd belangrijk werk gedaan en dat doet ze nog. Ook zij ging overstag.” Maurice maakte meerdere keuzes. Zo verdwenen een zevental biljarttafels om plaats te maken voor zitjes. “Jongeren biljarten niet meer en van de paar ouderen die een keutje komen leggen kunnen we niet bestaan. Dus gingen de meeste biljarttafels er uit. Eigenlijk is het complete interieur aangepast en er kwam een kleine keuken. De meeste impact had echter de focus op speciaal bier. Geen bieren die je ook in de supermarkt kunt kopen, maar echt speciaal. Bovendien kwamen er negen bieren op de tap. Naast Heineken, Amstel en Brand ook speciale bieren. Met speciale bieren op de fles stegen we van 30 naar 400 verschillende soorten. Dat sloeg aan, zeker toen we social media fors gingen inzetten. Mensen waren nieuwsgierig, wat ze zagen en proefden beviel hen en bij het volgende bezoek namen ze vrienden mee. Toen kreeg ik de vraag of ze de speciale bieren konden kopen om ook thuis van het bijzondere gerstenat te genieten. Dat mag wettelijk niet. Net op dat moment verhuisde de buurman en kwam de begane grond vrij. Daar zijn we toen met ’t Biermenneke gestart.”
’t Biermenneke
Maurice vroeg een vergunning aan startte een verbouwing en zeven maanden later in juli 2018 werd speciaalbierwinkel ’t Biermenneke geopend. “De inrichting van de winkel en de opstelling van de bierkasten hebben we op een papiertje gemaakt. Nu staan er 1.200 verschillende soorten bier vanuit 25 landen. Wij hebben de bieren die andere speciaalwinkels niet hebben.” En toen kwam corona. “Daar kwamen we aanvankelijk redelijk doorheen, totdat de horeca dicht ging. Dat was het moment om een webshop te ontwikkelen en die sloeg in als een bom. We verzenden op dit moment bieren naar zo’n beetje elk land in Europa. Aan die verzending hebben we bijna een dagtaak, we zien onze webshop dan ook bijna als een tweede filiaal.” Volgens Maurice was de gestegen vraag naar speciaal bier al langer aan de gang. “Mensen willen wel eens wat anders dan pils. Ook vrouwen drinken speciaal bier, meestal geen pils. Bovendien steeg de vraag naar hapjes. Die zijn we dus ook gaan maken, mooie borrelplanken, frituurfruit en later ook kleine gerechten zoals pulled pork, kipsaté of kroketten met brood. Ook dat werkt. Gasten kunnen rustig zitten, een heerlijk biertje drinken en er een hapje bij eten. Dat vult elkaar goed aan. In de weekenden is het hier bomvol, mensen komen met de fiets vanuit het centrum, we zitten dus op de goede weg. Ook pa en ma zijn inmiddels dolenthousiast. We doen het nog steeds samen, pa wekelijks zo’n vijftig uur in de winkel, ma doet nog steeds de administratie en regelt veel achter de schermen, bijvoorbeeld de schoonmaak. Daar hebben we mensen voor, maar het werkt op de een of andere manier beter als een vrouw daar toezicht op houdt. Eigenlijk is het te druk. Afgelopen zaterdag deed pa om 18.00 uur de winkel dicht, maar ze zijn beiden gebleven tot sluitingstijd, want we konden de drukte met drie fulltimers en vijf parttimers nauwelijks aan. Mijn ouders beseffen dat we de juiste stappen hebben gezet, maar ook dat we meer medewerkers nodig hebben.”
Toekomst
Maurice Huisman zit nog vol plannen. “Om te beginnen krijgen we een nieuwe bar. We kunnen nu met maximaal vier personen achter de bar werken en dat is te weinig. De tekeningen liggen er al, we gaan er in samenwerking met Heineken iets moois van maken. Ook de gevel wil ik vernieuwen en ik hoop dat we ruimte kunnen maken voor een klein terras. Ook daar hebben we de tekeningen voor klaar en de vergunningaanvraag ligt bij de gemeente. Als alles goed loopt kunnen we dit nog voor de Vierdaagse realiseren.”
De speciaalbierwinkel vergt niet alleen veel extra tijd, ook de kennis moest worden bijgespijkerd. “Ik ken de verschillende brouwerijen inmiddels veel beter, weet welke hopsoorten ze gebruiken en hoe hun brouwproces er uit ziet. Voor mij is speciaal bier ooit als een hobby begonnen, dat is het nog steeds, maar inmiddels mag ik mezelf toch wel een kenner noemen.” Dat geldt ook voor Hans Huisman. “Pa heeft dit hier nooit als werken beschouwt en ik ook niet. De omgang met gasten, zorgen voor de juiste ambiance en een prettige sfeer, dat is gewoon leuk.” Er komt nog meer aan. “Wij organiseerden al jaren met ‘Hop in ’t Slot’ een bierfestival in de tuinen van Slot Doddendael. Dat lag door corona twee jaar stil, maar we hebben op 15 mei een nieuwe datum geprikt en dat gaat door. In de boomgaard, 25 brouwerijen uit binnen- en buitenland die er toe doen, in een relaxte sfeer. Wij zijn verantwoordelijk voor de organisatie en dat is een hele klus.”
Team
Mensen komen van heinde en verre om hier kennis te maken met de unieke, onbekende bieren die vrijwel nergens anders verkrijgbaar zijn. We zijn klein gestart, inmiddels staan er meer dan 100 brouwerijen. Speciaal bier is hot, ook in Nederland, er komen nog steeds brouwerijen bij. Grote brouwerijen zien elk jaar hun omzetvolume in pils dalen, daarom kopen ze kleine speciaalbierbrouwerijen op. Die tendens is al langer gaande.”
Er is de laatste jaren meer veranderd binnen Café Piet Huisman. “We hebben een nieuwe huisstijl en pas sinds vijf jaar een eigen huisstijl. En we zijn na gaan denken over onze gasten. Wie is je gast, welke gast zou je willen hebben? Daar hebben we niet alleen ons concept op aangepast, maar ook ons team. We hebben medewerkers gezocht die achter de bar net zoveel plezier hebben als voor de bar. Ze hebben horecabloed, ze doen hun werk met plezier en dat stralen ze uit. Dat ziet en merkt de gast en daarmee creëer je een fijne sfeer. Dat doe je nooit alleen, maar altijd samen. Ik denk dat daar een belangrijke kern van ons succes ligt en daar gaan we lekker mee door!”