Drukkerij Luxor: ‘Al 50 jaar dé drukkerij voor ondernemend Nijmegen‘
Stijn en Jojanneke Maertens van Drukkerij Luxor
Vijftig jaar geleden besloten pa en ma Maertens hun drukkerij te verhuizen van Enschede naar Nijmegen. Stijn Maertens: “Mijn moeder kon er niet aarden, ze miste de Keizerstad en dat was de start van Drukkerij Luxor aan de St. Annastraat. De naam? De familie was ook eigenaar van bioscoop Luxor, vandaar. Ik ben afkomstig uit een ondernemersgezin, niet lullen maar poetsen, dat werk. Daarom bestaan we dit jaar ook vijftig jaar. Wij zijn ook in moeilijke tijden in staat ons aan te passen aan veranderende markten en klantvragen. Onze belangrijkste onderscheidende waarde is en blijft altijd de persoonlijke dienstverlening.”
Er is de afgelopen 50 jaar veel veranderd. “Klanten wisten ons vanaf de start van ons bedrijf gemakkelijk te vinden. Er waren in de stad en regio meerdere grafische bedrijven, met ieder hun eigen specialisme. Er bestond nog geen internet. Een groot deel van het marketingcommunicatiebudget van MKB-bedrijven, maar ook van instellingen zoals ziekenhuizen, universiteiten en scholen, werd besteed aan print- of drukwerk. Er was geen keuze te maken tussen online of offline. Het internet heeft de markt veranderd. Drukken was een tijdrovend en ingewikkeld procedé, maar door de enorme technische vooruitgang is dat een stuk minder complex geworden. Het internet heeft ervoor gezorgd dat bedrijven en consumenten makkelijker kunnen shoppen. Vaak is dan prijs de doorslaggevende factor. Het meeste druk- en printwerk dat via webshops wordt aangeboden vindt plaats buiten Nederland. Bij Drukkerij Luxor doen we het meeste nog zelf. We denken mee met de klant, kunnen snel schakelen en willen altijd gaan voor kwaliteit. En is de klant niet helemaal tevreden, dan lossen we dat direct op.”
Groeiende in een krimpende markt
De traditionele grafische markt heeft het de afgelopen jaren moeilijk. “Er verdwijnen steeds meer concullega’s. Er wordt weliswaar minder gedrukt dan voorheen, de grootste dreiging is toch wel het internet. Desondanks hebben we de afgelopen jaren ieder jaar een groei in omzet weten te realiseren. Dat hebben we kunnen doen door strak vast te houden aan de basis: de beste kwaliteit, de klant centraal stellen en altijd persoonlijke service bieden door vakmensen. We kennen onze klanten soms al vijftig jaar, ze weten dat het product klopt, dat de prijs concurrerend is en dat we het altijd regelen. Ook als er een keer een haastklus tussendoor moet. Bovendien hebben we onze productenpakket enorm uitgebreid. In 2018 hebben we meer dan 600 unieke zakelijke klanten mogen bedienen. De meeste klanten zien ons als partner op communicatievlak, waarin we offset met digitaal drukwerk combineren. We beschikken ook over verschillende veredelings-, afwerkings- en verpakkingsmogelijkheden. We maken drukwerk voor de zakelijke markt, bijvoorbeeld brochures, XL posters en flyer maar ook menukaarten en placemats voor de horeca. Sinds enkele jaren zijn daar ook banners, spandoeken en belettering voor een beurs of presentatie bijgekomen.” Een deel van de omzet wordt behaald vanuit de winkel. “Wie heeft er niet een keer aan de balie gestaan bij Els en Aert voor een geboortekaartje of print- en bindwerk? Zij zijn verantwoordelijk voor de printservice (printen, binden en kopiëren) en het complete familiedrukwerk (geboorte-, trouw- en jubileumkaarten en rouwdrukwerk). Wij proberen, in overleg met de klant, het beste alternatief te zoeken, vaak in combinatie met een bakkie koffie.”
Geen drukwerk, maar advies
Om je tegenwoordig als drukkerij te onderscheiden moet je omdenken. “Neem een gepersonaliseerde mailing. Wij nemen het hele traject voor onze klanten uit handen. Met speciale software kunnen we variabele mailings (tekst maar ook beeld) drukken en we vouwen de brieven volautomatisch in ingeprinte of bedrukte enveloppen (couverten). Tegelijk koppelen we, als extra controle, de brieven allemaal als afzonderlijke pdf’s terug aan de opdrachtgever, die ze onder naam van de geadresseerde of briefnummer in zijn eigen systeem kan opslaan. Dat past bij ons als fullservice grafisch bureau, want dat is in feite wat we zijn. Zo hebben we inmiddels een groot aantal zorgspecialisten (tandartsen, huisartsen) die hun mailings/incasso’s aan ons hebben uitbesteed. Zij maken gebruik van de snelheid en flexibiliteit die de digitale wereld ons biedt, gecombineerd met onze vakkennis. Juist in het persoonlijk advies kunnen wij ons onderscheiden. De opdrachtgever blijft gedurende het traject altijd nauw betrokken. Dan bouw je aan onderscheidend vermogen.”
Samenwerken waar nodig
Veruit de meeste producten levert Drukkerij Luxor uit eigen productie. In sommige gevallen werkt het bedrijf samen met geselecteerde specialisten. “Die moeten dan wel bij onze visie passen. Bovendien blijven wij altijd regievoerder en dus eindverantwoordelijk. Zo bouwen we aan een productaanbod dat een antwoord geeft op elke klantvraag. We hebben ons dan ook steeds verder ontwikkeld tot een gesprekspartner voor communicatie- en reclamebureaus. We denken mee over communicatiemiddelen en adviseren over zaken als ontwerp, papiersoort of formaat. Die kennis hebben ze zelf vaak niet in huis en vinden ze niet op het web.”
Op 1 april kwam Peter Berkers in dienst als sales- en accountmanager. Met tientallen jaren ervaring een oude rot in het vak. “Peter wordt niet alleen ons gezicht naar buiten, maar ook de ervaren klantadviseur. Dat is toch waar het in onze bedrijfstak om draait; kennis, kennis en nog eens kennis.” Hoe ziet de toekomst er uit? Stijn Maertens is optimistisch. “Ik denk dat we een stevige plek hebben verworven in een krimpende markt. Dat op zich is al bijzonder, maar we zien ook mogelijkheden voor verdere groei. Een deel van de potentiële klanten zal hun keuze altijd laten afhangen van de absolute bodemprijs, een steeds groter deel kijkt een stukje verder. Wat krijg ik eigenlijk voor mijn geld en hoe kan ik me met drukwerk onderscheiden? Als mensen zich die vraag stellen komen ze vanzelf een keer bij ons terecht. Ik heb er daarom alle vertrouwen in, wij gaan verder groeien. Dat hebben we de afgelopen 50 jaren voldoende aangetoond.”