Heilbron Wijchen: ‘De basis blijft deskundigheid, betrokkenheid en vertrouwen’
Heilbron Wijchen sterk merk in de regio
In 2019 stapte Bijmans Assurantiën en VIB Rob van Horssen over naar de Heilbron Groep uit Doetinchem en werd Heilbron Wijchen geboren. Een jaar later sloot Flavius Assurantiën en Financiën zich aan. Heilbron Wijchen werd daarmee met meer dan vijftig specialisten een van de grotere dienstverleners op het gebied van verzekeringen, hypotheken, verzuim & pensioen en inkomen & vermogen in de regio. Het bedrijf bedient niet alleen particulieren, maar ook MKB-bedrijven en corporate klanten. Algemeen directeur Hans Bijmans en Maykel van Horssen leggen uit.
De verzekeringsmarkt is volop in beweging. Niet alleen de verzekeringsmaatschappijen fuseren, maar ook tussenpersonen moeten zich opnieuw uitvinden. Dat heeft alles te maken met de toenemende digitalisering. De klant verwacht 24/7 toegang tot aantrekkelijke producten en bovendien zijn er veel nieuwe toetreders op de digitale markt en is de concurrentie sterk toegenomen. Dan lijkt er voor intermediairs maar één weg naar succes: de digitale concurrentie aangaan in een markt die met name millennials aanspreekt en tegelijkertijd de advisering als risicomanager en specialist in de lucht houden. Dan is schaalvergroting de oplossing. Hans Bijmans: “Wij vonden in de Heilbron Groep een partner met dezelfde kernwaarden: persoonlijk, deskundig, ondernemend, betrokken en betrouwbaar. Heilbron is een landelijke organisatie met sterke regionale wortels. Het bedrijf kiest voor lokale aanwezigheid, letterlijk dichtbij de klanten, laagdrempelig en vanuit persoonlijke en vertrouwde relaties. Onze medewerkers kennen hun klanten en hun situatie. Ons succes is gebaseerd op vakmanschap, opgebouwd in jarenlange ervaring op een breed werkterrein. Bovendien opereren we volstrekt onafhankelijk, alleen al voor een hypotheekadvies kan de klant kiezen uit ruim 25 hypotheekverstrekkers. Inmiddels zijn we ook actief in het aanbieden van diensten van buitenlandse partijen.”
Digitalisering
Dat digitalisering een steeds grotere rol zal spelen in alle dienstverlening is inmiddels duidelijk, maar die tendens heeft in de wereld van verzekeringen en financieringen met name betrekking op de wat eenvoudigere producten. Die zijn eenvoudig 24/7 te regelen, daar is geen persoonlijk advies bij nodig. “Bovendien hebben we als onderdeel van Heilbron toegang tot offertetools die het niet alleen voor de particulier, maar ook voor de zakelijke markt gemakkelijk maakt om risico’s in te dekken. Klanten vinden er de juiste producten tegen de juiste premies. Maar die digitalisering biedt niet alleen voordelen”, vertelt Maykel van Horssen. “De vele nieuwe aanbieders zetten de marges onder druk en dwingen ons tot zeer forse investeringen in IT. Die race is voor de lokale tussenpersoon niet vol te houden. Heilbron Wijchen kan dat als onderdeel van de Heilbron Groep wel. Daarnaast zijn we in staat om de persoonlijke relatie met onze klanten in stand te houden. Kort geformuleerd: klanten van Flavius worden ook nu bediend door de vertrouwde specialisten van Flavius en hetzelfde geldt voor klanten van Bijmans en VIB Rob van Horssen. Voor hen is er dus niets veranderd. Voor ons wel, want wij hebben als bedrijf nu toegang tot veel meer gespecialiseerde diensten, zoals bijvoorbeeld ondersteuning bij het terugdringen van verzuim en met name bij het voorkomen van verzuim. Preventie is het sleutelwoord. Heilbron heeft daar met een eigen arbo- en reïntegratiebedrijf en een eigen verzekeringsproduct ook een verzuimstopper voor ontwikkeld. Die dienst moet verzuim voorkomen.”
Grote risico’s
Helaas hebben werkgevers de risico’s vaak niet helder op hun netvlies. Wat kleinere MKB-bedrijven – maar vaak ook grote bedrijven met een volledig opgetuigde HR-afdeling – zich vaak onvoldoende realiseren is dat er aan bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid grote financiële risico’s kleven. De eerste twee ziektejaren is de werkgever verplicht het salaris door te betalen, dat zal elke werkgever weten. Dat is in het eerste jaar minstens 70% van het loon en minimaal het minimumloon. Na deze twee jaar kan een werknemer in aanmerking komen voor een WIA-uitkering (Wet Inkomen bij Arbeidsongeschiktheid). Wat werkgevers zich vaak onvoldoende realiseren is dat de kosten volledig op hun bordje terechtkomen. Niet alleen de kosten voor de eerste twee ziektejaren, grotere werkgevers hebben zelfs een betaalverplichting die nog tien jaar doorloopt. Dat zijn in combinatie met de eerste twee ziektejaren dus twaalf jaar. Dat kan in geval van bijvoorbeeld een schoonmaker (€12,- per uur) in die periode oplopen tot een totaalbedrag van €160.000,-. “Heeft de werknemer een hoger salaris, dan zijn de kosten ook hoger. De kosten worden betaald in de vorm van premiebetaling aan UWV of in geval van eigenrisicodragers in de verzekeringspremie. Maar linksom of rechtsom betaalt de werkgever”, vertelt Maykel. “Het is begrijpelijk dat een werkgever met zeg acht medewerkers die materie niet volledig beheerst, maar het is opvallend dat ook grotere bedrijven toch vaak niet de kennis in huis hebben om serieus naar deze zaken te kijken. Je kunt bijvoorbeeld (op basis van gegronde redenen) bezwaar maken tegen een beslissing van UWV. Je kunt ook inzetten op een professioneel re-integratietraject. Ook daarin kunnen wij met onze expertise een belangrijke rol spelen. Vaak is zo’n traject ook voor werknemers interessant, omdat aan arbeidsongeschiktheid ook voor hen grote financiële bezwaren kunnen kleven. Ook na de eerste twee ziektejaren kunnen wij begeleidingstrajecten starten die leiden naar werk of naar het vergroten van de restverdiencapaciteit. De werkgever is daar altijd bij gebaat.”
Jaarlijkse onderhoudsbeurt
De werkwijze binnen Heilbron Wijchen is dus niet veranderd. De adviseurs bedienen hun eigen klanten, de korte lijnen zijn hetzelfde en dat geldt ook voor het jaarlijks bezoek aan de klant. “Gewoon om bij te praten, met eigen ogen te beoordelen of er dingen zijn verandert en of de portefeuille nog up to date is”, vertelt Hans Bijmans. “Dat hoort gewoon bij de manier waarop wij zaken doen, dicht op de bal, voorkomen dat er dingen niet of verkeerd worden geregeld. De klant vraagt zich soms af of dat nodig is en dan informeren we hem over de wijzigingen in het afgelopen jaar. Alleen al op het gebied van arbeid en organisatie gaat dat razendsnel. Bovendien is zo’n bezoek een goed moment om de klant te wijzen op de extra diensten die we aanbieden, zoals de verzuimstopper, want juist op het terrein van preventie zijn nog grote stappen te maken. En heb je als werkgever te maken met langdurig verzuim, dan houden wij de vinger aan de pols. Als je te maken hebt met het UWV kunnen de premies flink hoger worden. Dat controleren we ook.” Dan komt ook het fenomeen thuiswerken ter sprake. “Dat is inmiddels door corona goed ingeburgerd en de verwachting is dat straks een groot percentage van de medewerkers een deel van zijn werk thuis zal gaan verrichten. Dat betekent ook dat de werkgever zijn zorgplicht moet uitbreiden naar de thuissituatie van de medewerker. Is de thuiswerkplek op orde? Dat is de verantwoordelijkheid van de werkgever en inmiddels is daar voldoende jurisprudentie over. Daar hoort dus een risico-inventarisatie bij, niet alleen over de fysieke componenten, maar ook over de psychische druk die door thuiswerken kan ontstaan. Thuis word je normaal gesproken minder afgeleid, waardoor je lange periodes onafgebroken achter je scherm doorbrengt. Dat is niet gezond. Heilbron heeft in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam een digitale tool ontwikkeld die zowel fysieke als psychische problemen signaleert en voorkomt, niet alleen op de reguliere werkplek maar ook thuis. Daarmee kun je als werkgever veel ellende voorkomen. Dezelfde ontwikkelingen zie je rond cybercrime, daar groeien de risico’s met de dag en ook dat onderwerp krijgt vaak niet de aandacht die het verdient. En dan thuisbezorgen, een verdienmodel voor de noodlijdende horeca, maar de meeste thuisbezorgers rijden onverzekerd rond. Geen probleem zolang alles goed gaat, maar inmiddels hebben letselschades in Nederland al voor faillissementen gezorgd.”
Toekomst
Heilbron Wijchen bestaat twee jaar en de veranderingen zijn niet alleen in de backoffice zichtbaar. “Andere administratieve systemen, maar ook veel meer mogelijkheden voor onze adviseurs. We doen tegenwoordig veel zaken met buitenlandse partijen die graag in de stabiele Nederlandse markt willen instappen. Dat komt door de extra mogelijkheden die dat biedt onze klanten alleen maar ten goede. Bovendien zien we dat de Heilbron Groep snel groeit. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld de nummer 1 van Nederland te worden en daar zijn we hard naar op weg. Waar we over vijf jaar zullen staan? Dan zijn we de beste financieel dienstverlener van Nederland, want dat is het doel van Heilbron!”