‘AB InBev neemt Jac Bongers Dranken over’
Ineke en Jack Bongers: ‘We dragen het bedrijf met een gerust hart over’
Op 1 januari 2020 wordt Jac. Bongers Dranken onderdeel van Bierbrouwerij AB InBev. De Autoriteit Consument & Markt heeft het voornemen goedgekeurd dus niets staat de overname nog in de weg. “Dat is een mooie bekroning op negentig jaar samenwerking tussen AB InBev en ons bedrijf”, vertelt Jack Bongers. “De tijd was er rijp voor. De verkoopvraag kwam acht jaar geleden al ter sprake, vier jaar geleden tekenden we een intentieverklaring en nu is het juiste moment. We bestaan negentig jaar, ikzelf werk hier veertig jaar en volgend jaar word ik zestig. Een mooi moment. Bovendien is Jac. Bongers Dranken bij AB InBev in beste handen. Ik ga andere dingen doen, plannen genoeg. Rentenieren? Dacht het niet.”
Jack Bongers vormt de derde generatie van het bedrijf. Na het vervullen van zijn militaire dienstplicht ging hij er in 1979 aan de slag. “Ik heb twintig jaar nauw met mijn vader Co samengewerkt en van hem de kneepjes van het vak geleerd. De arbeidsmoraal werd ons met de paplepel ingegoten: altijd aan het werk en de klant is koning.” Eind 1999 nam hij de aandelen van zijn vader over. De omzet bedroeg toen zo’n acht miljoen euro. Die omzet is door autonome groei en overnames gegroeid naar tachtig miljoen nu. “Daarmee zijn we een van de grootste drankengroothandels in Nederland.”
Historie
Op 10 april 1929 liet Jac Bongers zich inschrijven als drankengroothandel in Nijmegen. “Het was de tijd van paard en wagen, van bier in houten fusten, want bier was toen met water en limonade ons voornaamste product. De vraag naar limonade konden we goed opvangen door een eigen limonadefabriek te openen, met een capaciteit van zo’n 1.000 flessen per uur. Daar kun je je nu niets meer bij voorstellen. De klantenportefeuille was divers, van cafés tot kloosters en natuurlijk NEC, klant van het eerste uur. Brouwerij de Vriendenkring uit Arcen – tegenwoordig Hertog Jan – was de eerste leverancier. Opa moest de fusten met paard en wagen in Arcen ophalen, daar had hij telkens twee dagen voor nodig. Na de oorlog kwam daar het agentschap van de Hengelosche Brouwerij bij, die in 1974 werd overgenomen door Stella Artois. In datzelfde jaar volgde Dommelsch en in 1995 Oranjeboom. Tegenwoordig voeren Hertog Jan en Jupiler de boventoon.” Overnames zijn voor Jac. Bongers Dranken altijd belangrijk geweest. In 1974 nam vader Co Bongers Teeseling Nijmegen over, in 1998 volgde Omnidrink Wijchen. Jack nam in 2002 Maas & Waal over en in 2005 Barend Boonen uit Nijkerk. Daarna volgden nog overnames van InBev Drankenhandels in Blerick en Den Bosch. Het bedrijf verhuisde in de loop der jaren verschillende malen, van de Groesbeeksedwarsweg in Nijmegen naar de Pieter Zeemanstraat en de Nieuweweg in Wijchen en ten slotte naar de Groothandelsweg 10 in Nijmegen-Noord. “Daar kregen we de beschikking over heel veel ruimte, ruimte die we nodig hadden om te groeien, want die groei ging hard. Vanaf de begin jaren 2000 realiseerden we steeds een jaarlijkse groei van zo’n 20%.”
AB InBev
Het Belgische AB InBev had anders dan veel andere grote spelers in de markt een eigen strategie ontwikkeld. Men nam geen lokale drankenhandels over, maar ging er liever een intensieve samenwerking mee aan. Jack Bongers: “Dat paste mij uitstekend. Ik ben een groot voorstander van samenwerking op basis van gelijkwaardigheid en dat was hier duidelijk het geval. Zij profiteren van mijn kennis van de lokale markt en ik maak gebruik van bijvoorbeeld hun marketinginspanningen of hun kennis van e-commerce. Daarom waren wij in 2000 al in staat om orders via internet af te handelen. De bedrijfseconomische afdeling van AB InBev ondersteunde mijn klanten en door de inspanningen van hun afdeling business development was ik in staat om potentiële klanten snel door te lichten, waardoor ik razendsnel kon handelen. Bovendien konden we via AB InBev een totaalpakket in dranken aanbieden, niet alleen voor speciaal bieren, maar ook in wijn en gedistilleerd. Ik nam al snel zitting in het bestuur van de Vereniging van AB InBev Agenten, zo zat ik dichtbij het vuur. De samenwerking met AB InBev is in de loop der jaren alleen maar geïntensiveerd. Hun strategie, de markt veroveren met lokale partners, bleek succesvol, veel succesvoller dan die van collega-brouwers. Niet voor niets is AB InBev uitgegroeid tot een wereldspeler. Ik heb het bedrijf altijd als een betrouwbare en loyale partner ervaren, vandaar dat ik nu met een gerust hart het bedrijf overdraag.” In januari 2014 nam Jack Bongers een grote stap door de complete logistiek aan Nabuurs uit te besteden. “Dat hadden we altijd zelf gedaan, maar we kwamen steeds meer tot de ontdekking dat, naarmate je groter wordt, je logistiek steeds belangrijke en ingewikkelder wordt. Door deze stap houden we ons serviceniveau op peil en kunnen we voldoen aan de steeds veranderende omgevingsfactoren. Die stap was heel belangrijk in onze ontwikkeling, Nabuurs levert met hun deskundigheid en inzet een belangrijke bijdrage aan het succes van ons bedrijf.”
Visie
Succes komt nooit vanzelf. “Dat begint met hard werken. In de beginjaren werkte ik zeven dagen per week, vijf dagen in de drankenhandel en in het weekend samen met mijn vrouw Ineke, mijn Broer Rob en mijn zus Monique in de Old Cave in Nijmegen. We weten dus wat er wordt gevraagd, hard werken is heel gewoon. Op de tweede plaats komt onze relatiemarketing. We organiseerden zo’n dertig B-Days, golfdagen, bioscooppremières, proeverijen voor speciaal bieren en wijnen, alles om de klanten aan ons te binden. En dan heb je de constante kwaliteit, die staat vanaf de start van het bedrijf op nummer 1. Zorgen dat je de zaken goed voor elkaar hebt, dat alles klopt, want dan wordt het eenvoudiger om klanten goed te bedienen en nieuwe klanten aan je te binden. En ten slotte is er de visie op je branche. Ook deze branche blijft in ontwikkeling en moet zich aanpassen aan steeds andere omstandigheden, andere wettelijke voorschriften en andere klanteisen. Dat hebben we steeds gedaan. In de vorige crisis kwam ik bijvoorbeeld tot de slotsom dat zo’n periode ook kansen met zich meebrengt. Ik was al eerder tot de conclusie gekomen dat in deze branche volume van levensbelang is. Als je volume hebt creëer je de ruimte om je eigen keuzes te maken. Keuzes in leveranciers en de leveringsvoorwaarden. In die periode zijn we ook gestopt met financieren. Gezonde bedrijven (lees klanten) laten hun financiering over aan de bank op basis van een gezond businessplan. Financieringen zijn veel te lang ingezet als wapen in de concurrentiestrijd, maar in feite houd je zo slecht renderende bedrijven overeind. Daar is niemand bij gebaat. Wanneer je je concentreert op gezonde bedrijven hoef je je ook geen zorgen te maken over hun kredietwaardigheid en dus je debiteurenbeheer. Kostenbeheersing is altijd belangrijk, ook in tijden van hoogconjunctuur. Daar besteden wij altijd aandacht aan, maar dat mag nooit ten koste gaan van je service of de kwaliteit van je diensten. Die staan altijd voorop. Wij zijn altijd op zoek geweest naar mogelijkheden om dingen beter te doen. Daarin laat ik emoties zo weinig mogelijk meespelen. Ik voelde dat onze logistiek ons parten zou kunnen gaan spelen in het overeind houden van ons serviceniveau. Dan ga je op zoek naar de beste oplossing. Als dat het inschakelen van een specialist is, dan heb ik daar geen moeite mee, sterker nog, ik vind dat we er als bedrijf veel sterker uit zijn gekomen.”
Hard werken en risico’s nemen
‘Succes is a mindset’. “Daar geloof ik in en dat begint gewoon met hard werken, niet stilstaan, nooit achterover leunen. Toen ik in het bedrijf kwam begon ik gewoon als sjouwer en later deed ik er ’s avonds de administratie bij. Datzelfde geldt voor Ineke, we zijn het gewend om veel uren te maken. Vervolgens hebben we soms gedoseerde risico’s genomen, maar nooit nadat we de zaak van alle kanten hadden bekeken. Kansen zien en doorpakken. Dat heb je nodig als je hard wilt groeien. Dat heeft ook te maken met het om je heen verzamelen van betrouwbare adviseurs, mensen met andere competenties die anders tegen zaken aankijken. Zoals Ton van Gaalen, maar ook mijn managementteam met finance controller Bas Pelser en horecamanager Frans Cruijssen. Ik was nooit zo groot geworden zonder de steun van mijn team, veel medewerkers zitten al meer dan tien jaar bij ons, Gert van Stuivenberg spant met 45 jaar de kroon. Van alle mensen leer je. Je hoeft hun adviezen niet klakkeloos over te nemen, maar van luisteren is nooit iemand slechter geworden. Daar heb ik altijd de tijd voor genomen. Ten slotte gaat het soms ook om buikgevoel. Voelt iets goed of houd je toch je twijfels? In geval van twijfel, niet oversteken!”
Toekomst
Jack Bongers draagt het bedrijf met een gerust hart over. “Er zal niet veel veranderen, de medewerkers blijven, de locatie blijft hetzelfde, maar AB InBev zal natuurlijk wel investeren in de verdere ontwikkeling. Dat zie ik met vertrouwen tegemoet, alhoewel nu vanaf een afstandje natuurlijk. Ik heb nog genoeg andere uitdagingen. Ik investeer samen met oud NEC-spits Sjoerd Arts bijvoorbeeld in Solar4all, een groothandel in zonnepanelen. Dat ziet er heel goed uit. Samen met anderen investeer ik in topwijnen uit de Bordeaux, ik investeer in single malt whisky’s en ben actief in voetbal, de paardensport en de kunstwereld. Zo blijf ik van de straat en dat gaat me gegarandeerd goed bevallen. Gewoon werken, de Kekerdomse molen en bijgebouwen in samenwerking met de stichting in oude glorie herstellen en natuurprojecten in de buurt ontwikkelen. Daar heb ik nu de tijd voor. De molen bestaat volgend jaar 150 jaar, dus de deadline is kort. De molen moet het paradepaardje van de regio worden. Dat is dus de volgende uitdaging.”